Rekylfri tennsug

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, jag funderade på att köpa det. Ett sånt litet genomskinligt standardfilter kostar inte många kr på OK. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Silikonslangar brukar normalt klara av max 250C men det finns specialvarianter som klarar upp till 280C men dom är inte så värst lätta att få tag på och brukar inte heller vara genomskinliga. Om man hettar upp silikon till mer än des max temp så blir det vitaktigt av sig och beroende på hur pass hög temperaturen var så kan slangen bli ogenomskinlig och spröd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den blir alldeles vit och blir mycket riktigt spröd närmast lödkolven.
Undrar vad man skulle kunna montera där som tål 300°+ och inte leder värme särskilt bra, så tennet kan stelna i behållaren...

Flera kommersiella avlödningsstationer har inte ens nån synlig tennbehållare. Hur funkar det?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

eller så kapar man en ny bit slang och sätter dit med jämna mellanrum

karamik av något slag hadde kanske funkat

hur varmt var det teflon klarar utan att ge giftiga gaser?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den smälter i alla fall vid 327 grader har jag för mig men om det avger några giftiga gaser då vet jag ej men det skulle nog inte direkt förvåna mig vid kontakt med luft.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Weller DS-80 kör visst med glasrör
Bild
Hmm... över 100 spänn för ett glasrör.
Undrar om det skulle funka med ett avskuret eldfast provrör modell större, och så fixar man nån slags anordning som på bilden...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om det kanske kunde vara något så har jag ett antal värmetåliga provrör som klarar av temperaturen från en gasol låga utan några som helst problem. Rören är 14 mm innerdiameter och 16 ytter och 2.5 dm långa.


Vad skall du då täta med? En o-rings packning brinner mer eller mindre upp av 250 grader elelr vad det nu är och då är man där väl igen med silikonpackning. Eller så hade man kanske kunnat trycka dit glasfiber elelr dylikt på väl placerade ställen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja man kan ju fråga sig vad det är för slags packning på Wellern.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

På min DS80 sitter det O-ringar. Ser ut som helt vanliga o-ringar men jag har för mig att det finns o-ringar som klarar hög temp. Vill minnas att vi hade ett sortiment med den typ av o-ringar på ett tidigare jobb.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

finns ju glasfibersnöre som tål 800 grader, och nu tackar jag för att ni fick igång hjärnan , skall provas som filter inne i slangen , att jag inte tänkte på det innan, köpte hem för drevning av stosen till skortsenen i den nya pannan :wall:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

fick lite tid över igår och gjorde i ordning lite

plockade i ordning tennsugshistorien
och lite till

Bild

en liten membrankompressor, klarar 4kg och har en friblåsande tryckregulator, räcker för att blåsa rent saker på labbordet

Bild

en liten lamellvakumpump, till tennsugen

Bild
montering av ovanstående

Bild

två aluminium lådor som är smidiga till labbordet, eller rättare sagt under
en för vakum och en för tryckluft
lådorna gör det smidigt att flytta och lite ljuddämpande

Bild

kom ju på att jag hadde filterduk som klarar 800 grader, tog några småbitar till tennsugen

Bild

gick smidigt att trycka in i tennsugen, istället för filtbiten som satt där från början

Bild

sidovy


provade lite när jag ändå skulle ta loss några saker och det filtret funkar mycket bättre än filtbiten
Skriv svar