Sida 1 av 2
Behöver bästa tips/råd: Rengöra/smörja upp ett mixerbor
Postat: 2 augusti 2007, 23:27:40
av moogpower
Hej allesammans,
Köpte idag ett mycket väljudande studiomixerbord ifrån 80-talet som nu skall gås igenom helt för att får det i 100% skick igen.
Bordet är ett Studiomaster 16-16-2 (
http://www.dancetech.com/aa_dt_new/hard ... 833&lang=0). Detta mixerbord innehåller en faslig mängd knappar, skjutpotentionmetrar och framförallt en mängd vridpotentiometrar som behöver rengöras och smörjas upp.
Flertalet av dessa knastrar idag då bordet stått orrört i ~3 år.
Skulle därför vilja har bra tips på hur jag på bästa sätt skall få rent och smörjt upp dessa detaljer samt vilka produkter ni kan rekommendera för just dessa ändamål som inte skadar eller sliter upp detaljerna?
Tack på förhand!
Postat: 3 augusti 2007, 00:16:12
av grym
hej och välkommen till forumet
fick tipset om att annvända sprayvaselin till skrapande pottar, tog ett tag innan jag hittade det, finnspå både biltema och swedol , nu , men inte för ett år sedan
har dock inte hunnit plocka ner det oscilloskop som måste fixas, men förhoppningsvis kommer det andra som har gjort riktiga renoveringsjobb och kan säga mera om det hela
Postat: 3 augusti 2007, 01:40:14
av JimmyAndersson
Smörjmedel som är baserade på teflon ska fungera bra, men jag har inte haft möjlighet att testa tyvärr.
Finns det inte vapenolja som är teflon-baserade?
Moogpower: Lade märke till "Q" i början på din hemsides-adress och misstänkte direkt Pierre.

Har du något mer sammarbete med honom förrutom remix-spåren? Sist jag hörde något från honom var när han sålde nästan hela sin studio. Tyvärr lade jag bara beslag på en kompressor och en synt.
Postat: 3 augusti 2007, 08:10:41
av moogpower
JimmyAndersson skrev:Smörjmedel som är baserade på teflon ska fungera bra, men jag har inte haft möjlighet att testa tyvärr.
Finns det inte vapenolja som är teflon-baserade?
Moogpower: Lade märke till "Q" i början på din hemsides-adress och misstänkte direkt Pierre.

Har du något mer sammarbete med honom förrutom remix-spåren? Sist jag hörde något från honom var när han sålde nästan hela sin studio. Tyvärr lade jag bara beslag på en kompressor och en synt.
Teflonbaserade produkter kommer fungera bra säger ni? Dessa ger alltså inte bara ett tillfälligt bra resultat likt "5-56 effekten".
CRC:
http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDi ... ELECTRONIC
Jag ser framför mig en tjockare "grease" som man sprutar in i pottarna så det verkligen ligger där hela livslängden ut. Då lät sprayvaselin som en rätt intressant lösning.
CRC:
http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDi ... ELECTRONIC
BILTEMA:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93541
Vill nu endast bara vara tvärsäker innan jag ger mig på ca 400st potentionmetrar som ni kanske förstår.
Så är det någon som verkligen provat dessa tips för samma detaljer som i mitt mixerbord IRL med gott resultat vore jag väldigt glad.
Pierre släppte förövrigt en 12" på mina 2 låtar samt gjorde en remix på en av dessa.
Han hade ju en rätt safitg vintagestudio för några år sedan, korrekt. Men jag hade redan då också en fullständigt komplett och väl fungerande en så jag köpte faktiskt inte loss något av honom.
Att både Pierre och jag har ett Q i våra namn är en ren tillfällighet.
Postat: 3 augusti 2007, 08:54:23
av BJ
Då är det inte bara jag som har märkt att 5-56 bara hjälper ett tag...

Postat: 3 augusti 2007, 11:19:06
av moogpower
BJ skrev:Då är det inte bara jag som har märkt att 5-56 bara hjälper ett tag...

Lärde mig det tidigt i livet på lite mer harmlösa ting som tur är... he he...
Som sagt... Mer tips och faktiska erfarenheter av att rengöra och smörja upp pottar och sliders i mixerbord efterlyses...

