Sida 1 av 2

Lådbil med elmotor?

Postat: 20 augusti 2007, 21:22:47
av Tommie_linder
Hej, Verkligen ett cool forum med massa av ascoola ideer...

Jag sitter nog mest med frågor dessvärre.

Jag är på väg att ska bygga en lådbil med elmotor på, dvs du trycker på gasen så brummar den iväg och när du släpper gasen så stannar den kanske med ngn typ av motorbromsning.... M.a.o så enkelt att till och med ett barn ska kunna köra den..

mina frågor till er som kan era saker är som följer.

1.Vilken typ av elmotor ska man inskaffa? Ungen väger max 25 - 30 kilo och hastigheten bör vara så man kan släppa gasen och stanna inom rimlig gräns.

2. Vad är ett lagom batteri, lådbilen ska rulla mer än en halvtimme utan att laddas..helst längre? Vad behövs?

Behövs det ngt mer? mer än en av och på knapp..?

Har ingen större kunskap av det hela som ni säkert har listat ut men går ut till 100% att göra saken, nu när jag bestämt mig...
Så förhoppningsvis med lite kunskap och ideer av er så borde jag kanske knåpa ihop en lådbil med elmotor.. eller?

M.v.h Tommie

- Jag har sök efter liknande saker i forumet men bara hittat med gräsklipparmotorer....

Postat: 20 augusti 2007, 21:42:10
av grym
välkommen till forumet

permobilmotor möjligtvis?

det finns en del i forumet om dom

Postat: 20 augusti 2007, 22:30:59
av Anahka1975
Jag byggde om en tramptraktor till elmotor drift åt en polares barn. Den tog jag en torkarmotor från en gammal merca (ganska kraftig sak). Den har snäckväxel så där blev det i princip tvärstopp när man släppte gasen.

Det funkade rolex, tror jag drevade den för ca 5Km/t på högväxeln, det är ju fördelen med torkarmotor att man får hög/låg. Sen hade jag ett 2poligt relä för fram/back och ett vanligt bilrelä till gasen (on/off). Ett 12v MC batteri räckte iaf nån timma eller 2 beroende på teräng.

Postat: 21 augusti 2007, 01:00:05
av Meduza
Smoothis sålde ju 24V 4A motorer för elrullstolar,
han sa iaf att en sådan kunde köra 6km/h med honom på
när han byggde en lådbil åt sitt barn (och han väger över 25kg)...
Köpte själv 3st sådana för ev framtida projekt

Dom har dessutom elektrisk broms, så att så fort man slutar ge den ström så bromsar den rätt tvärt...

Det riktigt scyssta skulle ju vara en sådan motor,
två 12V 10Ah (tex biltema 80-818) Gelaccar seriekopplade så
att man får 24V.

Ett par sådana borde iaf palla 2h körning, troligtvis mera.

Sedan en motorstyrning med H-brygga som med en µC PWM-reglerar
spänningen till motorn, så kan man dels ställa in en maxhastighet man
anser lämplig och dels kunna skapa en riktig "gaspedal" så att man kan
köra i mer lägen än bara "full gas" och "stillastående"

En fjäderbelastad pedal som påverkar en potentiometer skulle ju vara guld,
då kommer den automatiskt att stanna så fort man släpper pedalen men
man kan fortfarande göra allt ifrån att krypköra till att gasa på i maxfart.

Postat: 21 augusti 2007, 03:18:51
av Henry
Snäckväxel går att använda men då får man ha något som fungerar i princip som tex navet på en cykel och det går kanske tom att använda rakt av fast det behöver inte vara något avancerat alls. Annars så kanske man kan använda den där slirkopplingen eller vad man kan kalla det för som finns på vissa typer vid kopplingen mellan kugghjulet och motoraxeln på en startmotor.

Postat: 23 augusti 2007, 19:13:10
av Tommie_linder
Tack för massa svar...

Meduza!, Hur mkt går sådana motorer på? och förlåt mig min okunskap men vad menas med H-brygga som med en µC PWM-reglerar spänningen till motorn, är det något man bygger själv eller finns det oxå att köpa i affärern??Vad kostar sådant?

Som sagt, Elektronik är inte mitt vassaste ämne, men vill lära mig och försöka..

