Sida 1 av 1
Saknar märkdata på en pump..
Postat: 19 juni 2007, 23:32:18
av bara_hence
Lite ringrostig men har jag tänkt rätt här..
Jag har en pump som jag vill ha ett motorskydd till pumpen har jag hämtat ut från pumpförrådet på jobbet å enda infon som finns är att det är 400V och 0,18KW Märkdatan och märket på pumpen är bortsvarvat av nån märklig anledning..
Jag antar att cosfi ligger runt 0,88 då jag har en liknande pump med den datan är det ett ok antagande eller?
visst ska jag räkna så här för att få ut strömmen då? :I=P/(sqrt3*400*cos fi)
Får ut ett värde runt 0,3 och tänkte ställa skyddet på 0,4 är det ok?
Postat: 20 juni 2007, 06:23:00
av bara_hence
Kom på att jag glömde att räkna med verkningsgraden... Vad kan verkningsgraden på en elmotor ligga runt?? I en gammal skolbok hade de ett exempel med 75% tycker det låter lågt jag...
Postat: 20 juni 2007, 08:20:58
av grym
på små motorer är verkningsgraden ganska dålig, men det finns ett smidigare sätt, leta upp en ungefär motsvarande motor och kolla på märkskylten där, skala om det om det behövs
Postat: 20 juni 2007, 13:31:37
av Dennis_F
1. Ställ skyddet riktigt lågt.
2. Belasta pumpen och låt skyddet lösa ut.
3. Ställ upp skyddet lite.
4. Goto 2
Tar kanske en liten stund men det blir bra i slutändan

Postat: 20 juni 2007, 17:12:58
av bara_hence
Det är löst nu.. Blev en nyare pump då den andra var lite rostig ska sitta i ett syrabad med en aggresiv syra så vi beställde en ny från vårat förråd och den som kom hade data på sig...
Finns ingen tabell på normala verkningsgrader för olika storlekar av vanliga asynkronmotorer eller?? Vore intressant att ha
Postat: 20 juni 2007, 19:06:36
av Henry
Har en gammal motor till en oljebrännare till en panna och denna motor har cos 0.96 som det står på den, denna drivs med en konding. Tycker visserligen det är lite väl högt. Men annars så ligger väl lite större på runt 70 - 86 i verkningsgrad eller så och kanske lite högre.
Postat: 20 juni 2007, 21:34:31
av bara_hence
Vad menar du med lite högt?? Cos fi eller??
Jag pratade om kvoten mellan Pin/Put som verkningsgrad.. Märkningen ute på motorn är ju effekten ut..
Postat: 20 juni 2007, 21:47:16
av GFEF
Verkningsgrad och effektfaktor ofta benämnd cosinus "fi" (grekiska bokstav).
Är två helt skilda saker.
Skenbar effekt = ström * spänning * 3^1/2 för tre-fas enhet [VA]
Aktiv effekt = skenbar effekt * effektfaktor enhet [W]
Detta är skenbar effekt som matande nät måste leverera.
Om det fanns rena resistiva laster skulle effektfaktor vara lika med 1
Men i praktiken är effektfaktor alltid mindre än 1.
Ett sätt att mäta upp effektfaktor är med 3 instrument
Ampermätare, Voltmeter och Wattmeter.
Produkten av ström * spänning * 3^1/2 är skenbar effekt
Wattmeter visar direkt aktiv effekt om den är rätt inkopplad
En tre-fas wattmeter har 12 st anslutningar....
2*3 för ström serikopplad i varje fas
2*3 för spänning mellan faserna
Och alla skall ge ett positivt tillskott på mätarens utslag.
Effektfaktor = aktiv effekt / skenbar effekt
Verkningsgrad för en elmotor är uppmätt avgiven axeleffekt
delar med upptagna aktiv effekt från el-nätetet
Enslig standar är märkplåten effekt avgiven axeleffekt för en el-motorer
Alltså skall verkningsgraden vara
motorens märkeeffekt / ström * spänning * 3^1/2 * effektfaktor
Om motortillverkaren följer standar.......
Bli INTE förvånad om modern små el-motorer har väldigt låg verkningsgrad....
För motorer 0.1 kW under 50%....
Att få motorskydd att fungera säker för 0,1 kW motorer är inte enkelt...
Ström ökning från normal drift till fastlåst rotor kan var så lågt att
motorskydd inte fungerar.
Postat: 20 juni 2007, 23:23:41
av bara_hence
Jo jag vet det i början tänkte jag bara på cos fi men kom senare på att jag måste blanda in verkningsgraden med för att komma rätt på strömvärdet.. Men nu har det iaf löst sig och man fick en liten uppfräschning av teorin..
Om det är svårt att ställa ett motorskydd för en liten motor hur ska man då göra? Finns det något som kan skydda en liten motor bra då?
EDIT kom på att om det är så noga så kan man ju beställa motorer med termokontakter eller termistorer.. Men om man ex som privatperson har en liten motor då som man vill skydda som det inte sitter monterat på hur gör man då för att få det säkert finns det något "tricks"?