Sida 1 av 5
Hjälp med att tyda kopplingsschema
Postat: 5 juli 2007, 20:04:17
av Aloha
Hejsan
Jag är nybörjare men försöker lära mig mer när tiden räcker till.
Jag ska bygga något som ser ut att vara mycket enkelt, problemet är att jag inte kan tyda sådana här kopplingsscheman.

Jag klarar nätt o jämnt av "vanliga" scheman så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med hur det här ska kopplas/lödas.

Postat: 5 juli 2007, 20:06:15
av Icecap
Nu ÄR det ju ett "vanligt" schema sååå...... vad SPECIFIKT har du svårt att hänga med på?
Postat: 5 juli 2007, 20:22:18
av Aloha
Det är en massa "korvar med pluppar på" som svävar omkring. Typ alla pluppar som heter "Va", ska de kopplas ihop med varandra? Likaså "Vb" osv..
Sen den där fyrkanten uppe i vänstra hörnet förstår jag inte alls. Den som det sitter 2 kondensatorer på. Ska den bara sväva där o kopplas till Va o Gnd?
Vad jag menar med "vanligt" schema så är det ett sådant där det finns streck som visar exakt hur allt är kopplat.. Det här ser ut som ett proffsschema för mig..
Postat: 5 juli 2007, 20:26:52
av danei
Japp alla Va Vb och jordar ska kopplas ihop. Var för sig. Det uppe till höger är avstörning för matningsströmen.
Postat: 5 juli 2007, 20:48:51
av Aloha
Jäklar vad snabba ni är här.... Tack så mycket för hjälpen.
De här transistorerna Q1, Q2 osv... Går det att se vad det ska vara för några eller måste jag ta reda på det?
EDIT: Du menar det uppe i VÄNSTRA hörnet va? Inte högra som du skrev?

Postat: 5 juli 2007, 20:57:23
av rehnmaak
Transistorerna är av typen standard 1a. Nästan vad som hellst funkar, tex bc547/bc557.
Postat: 21 juli 2007, 23:09:43
av Aloha
Nu är jag tillbaka igen.
Jag har byggt ihop allt nu och testat. Fick det att fungera en stund men sen ville det sig inte längre.

Dioden lyser men jag får ingen kontakt.
Jag använde bc557 och H945 som transistorer (det jag hade hemma). Kan det ha o göra med att jag använde H945 istället för bc547?
Jag hittade en spec på nätet, men vet inte om det är samma transistor som jag har:
http://www.fulikent.com/images/spec/200211251821520.jpg
Postat: 21 juli 2007, 23:18:06
av peter555
Vad menar du med att det fungerade en stund ?
Du har sett att det är annan pinout på H945 än BC547 ?
Postat: 21 juli 2007, 23:46:40
av Aloha
peter555 skrev:Vad menar du med att det fungerade en stund ?
Du har sett att det är annan pinout på H945 än BC547 ?
Jo, det såg jag och jag är ganska säker på att jag har kopplat det rätt. När jag testade den så fick jag kontakt med bilen och jag kunde se att datorn och ECU'n kommunicerade med varandra och att en anslutning då blev upprättad. De kommunicerade med varandra i kanske 1 minut då anslutningen plötsligt avbröts. När jag försökte ansluta igen så fick jag ingen kontakt. Jag har försökt flera ggr men inte lyckats igen. Därför tänkte jag att något kanske gick sönder?
Postat: 22 juli 2007, 00:51:13
av sodjan
Alltså, där du hittade schemat, fanns det inte någon komponentförteckning
där ocksp ?
Postat: 22 juli 2007, 09:48:55
av peter555
Nu vet jag inte vad det är för specar på interfacet i bilen, men att K-line kan sänkas direkt av Q1, Q3 ser lite läskigt ut. Det är mycket möjligt att det är strömbegränsat i bilen och då går det bra. Om det inte är det så kan Q1, Q3 eller drivsteget i bilen gå sönder. På datorsidan är allt skyddat med 1k motstånd så där ska det inte vara något problem.
Postat: 22 juli 2007, 10:32:58
av BEEP
Jag undrar om schemat är korrekt för det ska väl finnas en anslutning till som heter L-line?
PC <-- K-line
PC --> L-line
Postat: 22 juli 2007, 11:23:23
av Aloha
Det fanns tyvärr inte någon komponentlista.
Det finns en L-line också men all kommunikation sker över K-line tydligen.
Jag trodde att den där grejen uppe i vänstra hörnet skyddade bilen?
Schemat kommer härifrån:
http://www.coupediagnostics.co.uk/coupe ... onics.html
Postat: 22 juli 2007, 12:35:28
av peter555
Antagligen finns det något skydd i bilens datorburk.
Jag kom att tänka på en annan sak. Det är ju inte helt otroligt att bilen kan bli uppladdad av statisk elektricitet. Om du då pluggar in en stationär PC är det stor risk att den går sönder (eller interfacet i bilen).
För att minska den risken så borde interfacet ha optokopplare på datalinorna.
Postat: 22 juli 2007, 12:43:33
av rehnmaak
Jag skulle gissa att -12V från RTS inte orkar hålla spänningen. Den brukar ju normalt drivas från typ MAX232 eller liknande. Prova att byta R6 till 10k tex. Du kan ju även kolla spänningen på RTS före och efter ändring.