Sida 1 av 2
Gissa komponenten!
Postat: 18 juli 2007, 19:03:44
av anton
Börjar bli en hel del sånnahär trådar nu.. Och här kommer mitt bidrag!
Fick lust att rota fram min 4kanals flygsändare o mottagare idag för att jag tänkte bygga ihop något roligt! Men fartreglaget och mottagaren är trasiga..
Först fartreglaget, det gick sönder en varm sommardag då jag stog still och varvade planet lite, antar att det inte fick tillräcklig kylning..
på komponenten står det:
BA05
0(brännhål) 30
Det är ett långt ben på ena sidan som täcker hela sidan, sedan på motsvarande sida är det två i varje ände.. varav ena går direkt ut till ena anslutningen på motorn (DC)..
Sedan mottagaren.. minns inte varför den gick sönder, om det var polvändning eller vad det var.. men det verkar vara en komponent med två ben som är kopplad över + och - på utgående servopoler, kondensator kanske?
den bredvid som ser likadan ut tror jag det står A106 på..så jäkla smått.. Och på andra sidan kretskortet, mitt emellan dessa två typ, så sitter det en till som det står A106 på..
Så, gissa på!

Postat: 18 juli 2007, 19:15:56
av MNorrgren
Första bilden...
Ytmonterad mosfet. Skulle tro det iaf. Skulle ju underlätta om du kunde få fram mer om betäckningen så kan man hotta komponenten men om det är bränhål hehe, ja då är det ju lite värre.
Andra, vet inte ritktigt vilken komponent du menar men det är kanke en konding..
Postat: 18 juli 2007, 19:28:51
av kimmi
hi,
4kanals flygsändare o mottagare
Har du Model eller type på den ?
På hvilken Frq sender den ?
Postat: 18 juli 2007, 20:52:16
av anton
Mottagaren är en GWS GWR-4P fyrkanalig, 35MHz
Fartreglaget är ett Robbe RSC 105 BEC 5-8 NC 5 A No. 8391 eller 8301, kan inte se..
Postat: 18 juli 2007, 22:01:20
av peter555
Postat: 19 juli 2007, 00:26:11
av anton
De va som fasen. Tror jag ska ha någon hålmonterad 1N4001:a hemma faktiskt, eller om det är 4004:a.. Borde väl inte spela någon roll, men åt vilket håll ska den sitta igentligen?
Postat: 19 juli 2007, 16:43:05
av anton
Gick ut och tänkte löda fast en 1N4148 istället för de brända idag. Men kunde inte bestämma mig varför de skulle sitta där, eller hur de skulle sitta, så jag tog bort båda brända och testade, voila, fungerar!
Nu är det bara fartreglaget jag måste försöka fixa..
Postat: 19 juli 2007, 18:51:49
av Henry
Då det är en borstad motor som den är anpassad till så bör det i princip fungera med nästan vilken MOSFET som helst som klarar strömmen, för jag tror inte att det är en bipolär trissa men då skall du i stället söka efter en som bla har lågt spänningsfall över sig när den är bottnad, har för mig det heter Vce(sat).
Postat: 19 juli 2007, 21:06:39
av anton
Okej, tackar.. Vad är det igentligen som skiljer en MOSFET från en transistor?
Ska se vad jag kan hitta!
Postat: 19 juli 2007, 21:10:06
av bengt-re
En MOSFET ÄR en transistor... Metal Oxid Semiconductor Fieleffect TRANSISTOR står det för om jag inte missminner mig...
Skillnaden annars emot en "vanlig" bipolär transistor är MOSFET är spänningsstyrd istället för strömstyrd. En annan fördel är att de ofta är snabba och kan dra väldigt nära noll volt drain source vilket leder till minskade förluster och bättre verkningsgrad.
Postat: 19 juli 2007, 21:10:33
av rehnmaak
Det är inget som skiljer. En MOSFET *är* en transistor

Postat: 19 juli 2007, 21:17:30
av anton
Att det var en transistor visste jag, men inte att den var spänningsstyrd istället för strömstyrd. Jag trodde bara att dom tålde lite mer eller sådär då man ofta ser dom i motorstyrningar!
Men tack, nu vet jag. Då ska jag se om jag lyckas hitta någon som kan passa mitt fartreglage.
EDIT:
Hittade denna på
http://www.elfa.se (länkar för er som inte orkar skriva in adressen själva)
(IXGH31N60 / 71-097-54) med 1,8V Vce(sat). Som var "karaktäriserad" som en MOSFET med låg Vce.
Men den sålde dom naturligtvis inte längre, och en lämplig ersättare var:
(IRG4PC40S / 71-258-00) med 1,32V Vce(sat). Och som jag förstår det så klarar den 160W 600V 60A..Och det måste räcka till min lilla motor som fartreglaget är kopplat till! Dock står det ingenstans att detta är en MOSFET?
Postat: 19 juli 2007, 21:30:43
av bengt-re
Hur mycket ström skulle fartregulatorn tåla?
Kan tänka mig att det skulle passa med en STD70N02L eller IRFR48ZPBF, men detta är bara rena gissningar - försök lista hur drivsteget är kopplat - ta bort trissan och mät spänningspulserna på gaten - kolla drivförmågan(storlek hos gatemotstånd) hos trissan drivkrets och med vilken frekvens den switchar så bör det gå lista ut vilken ersättare som skulle passa.
Postat: 19 juli 2007, 21:34:33
av bengt-re
Du måste tyvärr ha en aning om hur mycket gatedrivningen kan lämna då gatekapacitansen är i stort sätt linjär emot stråmtåligheten/Rds-on. Väljer du en för kraftig trissa så orkar inte ditt drivsteg med att switcha den snabbt och då blir trissan varm och brinner upp därför. Väljer du en för klen trissa så är Rds-on för hög och värmer trissan så att den brinner upp.......
Postat: 19 juli 2007, 21:55:40
av anton
förstog inte så mkt av hur jag ska få reda på allt du skrev, men jag skall sätta google på högvarv och försöka lista ut hur jag ska göra och vad det är du skriver!
Håller på att rita upp ett schema nu.. skriver upp all data om så många av komponenterna jag kan hitta något om.