Prisvärd Fräs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Prisvärd Fräs?

Inlägg av LaRdA »

Jag blev av en arbetskamrat tipsad om en fräs som jag ska iväg och kolla på senare idag.
Det är en nc styrd fräs som tyvärr saknar styrskåp vilket gör att man är tvungen att bygga ihop ett nytt.
Men eftersom det ser ut som att den använder dc servos så kan jag förhoppningsvis använda mina geckos till det.
Enligt typ skyllten är det en:

Kod: Markera allt

Kao Fong Machinery Co Ltd
Model: KF-VO-A2F
Year: 1982
Priset jag har fått före prutning är 15 000:- vilket jag anser är hyfsat, åt minstonde innan jag sett den i verkligheten.
Här är lite bilder, det bruna på bordet ska tydligen inte vara rost utan någon typ av konserverings fett, och även servot för z medföljer.
Enligt uppgift ska maskinen vara i bra skick.
Vad tror ni om den ?

Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
Bild
Stor bild
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Om den är i bra skick mekaniskt så är det säkert ett bra köp. Jag blev i alla fall lite avis... Ett par saker att tänka på/kolla:

** DC-servo säger du, det är ju bra! Men sitter det encodrar på eller är det nån typ av tacho eller resolver? I så fall måste du få dit en encoder.

**Lite synd att det inte går att starta upp den. Åtminstånde spindeln hade nog jag velat "höra". Försök "känna" på den så att det inte är något radiellt glapp eller så. Lägg i växel och snurra på den och lyssna så det inte låter "konstigt".

**Z-axeln verkar vara i pinolen. Tänk på att det gör den ganska begränsad i slaglängd och att det blir svårare att byta verktyg och "hitta tilbaks" till Z0.0 om du måste flytta knät upp eller ner. Absolut ingen "show-stopper" men man bör ha det i åtanke.

**Får du med några verktygshållare? Om inte kolla vad det är för kona och om du kan få tag i hållare utan att lägga minst lika mycket på dom.

/H.O
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Z rörelst på denna fräs sitter i bordet, har använt en likande under min
tid på palmqranz i östersund.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Är du säker? Jag menar jag ser ju att du justerar bordet upp och ner med veven som på vilken knä-fräs som helst men den styrda Z-axeln ser definitivt ut att vara i pinolen. Fästet för servomotorn sitter ju precis ovanför/till höger om spindeln.

/H.O
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Efter att ha tittat på bilderna mer noggrant , så ber jag om ursäkt det är ju
precis så som du skriver :oops:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu har jag varit och tittat på den och den verkar ganska bra, en sak är att det inte verkar vara servos utan stegmotorer men det verkar så bra att mina servon passar direkt om man vill byta ut dom.
Det är kulskruvar på alla tre axlar utom justeringen för Z som har trapets skruv som det sig bör.
Fräsen verkar inte ha gått särskilt mycket och bordet är i ganska bra skick, bara ett par små ytliga skador.
Det är rem-transmission för spindeln så det är ingen växellåda dom kan vara kaputt, men eftersom jag inte har möjlighet att starta den så är det svårt att veta statusen på lagrena.
Däremot så fick jag ett mätbart glapp i pinolen om jag satte mätklockan emot den och drog och tryckte på spindeln, jag kollade efter juster möjligheter på den men jag såg inga, brukar det finnas möjlighet att ställa åt den?
Jag kunde även mäta ett litet glapp i x som jag är osäker på om det kommer ifrån kulskruven eller någon annanstans.
Fler bilder kommer senare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den typen av spindel brukar ha två vinkelkontaktlager och du kan troligtvis dra åt den om du öppnar uppifrån

verkar vara en lite lagom maskin för hobbybruk och lämplig att cnc'era
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det låter bra det, sen glömde jag säga att det även ska följa med en låda med diverse hållare men att jag är osäker på vad exakt det är för saker.
Men det verkar som att det blir att jag slår till på fräsen, måste bara ordna så att jag vet att jag har utrymme för den först.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Ser ju fint ut det här, perfekt till hårdhobby!
En proffsmaskin helt i ordning typ Bridgeport ISO40 eller Mazak ISO30 kostar ca 50 000kr, klart prisvärt med denna om du får prylar med och har servosar och tid.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ja jag tycker också att den verkar vettig, funderade först på en bf20 eller liknande att ha i lägenheten.
Men då en bf20 kostar lika mycket som denna och då utan varken kulskruvar eller stegmotorer samt att den här fräsen känns bra mycket stabilare än en bf20.
Nackdelen är att den tar lite större plats men den smällen får man ta, måste bara kolla under veckan så att jag har klart med utrymmet för den. :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara till att putsa upp den och ha den i finrummet, skulle inte tveka en sekund att göra så :mrgreen:
Skriv svar