Oscilloskop, tappar fokus

Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Inlägg av Lateralus »

HV-delen sitter fint kapslad i detta skop, minns jag inte fel rör det väl sig om tusentals volt? Jag vet dock ett par ställen jag får passa mig på då det handlar om över 1000 volt, min multimeter fick panik när jag försökte mäta. Jag har kollat över några lytar, 1 volt rippel på matningarna som ligger på +- 18 volt och 4 volt rippel på 160 voltsspänningarna. Det är rätt illa va?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jupp.

För mit TEK 465B säger servicemanualen så här för de olika strömförsörjningarna:
+55V: 4mV.
+15V: 2mV
+5V: 2mV
-8V: 2mV
+110V: 20mV

Så jag föreslår dig att börja byta filterkondingarna
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Inlägg av Lateralus »

Oj oj, då var det riktigt illa.

Jag är redan igång och letar i skrotlådorna. (Inte med betoning på skrot, det är tillmestadels nya komponenter.) Hur kinkigt är det med kapacitanserna? Kan 200 uF bytas mot 220 uF?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I nätdelarna är det inte så kinkigt egenteligen.

Det finns ett par saker att fundera på dock:
Temperaturområde för lytarna.
Spänning.
ESR har en viss betydelse också.

För stora lytar kan knäcka likriktarbryggorna.

När jag bytte på mitt 465a så hade TEK's konstruktörer varit "riktigt smarta",
kondingarna var kretskortsmonterade, och bägaren hade 3-4 anslutningar, dessa anslutningar användes som "byglar" på kortet, dvs, eftersom jag inte fick tag i likadana (köpte ett par påsar på kjell) fick jag löda in byglar mellan alla bägaranslutningar.
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Inlägg av Lateralus »

Tackar för tipsen!

Temperaturen tror jag inte att jag behöver tänka på i detta fallet, väl ventilerat, inget direkt varmt i närheten. Spänningen går jag upp ifrån 275 volt till 400 volt på dom nya. ESR borde vara bättre på dom nya kondingarna, hoppas jag alla fall. Vad som gör mig fundersam är att min multimeter inte tycker att dom gamla kondingarna är rent åt skogen.

Det var just likriktarna jag var lite fundersam över, undrar om jag vågar gå upp ifrån 4000 uF till 10000 uF?

Usch, låter knöligt. Bra att det löste sig iaf! Jag har precis tillverkat en dubbelelektrolyt av två kondingar, lite koppartråd och eltejp :)
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Inlägg av Lateralus »

Någonting drar ström, för mycket ström. Ripplet är kvar trots nya elektrolyter och en ny likriktarbrygga. Kan tillägga att de likriktarbryggor jag hittat blir varmare än vad som är behagligt att lägga fingern på. När jag tänker efter så brummar även nättrafon ganska "hårt". *suck*

En av nätdelarna som ripplar ca 1 volt är direkt ansluten till baksidan av röret, spänningen i nätdelen är 6,15 volt eller lite till, den ökar sakta med tiden. Känns konstigt att felsöka något med röret, men och andra sidan, om röret vore trasigt på något sätt borde jag väl inte kunna få någon användbar bild i det?

Någon ide om var jag ska leta vidare?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Leta efter en trasig, kortsluten tantalyt, inte helt ovanligt.

Edit, tillägg.
Ofta är spänningsdelarna beroende av varandra, så tex i mitt 465B är 55V huvudnätdelen och de andra får sin spänning från den.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

6,3v för glödspänning kan vara ganska trolig

hm, med rörskop så menade jag inte helrör :) utan med katodstrålerör, dom nyare skopen har ju tft och annat lyx

har du kollat vilken effekt hela skopet drar? och jämfört med märkskylten, bara en långsökt tanke

har inte hunnit leta efter ritningen än
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Inlägg av Lateralus »

Såg tantaler ut lika dant förr som nu? Hur kontrollerar jag om dom är kortslutna, resistansmätning?

Jag trodde också att det var glödspänning först, men sen hittade jag i samma veva två trådar som går direkt från nättrafon till röret med 6,9 volt växelspänning, vilket i och för sig låter som en konstig glödspänning. Hur som helst, ska jag oroa mig mer över ripplet i den delen av nätdelen?

