Rekylfri tennsug

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Rekylfri tennsug

Inlägg av MadModder »

Har funderat på att fixa en tennsug utan rekyl.
Först tänkte jag att det går väl med vilken vakuumpump som helst. Mekade isär en tennsug och anslöt en slang till en vakuumpump jag har. Men icke. Det ska till ett REJÄLT undertryck för att få till samma skjut som i en vanlig tennsug.
Nu funderar jag på nån slags mekanisk grej som manövreras med foten. Två pedaler. En laddar, en skjuter. :D
Och så en fin slang upp till ett munstycke. Alternativt en specialspets för lödkolv.
Kanske har någon annars en annan idé?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vaccumpump fungerar. Avlödningsstationen jag har på jobbet är en lödkolv med ihålig spets där vaccum drar in det smälta tennet som sedan fastnar i ett filter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo men min vakuumpump är inte så kraftig, den klarar max -0,8bar. Knappt tennet ovanpå kretskortet runtom komponentbenen följde med...
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor
Inlägg: 541
Blev medlem: 6 mars 2005, 13:54:31
Ort: Bromma

Inlägg av mrOh »

Låter som en bra idé, men vad kan man använda för slang som klarar av undertrycket utan att deformeras?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vad sägs om plastslang för tryckluftsverktyg? Iofs väldigt hård och allmänt jäklig...
Annars lär ju sån svart armerad bränsleslang från OKQ8 funka ypperligt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Annars så finns det väl rekylfria tennsugar att köpa?

Du kan kanske annars använda en mindre tank som du bygger upp ett vakuum i så du får bättre drag då mer luft sugs in.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Javisst, men har man en svag pump får man inte mer vakuum mha en tank. Eller ja, mer blir det ju om man ser till volymen, men inte i undertryck.
Det skulle väl gå att fixa ett rejält undertryck i en tank manuellt med nån slags handpump, men hur kul är det? :P

Klart det finns att köpa, men hur kul är det? ;)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ah ok fick uppfattningen att det inte var tillräckliga mängder luft som var problemet, men nej då räcker det inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

du får knappt mera undertryck hur du än gör, atmosfärstrycket bestämmer
kjell har numera en sådan spets för tennsugning att köpa , och hel station, köpte en spets och ska få tummen ur att ta hem vacumpumpen jag räddade ur skrotcontainern och prova, men tyvärr så är det alldeles för mycket annat som måste göras
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

MadModder>>"-0,8bar" 1.01325 bar är lufttrycket, tar du bort 1.01325 bar så finns inget mer att ta bort. Det är nog mängden av vakum som får till hastigeten på luften att suga upp tennet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

0.8 bar undertryck räcker fint, men Du måste ha en behållare av något slag. Pumen ger inte det "slurp" som krävs för att lyfta bort en tennblaffa. Slangen från behållaren och ventilen måste vara tillräckligt grova och slangen även rimligt kort.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Var ungefär det jag menade innan fast med helt annorlunda meningsbyggnad..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Behållaren är på en liter, och jag hade en slang på en ½". Är inte det tillräckligt grovt så säg. ;)
Det lät lite lågt pyyyyyyyyyyyyyyyyyyys en lång stund genom tennsugsmunstycket.

Nu är inte vakuummätaren graderad i bar, utan mmHg. Vakuumet går till max -600mmHg. Enligt en omvandlingstabell motsvarar 600mmHg +0,8bar. Alltså 0,8 bar över normalt lufttryck.
Jag kan suga till samma skalstreck med bara munnen! Det tycker inte jag är tillräckligt för en tennsug.

Provade att koppla pumpen till tennsugens musntycke, och suga ner kolven i den. Den åker ner ca 1cm, sen orkar den inte mer. Men om jag trycker ner den manuellt, så stannar den 1cm från max intryckt. Skumt. Det borde ju betyda att det är nästan lika mycket undertryck som det blir av tennsugen själv! Varför sögs så lite tenn upp då...
Senast redigerad av MadModder 26 juni 2007, 19:10:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Vi tar det lite avrundat .0,8 bar över vakum det lär bli 0,2 bar under normaltryck vilket inte är mycket. En vakumpump med lammeler borde komma betydligt lägre.

Var det du som köpte min pump?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej alltså en atmosfär är 1,01325 bar. Dra bort 0,8 från det så blir det 0,21325 bar.

Jag köpte min pump av Smoothmachines. Det är nån medicinsk kolvpumpshistoria...

Torr är samma som mmHg. 1 atm är 760 Torr. Jag har här alltså 160 Torr.

Man skulle ha ett luftflöde som i sig suger med sig tennet, hehe. Men det lär låta krig...
Skriv svar