Sida 1 av 2

Lager ras i kress 900W

Postat: 12 augusti 2007, 23:33:26
av Fagge
Någon som har koll på hur dessa maskiner är lagrade?.
Min började illtjuta här om dagen, då den hade gått i ca 1timme vid full hastighet. Å när jag stannade & snurrade på axlen så rasslade det som fan, men inget glapp. Sen efter ca 20 min väntan så lät den bra igen, Men ibland så hör man att det rasslar till i maskinen.
Jag har plockat ner maskinen & pillat upp ett hål i dammkåpan på lagret som man kommer åt nerifrån & pillat in lite fett, men det verkar inte hjälpa. Den enda skillnaden är att lagerhuset blir onormalt varmt nu i stället.
Frågan är om det finns flera lager än ett efter varandra & hur i hela värden ska man göra för att komma åt dessa?.
Motoraxeln sitter ju som bärg i lagret & lika så lagret i sin lagerhållare.


Bild

Postat: 12 augusti 2007, 23:42:47
av Henry
Har ingenkoll på hur dom är lagrade men på billiga varianter så är det i alla fall ett lager fram och ett lager längst bak. På billga varianter så sitter dom bara fast mellan plasthalvorna men på denna så är dom kanske helt enkelt fastpressade?

Postat: 12 augusti 2007, 23:45:08
av Andax
Har inte fett för hög viskositet för de varvtal som kressen kör med?

Postat: 12 augusti 2007, 23:55:21
av Fagge
Den lilla mängd smörja jag hittade bakom kåpan hade en konsistens som liknar fett.
Så jag pillade i nått som det stod på förpackningen att det skulle vara kullager fett för hög-hastighets lager.
Men men, man vet ju inte vad dom anser vara höghastighetslager, det kanske är 2000rpm & inte 22000rpm. Därför den blir varm nu…

Postat: 13 augusti 2007, 12:33:03
av blackadder
vid dom varvtalen är det nog bara tunn olja som gäller.

Står det något om smörjning i instruktionsboken eller
är dom initialsmorda?

Postat: 13 augusti 2007, 12:38:38
av Fagge
Finns inga möjligheter för extern smörjning. :?

Hittade en sprängskiss på skiten

Postat: 13 augusti 2007, 12:44:54
av PerE
För optimering så tog vi kullagren och lade i en burk med kemisk ren bensin (finns att köpa i vanliga mataffärer) och körde runt lagret en stund så att all gammal olja/fett försvann, sedan fick lagret ligga i en burk med olja för höghastighetslager ett bra tag. Detta gjorde vi med nya lager innan vi monterade dom. Det lagret du beskriver är troligen kört.
Per

Postat: 13 augusti 2007, 12:54:58
av maha
Såg på sprängskissen för 800 FME och 1050 FME att de har dubbla lager i nedre änden. Hoppas det betyder att de håller bättre än FM 6990 E.

Postat: 13 augusti 2007, 13:21:28
av grym
för stora spindlar (iso 40 45 50) med höga hastigheter så brukar man köra med olja fördelad i luft , oljedimsmörning, men en del kör med fett, när man kör med fett så krävs en ordentlig inkörning för att inte få varmgång i lagrena, på dom spindlar med fettade lager som jag körde in så tog den ungefär 4 timmar med ett körschema för att få det ordentligt

ot, men vet när det går åt helvete, ljdet från haveredare lager hör igenom dubbla hörselskyd, varav den ena med hörlurar i och motörhead på full volym, och det från lokalen jämte, fråga mig inte hur jag vet det :wink:

Postat: 14 augusti 2007, 13:55:56
av Fagge
Jag var nyligen i kontakt med Solectro & frågade om dom fortfarande kan få tag på kress motorerna. & då fick jag ett 15min utlägg om varför dom gick i från dessa motorer. Dom hade tydligen haft enorma problem med dessa maskiner. Så fort kunderna hade börjat köra i lite hårdare material & med högt varvtal så gick det inte många dagar fören lagerna rasade eller att lagerna började slira i sitt lagerhus då det är i aluminium.
Så då frågade solectro om dom fick bygga om deras maskiner genom att byta ut lagerna till bättre & sätta dit egna lagerhus i stål, men det gick dom inte med på.
Så det är därför dom kör med ”annat märke” (Modifierad piratkopia???) nu & bygger om dom till värstingar.
Och uppenbarligen så talar dom sanning, då jag har ett ex som nyligen har rasat & som kanske bara har varit i drift i ca 500timmar.

Så nu blev man kluven, antingen ska man ta en Kress FM1050 & chansa ytterligare en gång, eller lägga det dubbla med en gång & få solectros UFM1050 som varar livet ut.
Givetvis så behövs lagerna bytas i denna också ”lixom alla maskiner” men under ett mycket längre intervall, å tack vare stålhuset så är lagerbytet möjligt & ska vara enkelt att utföra.


UFM1050
Bild

UFM1050
Bild

Postat: 14 augusti 2007, 14:16:38
av MadModder
Jag har hört att det kan vara lite obalans i Kressarna, mest i 1050. Inte så att hela skiten vibrerar som en... vibrator, utan så att de utfrästa spåren blir runt 0,1mm bredare än tänkt. Beror väl kanske iofs på hur den är fastspänd. En fräs i MDF lär ju tillåta motorn att oscillera runt infästningen mer än vad en helt i metall gör. I vilket fall lär inte lagrena tycka om detta i längden.

Det är vad jag hört. Har själv inte känt nånting med min 800. Har använt den handhållen lite grann och fräst bort lite plastmaterial, och kunde inte känna några vibrationer. Det var som att skära i smör. Men men. Tiden får utvisa hur det står till.

Postat: 14 augusti 2007, 14:38:34
av Uttis
isels umf 1050 kan du handla lite billigare här cnc-plus.de bla om du nu bestämmer dig för den.

Postat: 14 augusti 2007, 14:57:39
av Tekko
Ähh mespropp :P kör tills den skär, du har väl ändå hörlurar på dej när du cncar.

Postat: 14 augusti 2007, 20:25:59
av pcmper
Här blir det ca. 1800:- lägre pris än Solectro för umf 1050
http://www.vk-technik.de/maschinenzubehoer.html

Solectro är ju hutlösa, dyrare än Elfa :twisted:

Edit: CNC plus är också billigare :)

Postat: 14 augusti 2007, 21:29:33
av Fagge
Ahh, tack pcmper.
Har dock aldrig handlat från utlandet, & det gör ju inte saken bättre att allt står på tyska. Så hur fasen går man till väga?.