Sida 1 av 1
Köra obalanserad ljudsignal över XLR-kabel?
Postat: 17 maj 2007, 19:35:12
av Fritzell
Frågan är om det blir bra att köra en obalanserad utgång till en balanserad ingång.
Sätter man helt enkelt bara Jord till Cold och Signal-ut till Hot i XLR-kontakten? Och Skärm även till jord?
Funderar på om det blir mindre oljud med denna metod än att köra obalanserat ljud på en vanlig obalanserad kabel på vanligt vis som man brukar. (ex. telekabel). XLR-kablarna jag har borde vara bättre skärmade känns det som.. Sen är frågan hur långt man vågar dra dessa kablar utan att det tar upp för mycket brum?
Anledningen är att applikationen (ett pågående projekt

) blir mer kompatibel med XLR-utgång än 6.3mm utgång.
Postat: 17 maj 2007, 19:56:12
av JimmyAndersson
"Sätter man helt enkelt bara Jord till Cold och Signal-ut till Hot i XLR-kontakten? Och Skärm även till jord?"
Prexis. Koppla ihop Cold (pin3) med Jord (pin1) så blir signalen obalaserad. Jag tror att Jord brukar vara ihopkopplad med skärmen i köpta produkter. Jag brukar iallafall göra så och det har fungerat bra än så länge.
Hur lång kabeln kan vara utan att ta upp brum beror på kvalitén på kabeln och vad som finns i närheten, men upp emot 10 meter borde inte vara några problem.
Om det blir mindre oljud med en kabel som brukar vara till XLR-kontakter än med en kabel som brukar vara till telekontakter vet jag inte. En teori är att XLR-kontakten har lite sämre skärmning eftersom man litar på att den balanserade signalen rensar bort störningarna. Då behövs ju inte lika mycket skärmning. Men det är bara en teori.

Postat: 17 maj 2007, 19:56:25
av bengt-re
Det borde fungera, men finns ofta flera vägar som kan ge problem när man börjar granska hela kopplingen. Förr fanns det obas/bas audiotransformatorer som löste denna typ av problem bra, men jag vet inte om de tillverkas längre - kolla med någon som vet mer om audio-branshen.
Postat: 17 maj 2007, 19:56:30
av $tiff
Bra blir det inte, men det fungerar. Dra ihop varm med signal och kall med signaljord så funkar det. Jag tror inte XLR-kabel med obalanserad signal blir bättre än vilken någerlunda vettig "RCA"-kabel som helst (vi räknar bort de som går sönder när man tittar på dem).
Edit: Jisses vad många svar! Tur vi är koherenta iaf!
Mer:
Audiotrafo är rätt väg att gå för att göra signalen balanserad "på riktigt". Tyvärr är de dyra. Vill du göra det med elektronik behöver du bara 2-3 OP-förstärkare och en handfull motstånd (och en bra dubbel spänningskälla).
Av mina erfarenheter i ljudbranchen så får man _alltid_ problem med jordbrum och/eller brus när man gör fulkopplingar som detta. Kör man däremot balanserat (som sig bör!) och binder signaljorden på rätt ställe så löser det sig, men det krävs rätt känsla och -utrustning för det!
Postat: 17 maj 2007, 20:31:32
av rehnmaak
Jag har ett par sådana audio-trafosar i box med 3st xlr-kontakter (in, loop och ut). En trafo i varje box. Kan de vara värda en tusenlapp?
Postat: 17 maj 2007, 21:13:09
av bengt-re
Jag har för mig att jag betalade 600 pix/st för 10 år sedan när jag köpte 25 volymer, så nog kan det väl vara värt en tusenlapp!
Fanns en annan rolig komponent som jag har sett även moderna utgåvor av och det är optokopplare med dubbla mottagarfototransistorer så att man kan koppla den ena in till en feedback-krets för att kompensera olinjäritetet med - har för mig att vi fick riktigt bra signal igenom dem (över 100dB S/N och låg distorion) och detta med 6kV isolation!
Jag förstår dock att audio kunnigt folk säkert ryser vid tanken på att köra över sitt ljud med sådana i grunden svårt olinjära komponenter, men med bra OP och hård återkoppling så GÅR det att använda även om en my-metalkapsad audiotrafo är tusan så mycket vackrare och elegantare.
Postat: 17 maj 2007, 21:32:49
av B1n4ry
Man kan ju alltid köpa en DI-box.
(Vilket oftast är en vanlig audiotrafo)
Behringer har en 2-kanals för 450:- (ULTRA-DI DI20)
och en enkanals för 290:- (ULTRA-DI DI400P)
//B1N4RY
Postat: 17 maj 2007, 21:43:56
av Fritzell
Tack för alla svar!
så får man _alltid_ problem med jordbrum och/eller brus när man gör fulkopplingar som detta.
Ja, antagligen är det så. Men då vet jag iallafall. Blir väl troligtvis till att köra obalanserat, för det har inte varit några problem med brum eller liknande som det var, men jag funderar på att prova och se om det blir någon skillnad iallafall.
Annars är det som sagt ett alternativ att köra balanserad utgång..
Hur lång kabeln kan vara utan att ta upp brum beror på kvalitén på kabeln och vad som finns i närheten, men upp emot 10 meter borde inte vara några problem.
Japp. Lite intressant teori det där också om XLR-kontakten

. Har en Klotz-kabel som man kan prova med.
Ett alternativ är också att sätta både 6.3mm och XLR -utgång så kan man använda vilken man vill.
Re: Köra obalanserad ljudsignal över XLR-kabel?
Postat: 17 maj 2007, 21:47:47
av oJsan
Precis, en DI-box, eller som det ibland också kallas: "Linebox".
Notis: Vill man göra tvärtom, dvs balanserat->obalanserat så är det kanske lätt hänt att man kopplar hot till signal och cold som jord. Ajabaja, risken finns att cold-utgången blir kortsluten om den obalanserade apparaten har jordförbindelse med den balanserade.
Postat: 17 maj 2007, 23:34:26
av FUMCA
DI box funkar utmärkt. Behringer har även en ännu billigare variant; MICROHD HD400. Passiv 2 kanals DI-box, med två audio transformatorer i. Funkar utmärkt för mig och kostar runt 300. Föredrar passiva så slipper man fundera på när man bytte batterier senast...