Sida 1 av 4
Gjuta in elektronik
Postat: 18 juli 2007, 15:07:38
av HåkanO
Tog en vild chansning och gjöt in en enkel krets som jag ville fuktskydda med smältlim. Kretsen funkade innan men inte efter
Vad kan ha hänt??
Har ni förlag på lämplig inte alltför dyr gjutmassa.
Håkan
Postat: 18 juli 2007, 15:16:49
av Limen
Vad var det för krets? Har kört med smältlim förrut utan problem.
Postat: 18 juli 2007, 16:14:44
av JimmyAndersson
HåkanO:
Det ska fungera om man inte öser på för mycket med en gång. Annars blir det väldigt varmt och tar längre tid innan det svalnar, vilket kan förstöra vissa komponenter. Alldeles nysmält lim har väl en temperatur på 200ºC eller mer.
Postat: 18 juli 2007, 16:16:15
av Johan.o
Smältlim är rätt varmt, det enda problem jag kan tänka mig.
Postat: 18 juli 2007, 16:28:34
av Tekko
Jag skulle kunna rekommendera en gjutmassa från Sika Industry, den heter Sika force(tm). Vi har den på jobbet för att göra centrumgjutning på ringkärnor samt komplett ingjutning av strömtrafos , både runda och rektangulära.
Postat: 18 juli 2007, 17:15:01
av HåkanO
Det var en vanlig CMOS. Hela kretsen var luftmonterad. Orkade inte göra något kort. Det vart väl kortis någonstans ändå......
Har du Tekko något pris och inköpsställe hittade inget vid sökning.
Håkan
Postat: 18 juli 2007, 17:53:02
av kimmi
hi,
her kan du se om der er nogen omkring falun
SikaForce
Postat: 18 juli 2007, 18:27:31
av Henry
Jag hade med stor sannolikhet kört med vanlig icke korrosiv silikon..
Postat: 18 juli 2007, 18:31:14
av Khaki
Biltema marinsilikon, kanske?
Eller någon badrumssilikon?
Postat: 18 juli 2007, 19:03:22
av Henry
All silikon som inte luktar ättika fungerar.
Re: Gjuta in elektronik
Postat: 18 juli 2007, 19:51:17
av xxargs
HåkanO skrev:Tog en vild chansning och gjöt in en enkel krets som jag ville fuktskydda med smältlim. Kretsen funkade innan men inte efter
Vad kan ha hänt??
Har ni förlag på lämplig inte alltför dyr gjutmassa.
Håkan
Antagligen har du inte lött ordentligt på någon punkt och helt enkelt har en kallödning eller så har du kortis - man måste vara
väldigt noga med att alla lödningar sitter fast ordentligt och är ordentlig vätta mot varandra, lägga en tejpbit mellan närliggande nakna ledare som kan riskera kontakta varandra etc. etc. - speciellt om man skall gjuta in saker oavsett ingutningsmaterial. Använd extra separat flussmedel om de är minsta vätningsbekymmer i lödprocessen.
Du få prova att lägga in prylen i en ugn lite upphöjd och prova först med typ 150 grader (brukar smälta långt inna de temperaturer som limpistolen är inställd på) och låta så mycket av limmet som möjligt rinna av - vet dock inte om det finns någon lösningmedel som kan ta bort resten då det är mycket vax i detta[1] - hur eller hur bör du då ha fått tillbaka ditt 'skelett' och där granska och leta efter möjliga kortisar, rycka och dra i alla ledare och se om någon har lossnat/kortslutit sig (mycket trolig fel) - med smältlim har man i allafall möjlighet att både se igenom plasten och få bort det mesta igen med uppvärmning till skillnad från genomhärdad silikoningutningsmassa...
Att gjuta in buskbyggen med smältlim är en klassiker i labb och testfixturmiljö - brukar ofta bli väldigt hållbart om man låter smältlimmet gå ut en bit på anslutande kablar etc.
Vi har testkablar som folk har slitit och ryckt över 1000 ggr på kontakten utan tendens till glapp inne i smältlimblocket eller för den delen början på kabeln där det kröks och vickas som mest. - utan problemet är kontaktstiften i kontakterna även om man väljer modeller som är avsedda för att klara hög antal matningar/kontakteringar.
Trixet är att man får trycka i smältlimmet i flera omgångar och så kallt som möjligt från limpistolen och låta det svalna mellan varven - på så sätt hettas inte komponenteran upp så väldigt mycket. - det är först när det är ganska mycket kall lim runt om som man kan börja ösa på lite tjockare utan att värma upp ev. känsliga komponenter så mycket.
Oavsett så är det ändå smältlim kallare än vilken våg-reflow-ungslödprocess som helst för komponneten - så den bör tåla detta.
[1] en tanke men inte provat - kan ju gå att 'tvätta' bort kvaravarande smältlimm från 'skelettet' smälta smältlimet med 120-150 gradig tunn olja enligt konsepten lika löser lika och därefter tvättas i tunnare lösningsmedel typ lacknafta i mera normala temperaturer för att få bort det sista - flytande form är alltid lättare att blanda ut och lösa upp än när det är i fast form.
Postat: 18 juli 2007, 21:17:19
av bengt-re
Tja, jag har limmat in mycket elektronik genom åren med smältlim och det har faktist alltid fungerat...
Postat: 18 juli 2007, 22:17:31
av HåkanO
Tack för informationen. Jag ska pröva en gång till. Det verkar ju som det är en hållbar lösning för elektronik i fuktiga miljöer. I skolan för (herregud) 30 år sen gjöt vi in en del kretsar i massa som vart stenhård och man kunde putsa upp ytan så den vart genomskinlig som glas.
mvh/Håkan Olsson
Postat: 18 juli 2007, 22:27:06
av Andy
Det fungerar utmärkt med smältlim, komponenterna kan röra sig med tempvariationerna utan att det går sönder. Dessutom har jag upptäckt att det fungerar ganska hyfsat som värmeavledare också. Jag har aldrig lyckats förstöra någon elektronik med smältlim, ändå har jag vid några tillfällen använt värmepistol för att smälta stavarna direkt i små lådor med elektronik.
Postat: 18 juli 2007, 22:44:23
av G4jm0r
Känns inte som att 200grader ska vara något problem under en längre tid, när jag lödar varmluft händer det att jag grillar på med 350grader i ca 1 minut och det funkar fint.