Sida 1 av 1
vad heter detta på svenska..
Postat: 8 juni 2007, 21:17:09
av bara_hence
Vad heter en sån här produkt på svenska?? Simpel fråga kanske..
http://www.tricoproducts.com/brochure.c ... ion_id=123
Postat: 8 juni 2007, 21:27:55
av JimmyAndersson
"Elektromekaniskt styrd blixt" eller kort och gott "Relästyrd blixt" kanske?
Kan vara fel eftersom jag inte riktigt förstått vad produkten gör för något.
Vid en produkt stod det:
"These high lamp load flashers are 5 times louder than normal flashers."
Lampa som är mer högljudd ..?
Postat: 8 juni 2007, 21:41:16
av Mindmapper
Blinkersrelä med ljudeffekt kanske. Eller relästyrd högintensiv blinkers med ljudeffekt.
Postat: 8 juni 2007, 21:42:21
av bara_hence
Tänkte göra en sån sak som botten sidan 26 (sid 24 om man läser sidnumret i dokumentet...)
http://sonolithics.com/files/bosch.pdf
Vet att man med lätthet skulle kunna slippa den här "saken" om man byggde en blinkkrets med en 555 med en pot kopplad till en räknare som är kopplad till hjälprelän bara men tänkte att om den här "saken" fanns å köpa billigt skulle det ju vara ett alternativ...
Postat: 8 juni 2007, 21:45:36
av bara_hence
Hmm såg att jag kanske var ute å cykla lite när de gällde produkten men tror att det iaf är en sån de menar fast utan ljud då eller tar jag fel??
Postat: 8 juni 2007, 21:46:24
av PeterH
Verkar vara ett mekaniskt blinkersrelä... anledningen till att man anger "louder" är troligtvis för att man i exempelvis gamla jänkare vill ha ett högt autentiskt ljud som indikerar att blinkersen är på (det låter ju lite mer av en 3 liters V8 än en 1,2 liters ford fiesta)
Gå upp ett steg i menyn så hittar du under samma rubrik både elektroniska och mekaniska "flasher product" vilket betyder blinkers...
/PeterH
Postat: 8 juni 2007, 21:49:23
av Mindmapper
Främst till truckar och arbetsredskap.
Postat: 8 juni 2007, 22:01:34
av bara_hence
AA nu gick ljuset upp här..
Värmen tar ut sin rätt när man stått på vedbacken...
Blev så förvirrad av kretsschemat i bosch pappret när de skriver ut flasher bara eller electro mechanical flasher + att det är en helt annan symbol än de vanliga reläna med.
Då letade man på produkten på engelska och blev än mindre klok.. men men nu hajar jag nog.. Vad enkelt det blev...
Men finns det verkligen blinkrelän att köpa i sverige med bara två anslutningar??
EDIT: visserligen inte så viktigt men aldrig sett något sådant...
Postat: 8 juni 2007, 22:07:44
av JimmyAndersson
Hade jag tittat på din epost-adress så hade jag nog förstått det tidigare.
Jag *tror* att bränslereläer har två anslutningar. Kan vara värt att kolla upp iallafall.

Tycker relät i pdf-filen påminner väldigt mycket om bränsle(pump)reläer.
Postat: 9 juni 2007, 00:35:06
av bara_hence
Ifall någon är intresserad så har jag läst mig till hur allt ligger till nu iaf...
Det är ett mekaniskt blinkrelä och det är lite annorlunda än ett vanligt relä..
Det är en liten metalltråd som värms av strömmen och vickar över till ett annat läge. Kallnar fort och snäpper tillbaka för att värmas igen osv osv.
Ju mer ström desto snabbare blinkande därför kan man använda en pot för att styra blinkfrekvensen. Finns till vissa gamla bilmodeller såsom amazon även ofta på mopeder å mc eftersom att detta relä även fungerar med växelspänning.
Edit: Inte helt säkert att det är på detta viset men det är iaf vad jag läst mig till... Är det någon annan som har en annan förklaring på hur det fungerar vill jag gärna höra..
Postat: 9 juni 2007, 00:45:36
av Tony
Och den finns på Biltema: art.nr. 43-134 kostar 19,90:-
Så du behöver inte beställa från USA

Brukar sitta i Amerikanska och Japanska bilar.
Jimmy>> Bränslereläer har 4 anslutningar, fast du kanske tänker på (vad den nu heter) som bryter strömmen till bränslepumpen vid en krock.
Postat: 9 juni 2007, 00:56:23
av bara_hence
Joo jag vet annars hade jag ju inte nämt exemplet med amazon:) nä hade inte tänkt beställa från staterna heller ramla bara över ett schema som man blev ställd över så ville man ta reda på vad det var... Vill ju veta allt.. Sen kanske man kan bygga nå kul med det till bilen fanns ju en del kul å nyttigt man inte tänkt på till bilen i det där bosch dokumentet...
Postat: 9 juni 2007, 01:11:15
av JimmyAndersson
Jag missförstod nog vad som menades med "anslutningar". Det behövs ju två för att spolen ska få ström och två för själva kontakten. Jag trodde Bara_hence_menade de två sistnämnda. Även om det skulle finnas fler anslutningar så behöver man ju inte använda dem.
För ni menar väl inte att de till spolen och de till själva kontakten (som bryter/sluter) är totalt två till antalet? Det skulle bli lite konstigt..

Postat: 9 juni 2007, 01:36:18
av Tony
Jovisst, blinkreläet har totalt två anslutningar.
Det finns ju ingen spole, bara en bimetallkontakt.
Postat: 9 juni 2007, 02:04:46
av JimmyAndersson
Hade missat en rad av Bara_hence:
"Ju mer ström desto snabbare blinkande därför kan man använda en pot för att styra blinkfrekvensen."
Då förstår jag. Då får jag ta tillbaka det här med bränslereläet. Det skulle bli lite ..hoppigt.. om detta blinkrelä styrde bränslepumpen..