Då förstår jag vad du menar, jag väntar tålmodigt iaf :)

Jag har bara en multimeter med vanliga mätkablar att mäta ström med. Ska man väga sig på att tillverka en specialare med en strömkabel och två bananer samt en säkring på 2 A? Vet förövrigt inte hur mycket effekt skopet ska dra, det står inte på plåten, står bara att det vill ha 200-260 volt och ska säkras med 1 A. Men det kanske ger er nåt riktmärke på vad som är för mycket ström?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så är gjorde jag:
Mitt 465a betedde sig konstigt efter varit påslaget ett tag.
Jag började med att kontrollera stömförsörjningarna, och konstaterade mycket rippel.
Bytte kondingarna, ripplet var borta, men problemet kvarstod.
Eftersom jag konstaterade att felet var värmerelaterat, visade det sig vara mycket svårt att hitta, enär felet försvann när höljet var borta.
Nåväl, jag följde instruktionerna för sådana här fel, genom att isolera del, för del av skopet, dvs koppla bort spänningen från block efter block, arbetande i en "hemmagjord kuvös" med diverse värmefläktar så jag kunde hålla ca 50 grader, vilket verkade vara den temp som triggade problemet.
Till slut hittade jag det, det var drivsteget till den temperaturkontrollerade fläkten som gick i kortslutning.
Nåväl, att hitta sådana här fel, samt förmodligen även ditt, kräver tillgång till servicemanualen, då man troligen blir tvungen att isolera block för block, tills man hittar det blocket som innehåller den/de trasiga komponenterna.

Föreslår att du jagar runt efter en servicemanual, jag har tyvärr inga, men kolla med manual-exchange eller tekscopes på yahoo-groups. Kolla även BAMA, bitsavers, eserviceinfo mfl manualställen.

Hittar du en manual, snälla, ladda upp den till min site.

[/quote][/code]
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Inlägg av Lateralus »

Okej, då ska jag försöka komma över en servicemanual. Det verkar dock vara svårt, en sökning på google ger knappt någon träff överhuvudtaget. Är Advancegrejor jätteovanliga eller?

har även kikat vidare i skopet på andra ställen. Mätte några effektmotstånd i en spänningsdelare. Har isopropanolen stigit mig åt huvudet eller borde inte ett motstånd märkt: blå/röd/brun/guld mäta 620 ohm? Den blåa ringen skulle kunna vara violett, men det känns tveksamt. I varje fall mäter alla dessa 8 motstånd ca 880 ohm istället.

Vidare undrar jag över märkningen på en kondensator, den är endast märkt 50/10. Vad betyder detta? Jag tror att det är en elektrolyt då den är polariserad.

edit: nu har felet ändrat karakär igen. Det verkar inte vara värmeberoende då det är fel direkt när skopet startas. Intensitetsreglaget har gått från att funka bra till att nästan inte funka alls. Känns som att jag "fingrat" på felet.

Hörde nu vid senaste starten även ett svagt regelbundet klickande eller tickande från framdelen av skopet, lät lite som ett överslag. Vågar man köra vidare?

edit 2: jodå, felet är visst då värmeberoende. Det är bara det att det nu går väldigt snabbt för felet att komma igång. Ledsen för velandet.
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Inlägg av Lateralus »

Nu har jag kollat de sidor du föreslog, hittade dessvärre bara en advancemanual, till fel skop. Tyvärr kunde jag inte ens öppna manualen, verkar vara nåt fel i rarfilen. Jag väntar fortfarande på att få komma åt yahoo-gruppen dock.

Har förövrigt gjort ett litet framsteg. Jag har troligtvis hittat kortet som innehåller felet. Förövrigt givetvis kortet som focusrattens yttre anslutningar går till. :oops: Ett motstånd som ligger i serie med focuspotten mot jord mätte inte som det skulle och efter byte blev focus bättre, dock blir focus fortfarande bäst med ratten i botten. Håller nu på att leta vidare i andra ändan.

Potentialen i focusdelen ligger ca 1000 volt under nollan, är det möjligt att dom reglerar dessa spänningar med en liten småsignaltrissa?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hittade manualen och lade upp en bild medans jag ändå häll på med likande saker, hoppas den kan vara till någon hjälp

man vet alldrig hur dom tänkte när dom byggde prylar, gamla analogrävar kan göra väldigt kluriga kopplingar för att få saker att fungera, ritning, ritning , ritning, eller så får man skissa lite själv och försöka förstå, suck

http://www.home.no/kandelberg/el/skop1.JPG
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Inlägg av Lateralus »

Tack för för att du har letat grym. Schemat ska nog kunna göra sitt för min förståelse även om det verkar skilja sig en del från mitt skop. Jag har ingen optoomkopplare (eller, vad heter det?) i mitt skop. Istället ligger focuselektroniks potential runt 1000 volt under jord, rätt spännande att mäta på.

Var hittar jag manualen som du hade hittat?
Skriv svar