Välja kabel för max 23kV!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Välja kabel för max 23kV!

Inlägg av Forsgren »

Har köpt billiga xenon lampor från kina som jag tänkt montera i ett par extraljus, och nu skulle jag behöva förlänga kabeln mellan drivdonet och lampan. Vilken kabel hos Elfa har störst chans att fungera? Vill helst ha en gummikabel med två ledare i, dvs inte två lösa trådar.
Eller blir jag tvungen att ta två lösa trådar och sen en isolerslang som extra isolering. Inte varje jag man pysslar med spänningar kring 23kV. :twisted:
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Tändkablar till en bil kanske?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är ju bara en kort puls med 23 kV. En PTFE isolerad koaxialkabel borde fungera.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Tändkablar är för klumpiga..
PTFE isolerad koaxialkabel låter både dyrt och klumpigt.. Plus att det med en sådan nog blir lite problem med kontakterna jag tänkt använda (AMP Superseal, samma som sitter på lampan från början)

Jag har funderat på vanlig RDOE gummikabel?

Någon som vet hur hög "drivspänningen" är till lampan?
peter555

Inlägg av peter555 »

Kabeln är väl inte gratis direkt, den finns från ca 2 mm diameter, skulle tro att en 5-6 mm borde funka för dig. Drivspänningen ligger i storleksordningen 100-tal volt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Sno sladden mellan HS-trafon till bildröret ur en skrotad TV. Klarar säkert 20-30kV om det är runt 20"-30" Tv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en sak är att kolla efter amerikansk awg kabel, dom hadde mycket tjockare isolering än vanlig kabel , och krävde sådan i maskinerna

och utan att vara petig, vanlig kabel klarar ganska mycket utan att det går igenom, varje gång jag gjorde slutprovet på en maskin så skulle det meggas , och då gjorde jag min egen kulmeggning var gång, för skojsskull, så numera liter jag mycket på eltejp och krympslang , men inte på ickretsar och trä :twisted:

meggade vanlig kabel som gick en runda ner i vatten , inga problem med 10kv

men två andra saker, får kablarna vara hur långa som helt mellan driver och lampa?

kan du inte ha drivern vid lampan?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Är kabeln för lång så sjunker möjliga tändspänningen och risk finns att den inte tänder när kabeln blir för lång vid låga temperaturer. Brinnspänningen ligger allt mellan 150 och 350V på lampor jag stött på. Tändspänningen mellan 8kV 25kV i de som jag skruva med. Hög max tändspänning är bra då detta orkar få igång även äldre lampor vid låga temperaturer.

Bra ballaster är effektreglerade så att de matar in samma effekt oaktat vad brinnspänningen blir - har för mig att det är krav för E-märkningen också att balalsten iaf skall ha en maxeffektsreglering så att den inte kan ge FÖR hög brinnspänning, men har inte standarddatabladet och tänder inte lägga 600 pix på att ladda ner det... ;)

Och jo... Vanliga labbkablar klarar många kV så länge de är torra, rena och oskadade. Vill du cerifiera prylen så glöm troligen längre kablar - dessa brukar vara svåra störkällor och ju längre kabel - desto bättre sändarantenn är den.....
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Vet inte hur långa dom får vara men jag vill ha dom längre än vad dom är iaf.
Ska som sagt ha dom i extraljus, och jag vill kunna stoppa drivdonet bakom grillen, blir ju lite mer estetiskt tilltalande så ;)

Beställde siliconisolerade kablar, borde bli bra. Återkommer med resultat av konverteringen..
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Inte ska du väl ha blixtextraljus i fronten på traktorn? :D
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

steppen7: Nepp Men extraljus till sambons bil.. På traktorn har jag redan xenon.. :)

Har nu gjort kablage och testat, får lite överslag i kabeln i tändningsögonblicket.. Man hör liksom hur det knastrar i kabeln när man tänder lampan, men lampan tänds och lyser dom den ska.. Hur kommer detta att fungera i längden, inte alls eller bara bra?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är du säker på att det är överslag och inte en kapacitiv reaktion?
peter555

Inlägg av peter555 »

Prova att spraya på lite vatten på kabeln (när den ligger mot jord) och se om det fortfarande fungerar.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Varför köpte inte du min kabel :cry:
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

electric_man: för att den är alldeles för grov..

grym: Mje, men det luktar ozon?

peter555: får testa det, annars lär det märkas vid nästa regnväder, för dom sitter redan på bilen. ;)

Original kabeln hade någon typ av dubbel isolering. Måste ju gå att få tag på sådan någonstans? Men inte tändkablar, dom är för klumpiga.
Skriv svar