Postat: 3 augusti 2007, 12:25:34
av JimmyAndersson
Teflonbaserade smörjmedel har fördelen att det inte påverkar metall eller andra material. Både 5-56 och kontaktspray gör att potar oxiderar efter ett tag.
Men det finns ingen spray eller liknande som fungerar "för alltid". Man smörjer bara potarna för att rensa dem lite och ordna så att de går att vrida lite lättare. Om de känns skrapiga även efter smörjning så är de troligen slitna och behöver bytas.
Misstänker att dar303 och Cosmox kommer se den här tråden snart. De brukar ha bra koll på mixerbordsrenorveringar.
Nu ska jag lyssna på lite musik signerad MoogPower/Q-Force.

Postat: 7 augusti 2007, 13:48:52
av dar303
Hejåhå!
Alltid trevligt med lite fler ljud/synthnördar i samspråk!
Jag vet inte om 5-56 gör att det oxiderar men däremot brukar lösningsmedlet försvinna och lämnaen kladdig oljefilm som verkar dra till sig damm och skit!
När jag verkligen vill fixa till fin utrustning så att den håller brukar jag göra följande omständiga procedur:
Löd loss potten/regeln.
Öppna den och plocka ur alla delar.
Gör rent både övre delen av metall/axeln, kontaktytan och regelbanan med sprit.
Spraya på lite Chemsearch Swisch Extra (ja det heter så!) eller ännu hellre Caig DeOxIT Faderlube på den ledande banan och kontaktytan.
Kleta i kiselfett där potaxeln går igenom poten eller där sliderdelen går mot metall/plastskalet så att poten går jämnt.
Plocka ihop delarna.
Löd fast.
En enklare metod är att försiktigt spraya DeOxIT eller liknande direkt på regelbanan utan att ta isär först.
Om man är försiktig och sprayar så att medlet inte rinner ner mot axeln/glidbanan brukar det funka.
Använder man för mycket smörjmedel eller har poten upp och ner finns risken att man löser upp det fett som redan finns och då löper potten/regeln för löst och förlorar sitt vridmotstånd. Dessutom kan upplöst fett och smuts rinna tillbaka ner på den konduktiva banan och göra potten ännu sämre.
http://www.caig.com/
http://www.nch.se/se/pdf/ncpblad/SWISH%20EXTRA.pdf
Reglar brukar jag försöka plocka isär men potar göra jag oftast på det enkla sättet. Vilka reglar sitter det i ditt bord? Har du tur sitter det ALPS eller Penny + Giles som är gjorda för att servas.
P+G har en liten gejder som man gör rent och smörjer med olja, på själva resistorbanan finns det nästan ingen belastning vilket gör att dom i stort sett håller för evigt! Jag brukar göra rent med sprit och sen smörja gejdern med symaskinsolja.
Hoppas detta hjälper, lycka till!
Postat: 7 augusti 2007, 13:54:41
av cosmox
Som grym och Jimmy skriver så funkar det bra med dessa medel att göra rent pottar.
Vapenolja har jag där emot inte provat

Nackdelen är att det är väldigt lätt att "putsa" för mycket vilket medför att resistansen ändras.
På en 100k pot så kan resistansen ändras med så mycket som 20-30k om man inte passar sig.
Jag gjorde det misstaget ibörjan.
Det kan ställa till mycket problem i filter.
Tips är att mäta först, tvätta och sedan mäta igen och kolla så allt stämmer.
Det finns en annan metod med vilken man använder grafit pulver.
Jag har änsålänge inte provat det själv men kommer göra det med Studer bordet.
Jag tror iofs att din Studiomaster har ganska vanliga pottar.
Kanske är det bästa alternativet att köpa nya?
Åtminstonde dom som är mest skadade.
En service manual hjälper mycket!
Tänk på att vara noga när du rengör.
Dubbel kolla hur dubbel, tripplettpottarna är uppbyggda.
Använd tops eller pensel.
Det tar tid men det är värt det.
Orsaken till skrap är i huvudsak rökning, dessvärre...
Fukt och sega miljöer bidrar såklart oxå.
Det skulle vara kul om du la upp en liten logg på det du gör.
Lycka till!
/Hampus
EDIT: dar303 hann före

Postat: 7 augusti 2007, 14:01:50
av Limen
cosmox: "sega miljöer" ?

