Sida 1 av 2
Hjälp med batteriladdare med 12V in och 13,8V ut!?
Postat: 8 juli 2007, 15:24:40
av mickeliten
Hallå.
Jag har ett litet problem som jag undrar om någon kan hjälpa till med.
Jag ska förklara varför jag vill ha en batteriladdare som jag driver med 12V eller 24V.
Vanligtvis så driver man ju sin vanliga bilbatteriladdare med 230V~ men jag skulle behöva en som drivs med 12V eller 24V.
I min gamla militärbil har jag ett elsystem på 24V. För att få 12V till diverse utrustning har jag en DC/DC-omformare.
Sedan ska jag ha ett 12V extrabatteri i bilen för att driva saker när motorn är av och omformaren inte går längre.
Men detta extrabatteri vill jag kunna ladda under färd, och jag har ingen generator för det.
Jag skulle alltså vilja ha en batteriladdare som jag matar endera från bilens standard 24V-system eller från DC/DC-omformarens 12V.
Sedan koppla laddningen på mitt extrabatteri.
Är det möjligt på nåt vis!?
Hilfe! Hjälp!
Hälsningar Micke.

T.ex såhär. Eller att den laddar från omformaren.
Postat: 8 juli 2007, 16:12:58
av peter555
Om du klarar dig med 3 A så kan
det här vara något.
Postat: 8 juli 2007, 16:22:01
av mickeliten
Jo det där ser ju inte så dumt ut men det är tyvärr lite för avancerat för mig.
Men jag tackar ändå!
Skulle vilja ha något färdigt eller ett byggsats-kit.
Eller kan man bygga om en vanlig batteriladdare så den drivs
på 24V eller 12V!?
Eller är det bästa/enklaste att driva en växelriktare på 24V-systemet
och köra en vanlig batteriladdare genom den?

Postat: 8 juli 2007, 16:32:24
av peter555
Du får ju massor med förluster om du ska ha växelriktare och krafs. Vanliga batteriladdare vill ju ha AC in så det är svårt att bygga om.
Så mycket simplare än med kretsen är svårt att få ,de har också designprogram på siten så du kan simulera hela konstruktionen.
Postat: 8 juli 2007, 16:32:48
av grym
ett switchat agg är det bästa, badtastex säljer en sort som fungerar, kolla under köp och sälj, lite modifikation och ett par parallellt så är det helt ok
idiotvarianten är ett saftigt motstånd sen laddar man direkt från 24v, höga förluster man det kanske inte gör så mycket
går att kombinera med ett laddrelä , så man slipper hålla koll på det manuellt
jag hadde kört med ett par parallellkoppladeswitchregulatorer , ingen tvekan om den saken
Postat: 8 juli 2007, 16:36:57
av ElectricMan
fan vad långt ord parallellkoppladeswitchregulatorer

Postat: 8 juli 2007, 16:40:39
av Khaki
Antar att militärbilen har två st 12V batterier seriekopplade till 24V.
Kan man inte köra en liten fräckis och parallellkoppla ditt extrabatteri med ett av bilens batterier?
Kanske en batterifrånskiljare, relä eller diod mellan dom.
Postat: 8 juli 2007, 17:34:50
av mickeliten
Tack för svaren alla ni.
Växelriktaren sägs ha 90% verkningsgrad så det är väl inte så jäkla mycket förust det heller.
Jag testade att laborera med motstånd i multisim men det skulle bli så jävla stora motstånd för att få nån ström så vette fan om det är värt det.
Det lär ju börja brinna
Hur sjutton kopplar jag dom där regulatorerna som badtastex sålde då?
Jag tittar lite i databladet men man är ju ingen expert på området direkt.

Hur mycket mer komponenter runt om behövs?
Vore fint med lite hjälp på traven.
Tack tack.
Postat: 8 juli 2007, 19:44:03
av grym
bara kolla databladet och deras hemsida för en kalkylator, men en spole en diod dessa ska vara rimliga värden på, några kondensatorer och några motstånd,
för att få det att funka som batteriladdare kanske man måste sätta en seriediod då man inte får backström genom den om det vill sig illa,
inte särskillt avancerat, men som sagt, spolen och dioden skall vara rimligt bra
Postat: 8 juli 2007, 19:46:53
av peter555
Nu har jag inte studerat just den regulatorn men det brukar finnas referensdesigner för olika applikationer.
Hrmf 90 % verkningsgrad, det lär du inte få när du matar en gammal (inte ny heller) batteriladdare med fyrkantvåg.
Postat: 8 juli 2007, 20:57:40
av simon78
Jag har två tråkiga alternativ. 1, köp en batteri-booster eller vad husvagnssvensson kallar det. Det är en 14.4V laddare som går på 12V. Alt två är ju att sätta dit en extra 12V generator.
Postat: 8 juli 2007, 21:04:11
av mickeliten
En till generator blir för dyrt och lite för mycket jobb för vad det
ska användas till. Det kostar lite mer än det smakar om man säger så.
Vad menar du med en batteribooster?
Vad är det och vart hittar jag en sådan mojäng?
Tack,
Micke.

Postat: 8 juli 2007, 21:18:29
av simon78
husvagn-svensson här har en manick som dom kallar för PBU booster. Den sätter man mellan bilen och husvagnen. Den tar batterispänningen i bilen och omvandlar till 14.4V för att ladda husvagnsspänningen. När jag kollade närmare så var det tyvärr bara 10-15V i inspänning, du behöver ju typ 20-30V. Sen får du nog en hög med begagnade generatorer för samma peng...
Postat: 8 juli 2007, 21:26:10
av mickeliten
Aah där ser man. Tack.
Men jag har ju även 12V från omformaren så det skulle ju funka.
Du har ingen aning om pris?
Det vore ju avsevärt enklare än att montera en extra generator och få det att stämma med remmar o shit.

Postat: 8 juli 2007, 21:27:49
av simon78
typ 1700, finns i deras flashkatalog.