Sida 1 av 3

Tändningssignal

Postat: 25 juli 2007, 16:27:16
av Macce
Fick hem bluetooth-bilserien/handsfree jag köpte några dagar sedan på nätet.

För installationen vill den ha bl.a. 12V konstant och 12V då tändningen är på.
Dock får inte tändningssignalen försvinna då startmotorn går igång.
Var tar jag lättast ut en sådan signal ur bilen? Lamporna osv slocknar ju då startmotorn går.
Det är en Volvo s60 -04, men generell fundering räcker långt.

Idén med strömförsörjningen till den är att den tar direkt 12V från ackumulatorn via säkring hela tiden. Sedan styr man igång enheten med den andra signalen. Detta gör att om man pratar då mans tänger av motorn och tar ur nyckeln, så bryts inte samtalet.
Gissar att enheten inte gillar strömavbrottet då man startar motorn, den tappar ju kontakten med telefonen då.
En fullösning vore kanske diod + kondensator...

Postat: 25 juli 2007, 16:32:45
av sebastiannielsen
Ta signalen för "ON" i tändningslåset. Dvs inte "ACC" eller liknande.
För tändspolen måste ju ha ström hela tiden, även när startmotorn går.

Lamporna osv är nog kopplade till ACC, och kopplas bort när startmotorn går för att startmotorn ska få hela batteriet "för sig själv" ifall batteriet är *lite* urladdat.

Postat: 25 juli 2007, 17:33:43
av Macce
Tändlåset vill jag inte gå och försöka öppna. Har inte hittat några manualer på nätet som involverar det, och att chansa vore bara dumt. Inte kul när man inte får ihop/spräcker någon bit.

Tändspolen vore ett alternativt kanske. Måste ta och titta lite på kabelkanalerna till motorrummet om det är svårt att dra.
Ackumulatorn är ju i bagaget på S60, och därifrån är det iallafall lätt att dra fram trådar, går kabelkanaler som man lätt kommer åt.
Stod i manualen att man inte skall koppla den till tändspolen. Vet inte om det har att göra med att det uppstår spänningsspikar pga induktansen. Men tycker samma spikar borde finnas lika mycket några kabelmeter bort till andra apparater också?

Får väl köra på diod + konding + baklampa om ingen kommer på något annat, eller kan antingen bekräfta/dementera att det vore dåligt att koppla på tändspolen.

Kopplar jag fullösningen med diod + konding till baklampa kan jag även starta enheten direkt från bilens fjärrkontroll. Finns knapp på den att tända lamporna... :roll:

Postat: 25 juli 2007, 18:07:24
av sebastiannielsen
Nej, jag menar inte att man ska gå *in* i tändningslåset och mixtra, utan att man kopplar in sig på den kabel som går från ON-läget. Vilken det är mäter man helt enkelt med ett voltinstrument.

Antagligen går denna kabel till något relä som kopplar in tändspolen på batteriet, så man kan ju koppla in sig före det reläet också...
(tändningslåset klarar ju inte den ström som tändspolen kräver)

Postat: 25 juli 2007, 20:04:15
av Macce
Började på att montera den nu. Var definitivt enklare än jag vågat gissa.
För att få bort allt plast på bilen som jag behövde få bort, behövde jag bara ta bort 2st torx-skruvar och skruva 90 grader på två skruvar. Sedan två skruvar till för eluttaget till kupévärmaren, men det räknas inte.

Väldigt smidiga kanaler att dra kablarna genom, genom att ta bort plastet som går nära golvet bredvid växelspaken så kom mycket tomrum fram.
Svars/uppringnings/Avvisnings/Volym/etc. knappen är placerad över enda repan jag såg på plastskivan runt växelspaken. Så nu slapp man den också. :)

Fastsättningen för huvudenheten kom lite dåligt. Tyckte hela tiden något saknas när jag skruvade bort plastbiten ovanför/framför passagerarsätets golv. Nu kom jag på att det är kupévärmaren som skall komma där, bara att den inte är monterad.
Fanns gott om plats bakom skivan dock, så får väl placera enheten dit. Skruvhålen jag gjort syns ändå inte om kupévärmaren kommer ovanpå.

Bild
Lite grejer borttaget.

Bild
Svarsknapp

Bild
Mikrofon. (Kameran klarade inte av att fokusera med autofocus. Den verkar bli lite borttappad av spegeln...)


Bild
Resultatet efter ikväll.

Kameran är väldigt bra på att se smuts och damm. Såg helt rent ut med ögonen... :roll:

Nu måste jag bara bestämma vart jag skall placera enheten. Blir troligtvis bakom plastskivan och lägga kupévärmaren ovanpå hålen jag gjort. Sedan skall strömkablarna dras, vet inte om jag drar fram eller bak. Finns en genomföring för kupévärmaruttaget som jag skulle kunna använda, dock måste jag dra något skal över kablarna som tål ur och skur, för nu var de väldigt dåligt skyddade. Högtalaren måste också placeras någonstans. Bak är det riktigt lätt att dra, bara att ta bort skivan som sitter med två torx-skruvar och dra loss en annan plastbit. Där finns kabelkanaler som går bak i bilen.

