Löda jojjes nya kontrollerkort, en guide med massa bilder

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OBS: Viktigt

Montera Z-kortet på W-kortets plats.

Det för att undvika kortis mellan dom stora kondensatorerna och stift på undersidan av kraftkortet.

Vill du ha fyra kanaler, måste du lägga mellanlägg på distanserna så kortet kommer högre upp.

Du anger i programmet (Mach3) vilka stift du använder. Så använd 8 & 9 isf 6 & 7.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Alternativt tejpa toppen på kondningarna med eltejp eller ännu hellre kaptontejp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tog en titt på mina kort. Där hamnar inte konding-benen på motorstyrkortet direkt under konding-toppen på breakout-kortet. Lödningarna sticker istället ner brevid kondensatorn.



För visst är det dessa som kan krocka?

Lödningen på den här kondensatorn:
Bild

..kortsluts pga att de går emot toppen på den vänstra inringade kondingen här:
Bild
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jag tror att dom tankar som diskuterats gäller kortslutning rent allmänt, inte bara mellan lödningen av benen från kondingen på motorkortet och toppen av kondingen på breakout-kortet... Det skulle alltså kunna bli kortis också mellan toppen av kondingen på breakout-kortet och någon via eller kopplingsplinten på motorkortet.

/PeterH
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur då? Förutom kondingarna på motorstyr-kortet så finns det inget som är lött och sticker ner på undersidan. Det är ju en plastkant på kondingen på breakout-kortet som sticker upp högre än metallen i mitten och tar emot motorstyr-kortet. Om metallen mitt i kondingen har en bula uppåt så bör den snarare bytas. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp Jimmy, det är den. Oturligt nog så kom den några mm fel när jag gjorde BOK.

Ibland har man oflyt. Det är bara två höga saker på BOK, och det är i princip bara en sak som sticker ner från KK, förutom det som hänger utanför BOK. Just dom skulle bara komma på samma ställe. :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns ju lågprofilkondingar, men de är lite dyrare...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Köpte nyss dom Limpan4all rekomenderade, men dom är lika höga dom.
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

Kan man inte fuska lite och inte löda fast kondingen så att botten är dikt an mot kretskortet. När man väl lött så böjer man ner kondingen så mantelytan på cylindern ligger mot kretskortet?

/Daniel
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jodå, det skulle funka det också, men det lättaste är att sätta Z-kortet på W-kortets plats. Det går också att sätta en extra mutter på distanserna.

På dom nya korten blir det inga problem, där finns inga kondingar under småkorten. På Fredag ska jag få första prototypkortet, sen ska M&M hårdtesta.
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Megaproblem!

Inlägg av charcoal »

Hjälp!
Försöker få igång min CNC fräs nu.
Använder mig av ovanstående styrelektronik och stegmotorer från Jojje.

Allt är klart, men drivningen av stegmotorerna har fungerat allt annat än felfritt och haft bekymmer med att de tappar steg hela tiden. Detta har jag tillskrivit det mekaniska hittils. I går kväll efter en hel dags meckande och trimmande fungerade allt bra.
Trimmat in drivningen i EMC2 och tänkte provköra idag.
Kommer ut imorse och inget fungerade som det skulle längre. Stegisarna tappar steg hela tiden, även efter att sänkt hastigheten löjligt mycket.
Mäter vad strömbegränsningen ( som jag trimmat in tidigare innan test) är och mäter att det är 3V på ena drivkortet och 1,5V på de andra. Trimmar in det till 1,5V igen och stänger därefter av allt.
Kopplar tillbaka motorerna och slår på allt igen . Nu fungerar inget!
Mäter på samma sätt igen och får inget utslag. allt visar på 0v. har testat med stegmotorerna och utan. kopplat bort fläkt och allt annat från ingående spänning. Använder mig av en liknande laptop batterieliminator som Jojje skrivit om att han införskaffat. Den fungerar som den skall och levererar 24V stabilt

Vad kan ha hänt? Har ni några förslag på var skall jag börja kolla?

Hoppas att det är Ok att jag ställer frågan i detta tråd

edit. lägger till lite info
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ett litet, men gott förslag, är att ringa mig (Jojje). :D
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Inlägg av charcoal »

Ville inte störa dig i onödan. men jag testar att slå dig en signal lite senare om det går bra. Familjen har precis kommit hem och vill ha uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är upp till dig, mig stör du inte iaf. Detta är mitt liv. :lol:
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Nu funkar det!

Inlägg av charcoal »

Nu svarar den på tilltal igen. Vet inte varför dock.. Troligtvis handlar det om det "shit behind the spakes" (övers från svengelska: skit bakom spakarna) Skall gå igenom alla lödningar en gång till.
7805:an blir lite varm på mitt exemplar. Skall införskaffa en extra som reserv när jag kommer åt.


Fick en del tips som man kanske kan dela med sig av. Rätta mig gärna om jag förstått något fel!

Den interna strömbegränsningen kan man tydlingen, på egen risk :twisted: , skruva upp till 2,5V från fegläget på 1,5V. Det man vinner är mer kräm till motorerna (?) men man behöver tänka lite extra på kylningen.


Jojje berättade en bra grej som för oss oförstående kan vara bra att veta: koppla inte ifrån motorerna när det är spänning på kretsen. Det kan tydligen släppa lös en massa magisk rök.

Nu skall jag börja på en egen byggtråd och sluta terrorisera er andra! Och tack ännu en gång Jojje för eminent hjälp. Snacka om lyx att kunna få hjälp och support direkt från forumets egna CNC guru!
Skriv svar