Tack// Tommie

Postat: 23 augusti 2007, 20:18:52
av 007sweden
En H brygga är en slags brygga som du med en enkel signal typ av/på kan växla + och -, typ för att backa/gasa elektroniskt.

PWM står för pulsviddsmodulering och används för att lixom reglera effekten, så istället för gas/no gas kan du ha i princip steglös gas och kan på så sätt bestämma hastigheten.


(rätta mina fel)

Postat: 23 augusti 2007, 21:43:17
av Meduza
H-bryggor är inte det lättaste att få till fungerande, så är du ute efter att inte göra det för svårt kan det vara bättre att köpa något sådanthär på ebay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0149811948

Där behöver du bara ansluta ström i två sladdar, ansluta motorn i två andra,
koppla upp ett fartreglage till en potentiometer i gaspedalen och en on/off-knapp till on-off sladdarna.

Det borde även gå bra att ansluta en växlande brytare som byter polaritet på motorn efter kontrollern, så kan man backa också...
fast det kan bli lite häftiga byten om man slår om till back när man är på maxfart...

Börja med att kolla med smoothmachines här på forumet om han har några kvar (jag tror inte det),
om inte så kan du PMa mig, du kan få köpa en av mina om du hämtar på Ekerö...

Nya så kostar dom en hel del...

Postat: 24 augusti 2007, 23:29:20
av martinmp777
en skruvdragare är annars ett alternativ till motor och där har du även fartregleringsknapp och framback

en i skolan byggde en "trike" till sin son med en skruvdragare (med växellådan) och den gick fort även när han själv satt på den och åkte, och stark va den med

Postat: 25 augusti 2007, 10:33:04
av JJ
Jag har byggt en med motor från en 14,4V skruvdragare/borrmaskin som driver axeln direkt. Cirkapris 200kr på Rusta/Jula/Baubach. Jag använde batteriet till annat men 6V blyacc från Biltema drog runt en treåring med lätthet.

Manövrering sker med strömbrytare. Det funkar med det hade varit snyggare att ta fartregalget från borrmaskinen.

Postat: 25 augusti 2007, 23:38:41
av Tommie_linder
Det ser ut som att en permobilmotor får avlösa mig som påskjutare..

Nu ska jag bara komma igång med svets arbete och lösa allt med elbiten, sen kommer även lite bilder när det börjar ta form...

Tommie

Postat: 29 augusti 2007, 23:06:00
av helmut
Torkarmotor från skroten kostar ca 200 - 300 om den kommer från en nyare bil. Jag tror att den motorn har en längre livslängd och går tystare än skruvdragaren gör.
Har själv torkar motorer i min hembio till masker och ridån. Till dagens datum har jag inte haft några problem med den konstruktionen.

Postat: 30 augusti 2007, 14:21:46
av Kraco
Vill man ha ett jäkla drag i den (burn-på-grus kapacitet) så äe ju startmotor att föredra... En sådan kan ju t.om. dra en bil utan problem ett tag (innan kabelhöljet smälter).

Annars så funkar torkarmotor utmärkt, hade en lådbil med sådan en gång i tiden. Fast det var en ryckig modell med hög/låg/tvärnit.

Postat: 30 augusti 2007, 19:57:38
av JJ
Jag körde lite med torkarmotor men gick tillbaka till skruvdragare därför att det var svårt att koppla ihop motorn med axeln. (Det här till saken att jag har väldigt primitv mekarkapacitet, både vad det gäller handlag :roll: och verktyg. Har tex inte svets.)

Re: Lådbil med elmotor?

Postat: 30 maj 2013, 13:03:43
av mangeb79
Blåser liv i den här gamla tråden.

Jag har byggt en lådbil till grabben och han tjatar om att få en motor i den. Som tur var hade jag en gammal gräsklippare med batteri och elmotor. Så den är nu demonterad.

Motorn drivs av 12v 12amp batteri och på handtaget till klipparen så står det 3700v/m

Nu till mina frågor.

Finns det något enkelt sätt att göra så att jag även kan backa med denna motor? via en knapp eller ett relä? jag läste i tråden om någon h-brygga? och hur gör jag enklas för att få gasen steglös?


Hur räknar jag enklast ut vilken drevning man skall ha på motorn respektive axeln? Jag ämnar driva bakaxeln med drev och kedja.

Något annat jag bör tänka på?

Tacksam för svar.

/Magnus