Sida 1 av 1
Design av DC-DC converter
Postat: 13 juni 2007, 08:56:03
av Pajander
Har någon nått tips om vart jag kan vända mig för att få hjälp med en konstruktion av en DC-DC converter (flyback eller någon form av forward)?
Även om litteraturtips är välkommet då jag vill lära mig mer på ämnet, så är jag just nu mer intresserad av hjälp för en specifik applikation.
Är det någon här som har tillräckligt stor kunskap av denna typ av DC-DC converters som känner för att få ett litet designuppdrag? eller ni känner någon som kan vara intresserad? eller om ni vet något företag som sysslar med denna typ av konstruktioner?
Vad jag behöver ha hjälp med är att ta fram en topologi sam fungerar för mina krav, beräkna induktans samt välja kärna samt kringkomponenter.
Postat: 13 juni 2007, 10:23:22
av sodjan
1A eller 100A ?
O.s.v...
Men har inte nästan alla kretsar för switchade aggregat
ganska mycket designtips i sina datablad ?
Eller app notes eller liknande. National brukar vara
duktiga på att dels ha fylliga datablad, dels ha många
app notes för sina kretsar.
Postat: 13 juni 2007, 10:43:01
av Pajander
VIn: 230 VAC (nätspänning som sen likriktas och glättas)
Vut: 230 VDC
Iut_max: 0,9 A
Det jag inte klarar av själv är framtagning av själva induktansen val av kärna beräkning av lindningsvarv och så vidare.
Postat: 13 juni 2007, 10:48:46
av peter555
Du kan ta dig en titt på
Power integration. De har också ett designprogram som borde klara att beräkna trafon.
Postat: 13 juni 2007, 11:09:04
av Pajander
Intressant program, ska jag spara undan och kika närmare på sen, den hanterade dock inte utspänningar på mer än 100V så för mitt syfte hjälpte den ej
edit: citering av föregående inlägg borttaget
Postat: 13 juni 2007, 11:28:51
av rehnmaak
Vilken topologi ska du ha då?
Postat: 13 juni 2007, 12:18:30
av Pajander
förslagsvis den bästa för ändamålet. Vad jag hittils har läst mig fram till så är det en flyback converter jag skall sikta på, men jag ställer ju frågan här efter någon som är mer insatt på området och kanske har någon åsikt om det.
edit: citering av föregående inlägg borttaget
Postat: 13 juni 2007, 12:45:34
av peter555
Flyback är bra. Sen är förstås frågan om du behöver ett isolerat aggregat, det är iofs säkraste lösningen.
Fördelen med PI är att de har helintegrerade lösningar upp till ca 250 W så du klarar dig med en krets. Det borde fungera om du gör en design för 100 V och 2.3 * strömmen. När du sedan lindar trafon så lägger du bara på 2.3 ggr så många varv på sekundären. Du kan också gå ner lite i koppararea på sekundärlindningen.
Postat: 13 juni 2007, 13:07:24
av Pajander
edit: redan fått svar på den här frågan
Postat: 13 juni 2007, 15:10:31
av Pajander
peter555 skrev:Flyback är bra. Sen är förstås frågan om du behöver ett isolerat aggregat, det är iofs säkraste lösningen.
Fördelen med PI är att de har helintegrerade lösningar upp till ca 250 W så du klarar dig med en krets. Det borde fungera om du gör en design för 100 V och 2.3 * strömmen. När du sedan lindar trafon så lägger du bara på 2.3 ggr så många varv på sekundären. Du kan också gå ner lite i koppararea på sekundärlindningen.
Ok ska försöka göra en testuppkoppling enligt din teori. Är det någon som har någon bra källa för tips för hur man lindar induktanser på ett bra sätt, PI programmet rekomenderade en ETD39/13/20 kärna
http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=3056399
Så jag behöver 2 sådanna en bobin och 2 klipps.
Någon som är haj på det här med o linda induktanser, hur justerar man luftgab och hur lindar man på bästa sätt?
Postat: 14 juni 2007, 15:09:17
av Pajander
peter555 skrev:Flyback är bra. Sen är förstås frågan om du behöver ett isolerat aggregat, det är iofs säkraste lösningen.
Fördelen med PI är att de har helintegrerade lösningar upp till ca 250 W så du klarar dig med en krets. Det borde fungera om du gör en design för 100 V och 2.3 * strömmen. När du sedan lindar trafon så lägger du bara på 2.3 ggr så många varv på sekundären. Du kan också gå ner lite i koppararea på sekundärlindningen.
Hej och tack för att ni tar dig tid och hjälper mig lite. Jag har nu under dagen kört lite tester i PIExpert samt läst databladet för TOP249Y kretsen. Jag har dock några saker som jag är osäker på.
Jag har kört programmet för en beräknad utspänning på 100V som du föreslog och sen försökt räkna om för 2,3 gånger på sekundärlindningen.
1. hur påverkar det på primärsidan att jag ökar sekundärlindningen såpass, behöver jag kompensera på något sätt på primärlindningen samt för Zener clamp?, för att begränsa temperatur över zenern har jag också ändrat till en RCD koppling.
2. När det gäller utgången när man höjer från 100->230 V är jag osäker på är val av diod samt utkapacitans när spänningen höjs med 2,3 gånger, hur mycket kraftigare diod och kapacitans behövs. Beöver dioden skyddas med några extrakretsar som man ser i vissa flyback kopplingar?
3. Om jag införskaffar den transformatorkärna som föreslås av programmet, fungerar den även med såpass ökad lindning på sekundärsidan eller måste jag välja en annan transformaor kärna och hur väljer jag i så fall den?
Postat: 15 juni 2007, 08:26:43
av Pajander
Enlig programmet så anser den att lindningen på primärsidans lindningstråd är för tjock och att man ska alternativt använda sig av en bifilär eller trifilär lindningsteknik.
Vart kan man läsa på vilket sätt man måste räkna om antalet varv och hur man ska linda en bifilär lindning?
Postat: 15 juni 2007, 09:16:52
av peter555
Antagligen anser programmet att skin-förlusterna blir för stora. Om du ska linda bifilärt så är det bara att linda två tunnare trådar parallellt, lika många varv som du bara hade en tråd. Det borde inte vara så många varv så det bör vara hanterbart.
Postat: 16 juni 2007, 18:39:14
av SvenW
Se verkligen upp vid val av diod. 230V och flyback ställer speciella krav.
En 4007 t.ex. kommer garanterat att släppa ut sitt inbyggda förråd av rök.
Se också upp med isolationen i lindningen. Ett enda kortslutet varv räcker för haveri.
Postat: 20 juni 2007, 16:55:52
av Pajander
Jag har stora problem med att få igång konstruktionen på 230VDC och det verkar bero på återkopplingen inte riktigt kan hantera tiden det tar för uppladdning till det värdet innan TOP249 kretsen går in i auto-restart funktionen.
Systemet som det ser ut nu är uppkopplat enligt
http://www.pajander.com/flyback2.jpg
Vad tror ni om möjligheten att driva systemet på 2 separata lindningar på 115 respektive -115 volt och koppla lasten över det?