Sida 1 av 1
Min smarta startnyckel bil
Postat: 26 augusti 2007, 17:08:22
av SvenPon
Har länge funderat på hur det funkar när bilen känner igen just min startnyckel.
Det sitter någon form av magnetring kring nyckelhålet.
Men sen då ???
Postat: 26 augusti 2007, 17:18:51
av Icecap
Oftast används
RFID vilket i effekt gör att din nyckel måste passa på traditionellt sätt men inne i nyckelns plastik måste koden passa med bilens kod.
Detta görs då det inte är så himla många olika nyckelspår samt för att undvika "gammal fååårrrd-nyckel"-problemet: har du en sliten gammal nyckel till en ford kan du låsa upp nära nog alla gamla slitna fåårrder med den.
Nu är det alltså inte bara nyckelspåret som ska passa, den elektroniska nyckeln ska passa också.
Postat: 26 augusti 2007, 20:18:42
av v-g
Mercedes har iaf någon slags variant med IR överföring. Vet ej hur det fungerar men troligen en variant på ovanstående.
Postat: 27 augusti 2007, 07:37:54
av bjolin
Min Saab har batteri i nyckeln och den kommunicerar med bilen på elektomagnetisk väg (troligen 433 MHz). Ny nyckel måste programmeras ihop med bilen vilket gör att det inte bara är att hämta en nyckel utan att ha med bilen.
Nyckeln är bestyckad med batteri och har även fjärrkontroll till låsen och larmet.
(F.ö. kan jag säga att en saab-nyckel inte tål ett 60 graders maskintvättprogram trots gummitätningar kring elektroniken.

).
Som sagts tidigare låter RFID troligt, En enkel och billig lösning. Mer avancerat skulle vara att nyckeln drar energi från bilen via antennen (magnetringen) och kommunikationen mellan nyckel och bil använder ett mer komplicerat protokoll där bilen ställer olika frågor varje gång. Större komplexitet och dyrare men mer svårforcerat.
Postat: 27 augusti 2007, 08:17:02
av TomasL
Läs microchips information om detta, finns ett antal dokument om detta med fjärrlås på bilar, gissar att de flesta biltillverkare använder sig av just rfPIC med KEELOQ som är speciellt framtagen för detta.
I princip fungerar det så att det finns två typer av sändare/mottagare i bilen/nyckeln.
Dels så sitter det en vanlig 433 MHz sändare i rfPICen i nyckeln.
Det sitter dessutom en VLF mottagare i nyckeln också.
VLF-sändarens antenn sitter runt tändningslåset.
VLF används för att om-synkronisera nyckel/mottagare.
Denna omsynkronisering styrs av mottagaren efter att blivit initierad av nyckel.
Vid omsynkronisering talar låset om för nyckeln vilket sekvensnummer i kodförloppet som är giltigt.
Postat: 27 augusti 2007, 08:17:44
av speakman
Postat: 27 augusti 2007, 11:18:43
av MadModder
De nycklar jag kollat i har inte haft något batteri. Det har varit en liten fyrkantig plastplupp, med sidorna ca 5mm, som bara sitter där. Ett tryckt serienummer på. Utan den, och bilen har inte startat.
Postat: 27 augusti 2007, 16:36:44
av danei
Vad jag fattat så kan. Man göra en kopia även på en nyckel med RF. 600kr
En orginalnyckel till min bil kostar 300kr + 1000kr för att synka den med bilen.
Postat: 27 augusti 2007, 17:08:58
av Icecap
Min nyckel har fjärrstyrning av låset men inne i själva nyckeldelen (man kan plocka isär för att byta batteri) sitter det också en liten fyrkantig "plupp" med en massa siffror, misstänker att det är RFID-grejen.
Postat: 27 augusti 2007, 18:16:06
av sebastiannielsen
ja, det är det... Siffrorna är ditt nyckelID, det är det som är inprogrammerat i motorns styrenhet.
Postat: 28 augusti 2007, 15:57:10
av MicaelKarlsson