Provade kittet med en ackumulator idag, och fungerar riktigt bra. Jag är helnöjd, kostade knappt något heller.

EDIT: Hittade en instruktion för installation av alkolås och försökte i den hitta någon info om tändning. Dock verkar de ha designat det smart nog att man inte direkt kommer åt tändningen från alkolåset. Skulle ju inte vara så lyckat isåfall, då man lätt skulle kunna koppla en hopptråd isåfall. Nåja, på något sätt blir det nog löst.

Postat: 25 juli 2007, 20:31:12
av JimmyAndersson
Det verkar som om de tänkt till lite extra när de designade den bilen. Annars brukar man nästan behöva plocka bort halva inredningen för att komma åt en kabel.

Kul att det gick så smidigt!


Mycket snygg växelspaks-botten. (Den silverfärgade i andra bilden.) :)

Postat: 25 juli 2007, 20:46:27
av Macce
Tja, vissa saker är bra designade, andra dåligt. T.ex. att man måste ta bort förutom de delar jag tog bort så också handsfacket, klimatkontrollpanelen, radion och instrumentbrädet för att installera Volvos egna bilserie ser jag lite dåligt designat.
Men de delar jag hade bort nu var otroligt lätta att få bort, så den designen är smart!

Växelspaken (Space ball på Volvoiska) gillar jag också. Roligt med omväxling mot läderdamasker i de flesta bilar... :)

Vad är annars bra sätt att skarva kablar för bilel? Säkringen kommer annars lite olyckligt på kabelserien då den hamnar i en kabelkanal. Dessutom är de väldigt korta annars också.
Sockerbit känns inte riktigt bra. Wago fungerar inte så bra då det är väldigt tunna ledare och dessutom fintrådiga. Att skarva abikor känns inte så smart.

Postat: 25 juli 2007, 20:57:39
av DeeJayPA
Wago 222 serien är ju bra för fintrådiga kablar.
Men en grön skarvhylsa (abiko) eller röd blir ju stabilt.
Eller löda ?

Postat: 25 juli 2007, 21:01:16
av Macce
Får väl åka via stan imorgon och titta vad jag hittar på el-butikerna.


Stava-rätt-grejen i firefox klagar på "stan". Den föreslår "satan" istället. :roll:

Postat: 25 juli 2007, 21:45:40
av sebastiannielsen
heter "staden" i så fall. Stan är bara ett "slang".

Postat: 25 juli 2007, 22:14:31
av JimmyAndersson
Macce:

:rofl

Rättstavningsfunktionen kanske är besatt? :D


När det gäller bilel så listade du just de grejjer jag tänkte föreslå. Wago är en bra uppfinning. Men om kabeldragningen är tänkt att sitta där för alltid så fungerar det även med kabelsko och krypslang. Elfa's 55-058-64 passar perfekt för blå kabelskor.

Postat: 25 juli 2007, 22:43:57
av Andy
Stan, e det inte han som e halvan? :D

Postat: 26 juli 2007, 15:19:35
av Macce
Jo, stan är slang. Men vem säger staden?

Orkade inte åka via stan på hemvägen idag, så får se vad jag hittar på för något. Om jag har kabel då förståss...

Blir lite knepigt att dra in tändningsavkänningskabeln i motorrummet. Kollade hur de dragit kupévärmaruttagets kabel. Det är borrat ett hål i plåten och en tjock och riktitgt tät kabelgenomföring ovanpå. Jag vill inte borra fler hål, hittar jag inget annat ställe så får det nog bli fullösningen med baklampa, diod och kondensator.
Orsaken att spänningen inte får försvinna då man startar bilen är att den tappar kontakten med mobilen då. Så får man igen söka fram den...

Finns några reläer i bagaget också, kan ju prova mäta ifall något ger ut önskad signal. Inte bra för bilen att prova sig fram, utan blir nog mest att chansa. Nöter väl en del på motorn ändå att starta 20-30 gånger extra på raken.

Postat: 26 juli 2007, 15:40:59
av Johan.o
Kära någon tänk när du ska sälja den, om dom får reda på att du startat motorn 30 ggr "extra" på raken. :wink:

Fast visst, det sitter säkert en fordmotor i så man vet ju inte hur det ska gå,
ursäkta jag var bara tvungen att tetas lite, fin bil för övrigt! :D
Synd bara att det är framhjulsdrift.

edit: Ja, jag är avundsjuk..

Postat: 26 juli 2007, 16:10:41
av sebastiannielsen
Man behöver ju inte starta den 30 ggr. Först mäter man upp så att det är signal vid ett relä när tändningslåset står i alla lägen förutom OFF och START. Sedan startar man bilen och kollar mätningen, om det är spänning.

Det är en start per relä.

Ang genomföringen så borde det gå att skära upp själva genomföringen lite så hålet blir lite större.
Eller går det en slang från genomföringen till uttaget, så kan man ju köra båda kablarna i samma slang.


Ska du använda kondingen så måste du se till att kondingen håller spänning i minst 15 sekunder, samt att den laddas upp på några sekunder.

(enligt många instruktionsböcker ska man köra startmotorn max 15 sekunder i taget, och sedan vänta några sekunder innan man försöker igen)