Sida 1 av 4
Löda jojjes nya kontrollerkort, en guide med massa bilder
Postat: 17 augusti 2007, 21:25:14
av Meduza
Här kommer en liten guide i hur man löder ihop jojjes nya kontrollerkort,
hade ändå kameran framme när jag själv gjorde det så då var det lika bra
att dokumentera hela processen
Så här ser kortet ut när du får det från jojje, börja med att löda på dom två IC-kretsarna
Tryck fast kontakten
Och löd alla pinnarna på baksidan
Sätt fast dom åtta drosslarna
Och löd fast dom på baksidan, klipp benen korta efter du har lött fast dom.
Sätt dit motståndsnäten, kom ihåg att vända dom rätt, punkten ska vara mot den fyrkantiga padden på kortet
Löd fast dom på baksidan
Löd fast den nedre stiftlisten
Löd fast dom tre stiftlisterna till kraftkorten
Löd fast dom två kondensatorerna, (långa benet till plus) och klipp benen på dom
Löd fast 7805an och 7812an (se till att inte förväxla dom med varandra),
när dom är fastlödda så kan du ta en skruv och en mutter och fästa dom i kortet.
Och löd fast den lilla trepinnars stiftlisten
Nu är Break-Out-kortet klart, framsidan ska se ut såhär
Och Baksidan ska se ut såhär
Att det inte finns något vid C2 och C4 är inget problem, det är precis så det ska vara enligt jojje.
Återkommer snart med nästa del, löda kraftkortet, bara jag orkar fixa bilderna

Postat: 17 augusti 2007, 21:33:27
av MadModder
Du glömde avklippningen av rätt ben på varje motståndsnät, samt att de ska vändas åt rätt håll också.

Postat: 17 augusti 2007, 21:34:32
av Meduza
Nej jojje hade redan klippt mina i förväg, så det var inget problem

Postat: 17 augusti 2007, 21:52:20
av Meduza
Del 2: Kraftkort
Nu ska jag visa hur man löder jojjes kraftkort
Såhär ser kortet ut när du får det från jojje
Såhär ser baksidan ut
Löd nu fast alla ytmonterade komponenter, det är busenkelt, går inte att misslyckas!
Sätt fast trimpoten
Och kondningen (med långa benet till plus)
Och löd fast dom, glöm inte att klippa benen på kondningen sen.
Sätt fast stiftlisterna
Och löd fast dom
Löd fast skruvplinten
Och bryt sedan av flärparna på sidorna, dom behövs inte längre.
Och för alla er som inte redan visste det:
alla ytmonterade komponenter är pålödda från början när ni får kortet,
så det är inget att oroa er över att ni skulle behöva göra, det var bara ett skämt här ovanför
Återkommer med monteringsfasen sen...
Postat: 17 augusti 2007, 22:17:13
av Macce
Bra med en guide för detta.
Eftersom det har varit ganska stort intresse för Jojjes Lillasyster-fräsar så gör jag tråden till en klistrad. Alla som har beställt en sådan fräs kommer troligtvis att mer eller mindre ha nytta av denna tråd.
Postat: 17 augusti 2007, 22:29:00
av JimmyAndersson
Skräms inte sådär Meduza!

Postat: 17 augusti 2007, 22:31:06
av Meduza
Del 3: Monteringsfasen
Såhär ska det första kortet monteras, det enklaste sättet är att sätta upp skruven
underifrån genom kortet, sätta på en distans, sätta på kortet, sätta på en distans till
och sedan dra åt med en mutter så att kortet blir rakt, se till att du passar
in kortet på stiftlisten på en gång, så får du det helt rätt från början.
Sedan kan du löda fast kortet i stiftlisten.
Sedan upprepar du processen med det andra kortet.
Återkommer med fortsättning när jag själv har kommit längre, saknar några delar för att kunna fortsätta just nu.
Jimmy:

Postat: 17 augusti 2007, 23:25:11
av ie
Kör man med mitt kort för spänningsmatning (se Montering av Lillsyrran) så ska man inte löda dit spänningsregulatorena. En vinklad stiftlist löds in istället för 5V-regulatorn.
Postat: 18 augusti 2007, 03:42:35
av MadModder
Rensade lite efter önskemål. Inget mer struntprat nu.

Postat: 18 augusti 2007, 09:34:57
av jojje
Breakout-kortet:
U1 = +5V
U2 = +12V
Bygla J3
Ev. kan man sätta det tredje kontrollerkortet (Z) på den platsen som är närmast D-subben (W). Då kan man ha skruvplint till spänningsmatningen.
Glöm då inte att byta pinnummer i Mach3. (Step=8, Dir=9)
Postat: 10 september 2007, 08:43:51
av wombat
Löd fast 7805an och 7812an (se till att inte förväxla dom med varandra),
Hur vet man vilken som skall sitta var?
Står ju bara U1 och U2 på kortet, och inget schema har man.
/W
Postat: 10 september 2007, 08:49:48
av Meduza
Från ena benet på 7812an så går det en enda rak ledare över hela kortet till en punkt där det står +12V
Men jag kan tala om att U1 är 7805 och U2 är 7812.
Postat: 10 september 2007, 09:03:34
av Joe
Helst så ska man klippa benen innan lödning för att slippa "chocken" som blir i lödfogen.
Och så ska man ha en avbitare gjord för ändamålet vänd åt rätt håll så chocken inte går in i komponeten istället.
http://venso.se/erem/n-serien.html Art nr 2 20 424 60
("Super Full-Flush"
http://venso.se/erem/cut.html )
Postat: 10 september 2007, 09:19:27
av jojje
Jag klipper ALLTID först och löder sen. Då spelar det inte så väldigt stor roll om man inte har "rätt" avbitare. Speciellt om man viker benet lite så det "fjädrar i brottet".
Ner med komponenten i hålet, vik lite åt sidan, knipsa av benet, löd fast.
Postat: 13 september 2007, 18:21:19
av Macce
Vad är jumprarna till för på korten?