Postat: 7 augusti 2007, 14:02:55
av psynoise
Det var många bra tips. Men dar303 menar du verkligen "kiselfett"? Då tänker jag på kylpasta som man har mellan halvledare och kylfläns.
Postat: 7 augusti 2007, 14:08:50
av cosmox
Limen: En fin mixer är som en dam, de behöver kärlek i massor
dar303: Vart köper du dina sprayer?
Postat: 7 augusti 2007, 14:12:41
av dar303
Jepp, det eller lithiumfett.
Det går säkert med vilket tjockt och svårlösligt fett som helst med jag har haft bra erfarenheter av sådant som är till för att smörja glidbanor med.
På elfa finns bl.a dessa:
80-858-55
80-858-62
Postat: 7 augusti 2007, 15:53:39
av moogpower
dar303 skrev:Hejåhå!
En enklare metod är att försiktigt spraya DeOxIT eller liknande direkt på regelbanan utan att ta isär först.
Om man är försiktig och sprayar så att medlet inte rinner ner mot axeln/glidbanan brukar det funka.
Använder man för mycket smörjmedel eller har poten upp och ner finns risken att man löser upp det fett som redan finns och då löper potten/regeln för löst och förlorar sitt vridmotstånd. Dessutom kan upplöst fett och smuts rinna tillbaka ner på den konduktiva banan och göra potten ännu sämre.
http://www.caig.com/
http://www.nch.se/se/pdf/ncpblad/SWISH%20EXTRA.pdf
Reglar brukar jag försöka plocka isär men potar göra jag oftast på det enkla sättet. Vilka reglar sitter det i ditt bord? Har du tur sitter det ALPS eller Penny + Giles som är gjorda för att servas.
P+G har en liten gejder som man gör rent och smörjer med olja, på själva resistorbanan finns det nästan ingen belastning vilket gör att dom i stort sett håller för evigt! Jag brukar göra rent med sprit och sen smörja gejdern med symaskinsolja.
Hoppas detta hjälper, lycka till!
Hej och tack för de fantastiska tipsen!
Vad jag vet så är mina ALPS-sliders. Så symaskinsolja löser inte upp något på sikt eller drar till sig någon och geggar igen likt 5-56?
Finns Caig DeOxIT-produkter som du tipsar om att köpa i Sverige? Var köpte du dina?
Känns som att jag börjar med att försiktigt spraya pottarna uppräta utan att dela dela dessa, det är ju några stycken (svälj...).
Bordet hade trots allt stått orört i 3 år när jag köpte det.
Någon sa till mig att bara vrida knastriga pottar fram & tillbaka sen skulle det släppa. Eh, hmm. Klart tveksam teori. Det borde väl bara slita ut potten ännu mer, inte sant?
Postat: 7 augusti 2007, 16:22:59
av moogpower
cosmox skrev:Som grym och Jimmy skriver så funkar det bra med dessa medel att göra rent pottar.
Vapenolja har jag där emot inte provat

Nackdelen är att det är väldigt lätt att "putsa" för mycket vilket medför att resistansen ändras.
På en 100k pot så kan resistansen ändras med så mycket som 20-30k om man inte passar sig.
Jag gjorde det misstaget ibörjan.
Det kan ställa till mycket problem i filter.
Tips är att mäta först, tvätta och sedan mäta igen och kolla så allt stämmer.
Det finns en annan metod med vilken man använder grafit pulver.
Jag har änsålänge inte provat det själv men kommer göra det med Studer bordet.
Jag tror iofs att din Studiomaster har ganska vanliga pottar.
Kanske är det bästa alternativet att köpa nya?
Åtminstonde dom som är mest skadade.
En service manual hjälper mycket!
Tänk på att vara noga när du rengör.
Dubbel kolla hur dubbel, tripplettpottarna är uppbyggda.
Använd tops eller pensel.
Det tar tid men det är värt det.
Orsaken till skrap är i huvudsak rökning, dessvärre...
Fukt och sega miljöer bidrar såklart oxå.
Det skulle vara kul om du la upp en liten logg på det du gör.
Lycka till!
/Hampus
EDIT: dar303 hann före

