Sida 1 av 2
GPSnavigering
Postat: 20 maj 2007, 00:04:53
av Smoothmachines
Hur noga är egentligen en sån?
http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... terchild=0
Kan man köra ett självgående (långsamt, 5km/h) fordon utomhus på ett cykelspår med en sån??
Vore bra kul...
Postat: 20 maj 2007, 00:14:12
av LaRdA
Jag tror inte att endast GPS klarar att hålla den på rätt spår, möjligtvis om den får lite "hjälp" av andra sensorer som ser till att den håller sig på vägen.
Postat: 20 maj 2007, 00:26:38
av Smoothmachines
Ja, det finns ju en stålräls som går längs den vägen, mitt på, ngn slags utsmyckning... man kanske skulle också kunna ha den som guide, induktiva givare känner var sin sida av rälsen?
Det är vatten höger om vägen

kanske en fuktsensor? *BLUPP*
Men sedan kommer en usväng uppför en cykelramp och jag kan ha svårt att lägga ut fyrar för fordonet jag tänkte bygga.
Har fått grannarna intresserade av ett gemensamt automatiskt fordon för att hämta besökarna vid färjan, 250 meter kanske, rätt bra reklam om inte annat.
Vad kan nogrannheten ligga på?
Först måste jag hitta 9-25 pinnars adaptern till plottern kommer jag nu på...

Postat: 20 maj 2007, 09:27:08
av Macce
Det beror väldigt mycket på hur många satelliter GPS:en får och noggranheten på den.
Med navigatorn jag har, så visar den om man har få satelliter att man kör 10-20m åt sidan av vägen. Inte så smidigt i ditt användningssyfte.
Dock fungerar det säkert bra att navigera enligt gpsen, och hålla fordonet på vägen mha andra sensorer...
Postat: 20 maj 2007, 10:18:07
av Smoothmachines
Det verkat vara rätt lösning, den är åtminstone en duktig kompass och lite till.
Om GPS läser riktning för att ta svängar, hjulen kan ha givare för att uppskatta hur långt man kommit, induktivgivare under sträckan som har stålräls.
Kanske optisk detektering för de mest kritiska ställena?
Tråkigt att inte GPSen fixar det bättre än så...
Postat: 20 maj 2007, 10:44:47
av Gimbal
Det är inte ens en duktig kompass. Iallafall inte om du står still, då blir den totalförvirrad och pekar ut norr åt alla håll.
Postat: 20 maj 2007, 11:06:55
av Smoothmachines
Garminburken i bilen fixar åket, är den här helt annorlunda?
Men usch vad tråkigt!!
Postat: 20 maj 2007, 11:26:24
av Smoothmachines
Så här ser det ut:
http://www.smoothmachines.com/getit.jpg
Börjar vid färjan, slutar vid vår port.
Den ljusa raka sträckan har som en inbyggd gjutjärnsdekoration i mitten på banan, tyvärr så är det inte helgjutet utan lagt som gatsten.
Usvängen har räcke på vardera sida och efter den är det en privat gata där bilar och lastbilar kan förekomma. [/url]
Postat: 20 maj 2007, 12:19:14
av Gimbal
Nja, en gps i allmänhet kan inte peka ut norr om den står still. Den kan bara lista ut sin egen position. Om den däremot förflyttas så får den flera positioner och kan därmed räkna ut åt vilken håll den har rört sig och då också vart norr ligger.
De handhållna apparater som kan visa vädersträcken även stillastående har då även en kompassmodul inbyggd.
En fast gps i en bil kan dock fuska lite eftersom de kan utgå från att bilen i allmänhet inte vrider sig stillastående, så gps'n kan då låsa senaste kända rikting mot norr och envist hålla fast vid att det stämmer så länge bilen står still.
Postat: 20 maj 2007, 22:40:32
av ristomemo
Det kanske skulle gå att få upp nogranheten på gpsen om du trixar ihop ett eget D-gps system.
Se till att använda SiRF Star III chipset om du väljer att använda dig av GPS.
Postat: 20 maj 2007, 23:55:59
av Smoothmachines
Systemet måste kunna använda ngt enkelt, som en STAMP eller så, jag är inte bra på att pula ihop egna system av den sorten...
Berätta mer om D-GPS, vad är det?
Postat: 21 maj 2007, 01:02:57
av Andax
DGPS står för differentiell GPS. Principen är ganska enkel. Två GPS mottagare som är hyffsat nära varandra kommer att få ungefär samma relativa fel när de mäter avståndet till satelliterna och beräknar sin position utifrån dessa avstånd. Genom att placera ena GPS-mottagaren på en känd position kan man räkna baklänges vad positionsfelet är. Drar man bort detta felet från positionen för den andra mottagaren så blir (för det mesta) dess position mycket noggrannare.
Ofta har man en radiosändare som skickar över dessa korrektioner från de fasta GPS-basstationerna till de som behöver förbättra sin position.
I sverige finns t.ex. SWEPOS.
Postat: 21 maj 2007, 02:01:36
av Icecap
D-GPS användes ju oftast förr då tidsignalen var scramblad för att ge sämre upplösning så att inte "fienden" kunde använda cruise-missiler med GPS till att navigera till amerikansk (/allierad) område, den scrambling slås av när systemet används skarpt och vad jag har förstådd är det numera permanent av just för att D-GPS finns och fungerar så pass bra.
Postat: 21 maj 2007, 12:24:25
av Micke_s
Vad jag vet så sänder de inte ut scrambling längre i gps-nätet.
Däremot så kan de slå på den temporärt över ett specifikt område.
Postat: 21 maj 2007, 12:31:26
av Smoothmachines
Hela racet är utomhus, jag har inga möjligheter att sätta upp saker och veta att de garanterat sitter kvar, rälsen är där men jag kan nog inte ha bara den även på raksträckan, sitter ju en (levande...) gäst i fordonet.
Visst skulle det vara lätt att fjärrstyra den med en cam ombord, och säkrast men det är inte sport direkt.