Sida 1 av 1
Volymkontroll mellan CD och förstärkare... NY FRÅGA *foto
Postat: 2 juli 2007, 00:47:15
av netrunner
Hej!
Jag har byggt en audio-förstärkare med fast förstärkning, dvs igen inbyggd volymkontroll. Volymen ska regleras med styrkan på insignalen med en potentiometer (2-polig).
Jag har ännu inte köpt potentiometern men funderar på en av dessa två kopplingar:
Kod: Markera allt
Alt 1:
CD LINE OUT 47k
o--------/\/\/\/\-
/\
|
| AMP-IN
+----------o
Alt 2:
CD LINE OUT 47k R
o--------/\/\/\/\-------/\/\/\/\---o GND
/\
|
| AMP-IN
+----------o
Där R är ... kansk 33Ω ?
Vad tycker ni?
Postat: 2 juli 2007, 08:21:17
av oJsan
Du ska koppla enligt alternativ två. Motståndet R ska inte behövas, vilken funktion fyller det?
Postat: 2 juli 2007, 08:22:24
av netrunner
Borde det inte behövas ett motstånd R för att inte av misstag jorda CD spelaren?
Postat: 2 juli 2007, 08:42:03
av Nisse
CD-spelaren belastas väl aldrig med mer än 47K parallellt med förstärkarens in-impendans allternativt bara 47K beroende på hur poten vrids? Direkt till jord blir det ju aldrig.
Mvh
Nisse
Postat: 2 juli 2007, 08:42:56
av GrodanB
Varför passivt?
Postat: 2 juli 2007, 11:57:01
av psynoise
Motståndet R gör så att man inte kan ha absolut tystnad, men varför? En VCA-krets är alltid billigast för att få bra prestandard.
En annan passiv-konstruktion är att använda en linjär potentiometer med ett parallellt fast motstånd. Värdet på det fasta moståndet får man avgöra genom att räkna ut kretsen totala resistans. Gör ett kalkylblad med en tabel som följer vridning av potentiometern. Sen är det bara att testa olika värden på det fasta motståndet till du får en snygg logaritmisk-kurva (inte helt sant, den ska vara exponential).
Postat: 2 juli 2007, 14:29:10
av netrunner
Ahhrggg... såklar ja, jag har tänkt fel!
*suck* bortse från vad jag sa tidigare...
Postat: 3 juli 2007, 09:44:45
av HUGGBÄVERN
psynoise skrev:En annan passiv-konstruktion är att använda en linjär potentiometer med ett parallellt fast motstånd. Värdet på det fasta moståndet får man avgöra genom att räkna ut kretsen totala resistans.
Här är en jättebra sida som beskriver det MESTA:
http://sound.westhost.com/project01.htm
Postat: 6 juli 2007, 10:43:12
av netrunner
Nu när jag redan har tankevurpat en gång så kan ja ju fortsätta i samma tråd.
Enligt länken så skulle detta funka bra och när jag testar så ... jovisst.
Kod: Markera allt
CD LINE OUT 47k
o--------/\/\/\/\---+----o GND
/\ |
| | -|
| | | R= 7k
| | -|
| |
+-------+----o AMP-IN
Förstärkaren har bara 20W men vrider jag mer än 7-8% så kommer jag över "nu blir jag snart vräkt"-nivån. Normalt ljud är ca 3-4%. Man får vara läldigt försiktig när man vrider.
Kommer jag att kunna ha lite större skala att välja på om jag byter till en 100k pot och 15k motstånd? Eller blir det exakt samma sak?
Jag har beställt ett par finna rattar från Ebay som jag ska testa villken som blir snyggas. Trist bara med skalan bet blir lätt lite ... töntigt att man inte kommer att kunna vrida den mer än 0,8 på skalan...
Alt 1. Klar och svart botten:
Alt 2. Helt klar:

Postat: 6 juli 2007, 10:49:50
av HUGGBÄVERN
Du kan ju lägga ett motstånd mellan ingången och poten, så når du aldrig upp till max inspänning och blir heller inte vräkt i förtid.
Det HÄR kallar jag jyssta rattar:
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php billiga och bra att ha att göra med, och snabba.
Postat: 6 juli 2007, 10:57:40
av Mindmapper
Rat-ta-ta-ta-taa, rat-ta-ta-ta-taa

Jysta rattar
Prova med 47k eller 100k i serie med poten som soundbrigade säger. Få se om det räcker, du kanske får öka till du får det bra.
Postat: 6 juli 2007, 12:35:07
av xxargs
Ju mindre 'R' gentemot poten, ju mer buktiga kurva och slöare start får du, dock gäller det att få balans mellan lineutgångens drivförmåga och 'R' så att du får ut max ljudvolym utan dist vid max pådrag. försöka hålla motstånden så låga du kan - höga motståndsvärden ger mer brus än låga motståndsvärden - detta hörde man bl.a på gamla stereon där mittläget på poten brusade mera i högtalarna än ändlägena (vid ingen signal in förståss).
Själv har jag ett gammalt bygge som består av reed-reläer och resistiva PI-paddar som kopplas in och ut i 1.5 dB steg (om jag mins rätt) med konstant impedans - det svåra är att få klickfri övergång...
Detta projekt initierades en gång i tiden med liknande AoE-lösning baserat på 4066, men 4066 som switch skippades ganska tidigt mot 70:- mikrofonklassade reläer istället (vet att brorsan och jag redan då tittade efter kvicksilverfuktade reläer - men var liksom försent ute...)
Vad har du för högtalare (horn?) om du riskerar vräkning vid 20 Watt?.
Har nämligen själv Horn-högtalare så jag känner liksom till problemet...
Vid 50 - 250 mW Peak så börjar grannarna ovanför stampa i taket/golvet - dagtid...