Lite större robotbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Lite större robotbygge

Inlägg av netbear »

Funderar på att bygga en lite större robot som ska ha en laptop som hjärna. Den behöver inte kunna gå fort men den ska vara stark.

Jag behöver till detta nån form av dc motor med en lämplig växel. Någon som vet var man kan få tag på detta. Tänkte mig två stycken för att minimera svängradien.

Dessutom undrar jag hur man varvtalsreglerar en dc motor (om det går). Det enda sättet jag kan tänka mig är att pulsstyra den dvs. slår av och på matningsspänningen. Funkar det? Är det bra för motorn? Finns det bättre lösningar?

/Björn
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

DC-motorer till permobiler har folk använt. Det är PWM som gäller för att reglera DC-motorer, med varvtalsåterkoppling. Men om du ska ha en hel laptop till att styra den så kanske synkronmaskiner kan vara att tänka på?
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Ok... är inte så insatt vad är en synkronmaskin??
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Undrar också............. :roll:
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Det är en växelströmsmotor vars varvtal är proportionellt mot frekvensen (därav termen synkron). Används ofta som generator. Rotorn måste magnetiseras av extern DC-källa eller som hos mindre maskiner med permanentmagneter.

Alltså måste man kunna generera en sinus för att driva denna typ av motor, med PWM tex.

Så kallade borstlösa DC-motorer är en synkronmaskin med styrelektronik. Om jag inte är helt fel ute så används synkronmaskiner till servon i industrirobotar bland annat.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Du menar en synkron-motor va?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Jo, man kan lika gärna säga motor
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Finns det några uppenbara fördelar med at köra med synkronmotor..............jag har hört talats om att de nästan är outslitliga, men ganska dyra.....
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Den största fördelen är att du har ett direkt förhållande mellan frekvens och varvtal. Hos en DC-motor måste man i princip alltid återkoppla för att ha koll på hastigheten. Till nackdelarna hör då lite mer komplicerad styrning och priset.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

netbear>> Skulle funka med typ 2 st skruvdragare. Inte jätte klurigt att göra en egen styrning och dem är starka.

//Rille
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Henkebenke:

Ja men en fast frekvens borde väl ändå medföra att hastigheten inte är konstant ifall belastningen på motorn varierar......å då måste man ju ändå ha en återkoppling......eller hur?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Så länge den får den ström den behöver (och klarar av) så kommer den att hålla hastigheten oavsett moment. (Detta är inte fallet med den vanliga växelströmsmotorn, asynkronmotorn)

Hos en permanentmagnetiserad synkronmaskin så är strömmen direkt proportionellt mot vridmomentet.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Å, fasen

Ja om man tänker på att själva "framställningen" av signalen till motorn borde bli mer komplicerad än i fallet med PWM så kanske det gör det hela lite avancerat....å andra sidan så slipper man återkoppling....hmmm....hur ä det förresten med verkningsgraden på en sån här synkronmotor?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Jag tror att verkningsgraden är ganska hög jämfört med DC-motorn och asynkronmotorn.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Förstår jag vad du menar? :shock:
Skriv svar