Hmm, grafitpulver? Då måste man dela pottarna för att lägga in det då?
Är det då det enda man applicerar?
En Service Manual till mitt bord hade varit RENA DRÖMMEN!
Finns ingenstans att uppbringa verkar det som.
Någon som vet?
Mitt bord är som sagt detta:
http://www.dancetech.com/aa_dt_new/hard ... 833&lang=0
Samma som detta egentligen på många sätt:
http://www.dancetech.com/aa_dt_new/hard ... 449&lang=0'
Så du säger att rökning skadar pottar med?
Aha... En logg när jag fixar mitt bord, det vore ju nåt.
På den sista länken är där en som loggat vad han gjorde. Ni får gärna kommentera om det var bra eller dåligt det han skrev, se urklippen nedan;
"Servicing the desk
Some guy wrote recently asking about advice for buying an A&H System 8 - All I told him several times over to really emphasise the point, is that when you buy a mixer of this age, there's a high chance it has wasted pots or other problems. A good clean might solve alot of this, but sometimes parts'll need to be replaced. So anyways I decided to do a channel on the Studiomaster Mixdown Gold... Right now there is no way I have the time to do it all, and I don't want taken-apart mixer strewn all oer my flat right now, so I just did the one channel, anyways it might be interesting to add something about that.
Ok, firstly it took about an hour to do one channel board!.... so, on this model Studiomaster there's 16 channel boards, then 8 subgroup boards (each holding 2 monitor returns = 16 monitor bus's); then there's the master boards, so it's about 28 or 30 boards (I cant be bothered to open it to check)
ok... it took about an hour to do one board, including removal and refitting, so as you can see, it's firstly a very time-consuming job.
Ok, secondly, i didn't really do it the way I'd like. I would really say that one should blow out the pots and faders and buttons with compressed air first to remove dust and loose miniscule particles, then lube it... I only lubed it, but this was enuff to turn a scratchy channel into one which makes no sound when pots or fader is moved and it's stable in terms of potential signal breakdown while passing through any audio program material.
I went down the board injecting Phospro into all the pots and buttons via access holes in the units... so it's 'squirt' & put some lube in GENTLY, so that it's not spurting out all over the board and running everywhere!.... Just a tiny press of the spray button and a little bit of lube at a time so it goes into the hole...
Now this leads to another point... I realised that a smaller diameter squirter tube for the spray would be way more efficient to get the lube into the pots cos the holes are smaller than the typical aerosol tube diameter... so i'll have to investigate that at the parts shop, cos if a smaller diameter tube could be had (one which tapers to a finer point) then the time to lube all the pots would radicaly reduce from 45 minutes to something like 15 minutes.. that much!
So you squirt in the lube and then rotate the pot over and over and then turn it fully the other way, inject some more lube & again rotate & rotate the pot spindle fully in each direction over and over until it feels smooth and easy.
I did the same for all the buttons too; injected lube into the body of the switch and repeatedly clicked it and before that blew hard into them to dislodge any bits (compressed air really is needed again here).
After each pot was done i wiped clean any spray that had strayed to keep the actual board dry and clean where possible.
The detached fader unit can be done too. Each fader unit has a thin black plastic film cover which helps stop dust and fluff getting into the exposed fader track, so first I used a soft hobby paintbrush which I ran up and down the opening film cover to tweak out any bits of fluff which might be in the opening (especialy round the top and bottom of the fader) Then some lube and lots of sliding up and down to work the lube in and clean uo the tracks.
Next the sockets... noobs might not know but you can buy something called a metal burnishing jackplug. This is basicaly a solid metal 1/4" jackplug which has a very fine 'wet & dry' style abrasive finish on the shaft and tip. You squirt some cleaner onto the burnishing-plug's abrasive shaft/tip and then insert it into the socket and rotate and plug it in and out repeatedly. This repeated pluging in/out action causes the gentle abrasive to polish crap off of the socket's inside metal contact faces where they meet any inserted plug.
As you have the board removed of course you can turn it to any angle and thus you can see right thru all the 1/4" sockets; so after burnishing I like to then clean out the socket holes with Isopropyl alchohol and cotton wool buds. I can say you need ALOT of buds to do this mixer or most of the others in the Studiomaster range, cos you can also use them to clean up any lube spillage which gets onto the board itself in between components.
The XLR mic sockets are the same in that each of the 3 holes pass right thru to the back, so you can again as with the line-sockets, angle it to see right thru the 3 XLR socket holes. This allows you to easily use a thin strip of fabric or a small bud wetted with isopropyl alchohol to pass thru the XLR socket holes and clean out any grease and dust.
So thats what I did and it worked for that channel.
The the channel I did sounded nice when done. Clean and crackle free.
Btw there's nothing scientific/tech about this, yes I'm sure one should do some electrical tests on eq and line/mic amps, but for anyone thinking to get one of these, the point is, you probably will at the least have to clean all the boards unless you get the chance to try it first and can be sure it is flawless all throughout."