Praktisk pincett på Rusta till SMD/lödning. Fynd!

Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Praktisk pincett på Rusta till SMD/lödning. Fynd!

Inlägg av korp »

Go'kväll, tänkte bara tipsa om ett fynd jag gjorde på Rusta här om dagen.

I hygienavdelningen hade de en pincett med en slogan på förpackningen som hade något att göra med att den är fantastisk till att ta bort pinsam kroppsbehåring. Huruvida detta stämmer vet jag inte, men den verkar passa väldigt bra till att plocka SMD-komponenter med. Spetsen är rund men den (påstådda) kolfiberspetsen är lätt att vässa på mot en slipsten eller lite sandpapper.

Är det verkligen kolfiber i spetsen så lär den tåla lite värme också, men det har jag inte provat än.

Jag försöker hitta mitt kvitto och se om den kostade 9 eller 19 kr. Mer var det iaf inte. Ett klart fynd!

Bild
Inte samma pincett, men nära nog identisk till utseendet
Mindmapper
Inlägg: 6423
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Det som är intressant är om den är ESD riktig!
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Jag frågade min tandläkare sist om lite gamla verktyg...

Ett par stycken pincetter lik...
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... tm&lang=se

Några olika sorter av tandstensskrapor. Perfekta för att plocka bort ytmonterade ic.
http://www.swevet.se/?id=269&pid=20112& ... f8589011b0

Det tyckte jag var ett klart fynd! :)
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Har köpt fler pincetter. De går väldigt bra att vässa med sandpapper eller en slipsten. 9,90 kr är korrekt pris.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om det är kolfiber så är det inga problem att slipa till det mot ett sandpapper tom lättare än att slipa stål.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor
Inlägg: 435
Blev medlem: 27 mars 2004, 12:58:48

Inlägg av Porto »

Bahco spetstång 4830 är inte heller helt fel för att montera ytmonterade motstånd och dyl. Aningen dyr (runt 200:-), men helt klart värt det.
Hur det är med ESD kan man ju fundera på, eller så håller man bara ett par fingrar mot metallen på den.

Bild
Höglegerat verktygsstål.
Spetsar med halvrund tvärsektion. Slät gripyta. Med returfjäder.
Ergonomiskt utformat handtag av tvåkomponents plastmaterial.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Korp:
Har du order nummer på den där pincetten..?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Inte för att jag begriper hur ni kan montera något med den där jättetången, jag brukar använda en sån här
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

blueint, nej tyvärr. Produkten finns inte i på deras hemsida. Lättast är att snacka med personal på plats. Vet inte hur mycket sortimentet skiljer sig från butik till butik men på vårt lokala Rusta kunde jag bara hitta en lös pincett, och det var denna. När jag skulle ha fler veckan efter, hade de flyttat dem så de var kniviga att hitta. Lite dålig ordning på Rusta här.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Porto skrev:Bahco spetstång 4830 är inte heller helt fel för att montera ytmonterade motstånd och dyl. Aningen dyr (runt 200:-), men helt klart värt det.
nja, när det gäller tänger av olika slag som man hittar i järnaffärer, clas i sjön och biltema är att dessa är på tok för stora med den komponentsize som gäller idag - prisbillig serie och har rätt kvalitet till priset är Piergiacomi-serien i Elfa - dom ligger runt 120:- (+ moms) styck vilket gör att man själv har råd att slipa och modifiera dom för bättre passning mot uppgiften i jämförelse med lindströmtängerna - dom sistnämda är iofs av väldigt bra kvalitet men styckpriset gör att man tänker för sig två gånger innan innan dom kommer i närheten av bänkslipmaskinen eller diamantfilen..

min favorit när det gäller sidavbitare är i alla fall 80-468-07 (Elfa) för 109 :- + moms - efter en stund med diamantfilen så börjar den bli riktigt användbar tex när det gäller att klippa individuella ben på tätpinnade ytm.-kretsar etc.

till detta bör man komplettera med skalverktyget 80-516-17 (ELFA), spetstång med och utan refflor samt en rundspetstång när man skall göra snygga krökar.

pincetter är högsta grad individuellt vilken typ man gillar, det finns sådan som upplevs 'hårda' och 'mjuka', men den som jag använder om jag skall ha någon övh. är 80-433-66 (Elfa) och är den modellen som används flitigaste på jobbet. Den är lång och smal - vilket i mina ögon är en fördel då de flesta pincetter är på tok för korta IMHO. - just detta märker alla som har jobbat med varmuftspistol någon gång ;-)
Skriv svar