Cykel modell bra!
Postat: 17 maj 2007, 15:51:00
För att inte kapa för mycket i annan tråd startar jag denna.
Det är så att jag har planerat länga och väl för att bygga en ny cykel, jag har förvisso en bra "vanlig" med hydrauliska skivbromsar, aluram osv. men den är inte helt rätt till allt i vardagen.
Projektet är ganska omfattande och jag ska försöka beskriva de enstaka steg som jag har tänkt mig:
Steg 1:
Bygga en 4-hjulig pedaldrivet fordon, avfjädring på alla hjul och differential på bakaxeln. Växel kommer att vara vanliga utanpåliggande och hjul kommer att vara barncykelhjul (16"). Största problemet är att bromsarna ska vara effektiva vilket betyder skivor vilket ger hög pris då jag anser att det bara duger med hydraulisk aktivering av dessa. Anledningen till kravet på effektiva bromsar är senare utveckling.
Nåväl, detta steg är under "matrialinsamling" samt planering, jag har en del önskan rörande styrningen (vill ha den progressiv) och jag behöver tillgång till en svarv för att greja allt.
När väl jag har en fungerande cykel ska den användas "dagligt" för att verkligen belasta och testa ordentligt.
Anledningen till 4 hjul? Jag handlar en hel del av maten till familjen, en 3-hjulig i tadpole-formatet vill knappast medge plats för matkassar utan att bli mycket lång och då min drivning i sinom tid blir ganska annorlunda är det ett mindre problem att det är enkelt att driva ett bakhjul.
Jag behöver alltså plats. Ett annat argument är även att axelavståndet inte får bli för långt, detta vill påverka styrutslagen på hjulen och därmed kräva onödigt plats under kåpan, med 4 hjul kan man korta axelavståndet utan att förlora plats eller stabilitet.
Att det är mer än 2 hjul beror på att kåpan även ska täcka underdelen samt att cykeln ska kunna användas vid halka.
OK, man har en välfungerande 4-hjulig cykel, stryktålig och välkörande med bra bromsar, dags för:
Steg 2:
Kåpan! Den ska vara strömlinjeformad, täcka allt inkl. hjulen och vara delbar på ett så sätt att man kan komma i och ur cykeln utan en burköppnare. Luftintag som kan justeras behövs och en framruta som har luft strömmande förbi för att hålla den imfri. Leitras idé med backspegel i taket är bra, kan kopieras.
När detta steg är klart har man alltså en särdeles användbar cykel där man är torr även om det pissregner, som man kan åka och handla med och som är lättkört. Då jag kallt räknar med att luftmotståndet är 25% av "fet gubbe med fladdrande jacka på en vanlig cykel" kan man alltså hålla 40km/t för samma energi som när man cyklar 20km/t (tanthastighet).
Då jag över kortare sträckor kan sparka upp min vanliga cykel i ca: 55km/t bör det således vara möjligt att komma upp i en ungefärlig fördubbling av denna hastighet, 100km/t bör alltså vara inom räckhåll men man ska nog räkna med ca: 80km/t vilket i mina ögon bör kallas en skaplig hastighet på en cykel!
Här kan man stoppa utvecklingen och känna sig nöjd men det gör inte jag.
Steg 3:
Bygga till ett svänghjul som kan kopplas till eller ifrån på något vis, gärna med en slirkoppling och möjlighet att kunna trampa upp svänghjulets hastighet med frikopplat drivhjul vid t.ex. rödljus. Detta svänghjul medger uppsamling av energi när man kör nedför och hjälper till uppför men är egentligen bara till för att bevisa ett princip.
Dokumentera allt och få skriftligt från VV och/eller polis att det är en cykel, detta skriftliga erkännande är mycket viktigt.
Steg 4:
Byta ut växlar, kedja, svänghjul osv. med en generator + BLDC-motor. För att inte spänna bågen för hårt skaffas ett antal "super-cap" till att utjämna drivspänning och elektroniken utvecklas ordentligt.
I detta läge kommer det en kritisk fas: är det en cykel eller inte? Jag vill påstå att det är, man kan inte "tanka på" energi, bara använda den energi man alstrar själv. Kontakt med VV och/eller polis för att avklara läget, den måste godkännas som cykel.
Steg 5:
Kräver att steg 4 avslutades med att det i lagens mening är en cykel.
Bygga släp med plats för batterier alternativt göra plats för ett lagom batteri i cykeln, detta medger att man kan trampa ihop mer energi, man kan rent av använda den som motionscykel utan att köra en meter och fortfarande spara ihop "lite" energi, allt beror ju på styrningen av motor osv. Det vore lämpligt att använda motorn att bromsa cykeln med vid inbromsning, den energi man då kan ta vara på kan sedan ladda upp ackumulatorn.
Nu har man alltså en cykel som medger att man kan trampa samma takt och kraft konstant och likaväl klara av kullar utan att behöva trampa som en idiot på väg uppför och köra frihjul nedför, mycket behagligt! Väntar man vid rödljus är det bara att trampa på i normalt tempo och sedan gasa på när det blir grönt.
Om man har olagliga vanor kan det bli till att man har en laddare som under natten t.ex. laddar upp energikällan så det gör man ju inte!!!! Dock måste man kanske ha ett system till att se till att cykelns batteri inte laddas ur vid längre tids stillestånd.....
Jag har kollat upp belysning osv och det är helt lagligt med en LED lampa, bromsljus och blinkers enl. de regler som gäller (ska kunna lysa upp vägen, synas på x meters avstånd osv.) så den bit kan enkelt uppfyllas med lite lagom färgade och placerade reflexer och LED-samlingar, jag tänkar en Luxeon 3W som framljus, ett gäng röda LED till bak + bromsljus och ett gäng gula LED till blinkers osv. Detta är i lagens mening OK!
Det är så att jag har planerat länga och väl för att bygga en ny cykel, jag har förvisso en bra "vanlig" med hydrauliska skivbromsar, aluram osv. men den är inte helt rätt till allt i vardagen.
Projektet är ganska omfattande och jag ska försöka beskriva de enstaka steg som jag har tänkt mig:
Steg 1:
Bygga en 4-hjulig pedaldrivet fordon, avfjädring på alla hjul och differential på bakaxeln. Växel kommer att vara vanliga utanpåliggande och hjul kommer att vara barncykelhjul (16"). Största problemet är att bromsarna ska vara effektiva vilket betyder skivor vilket ger hög pris då jag anser att det bara duger med hydraulisk aktivering av dessa. Anledningen till kravet på effektiva bromsar är senare utveckling.
Nåväl, detta steg är under "matrialinsamling" samt planering, jag har en del önskan rörande styrningen (vill ha den progressiv) och jag behöver tillgång till en svarv för att greja allt.
När väl jag har en fungerande cykel ska den användas "dagligt" för att verkligen belasta och testa ordentligt.
Anledningen till 4 hjul? Jag handlar en hel del av maten till familjen, en 3-hjulig i tadpole-formatet vill knappast medge plats för matkassar utan att bli mycket lång och då min drivning i sinom tid blir ganska annorlunda är det ett mindre problem att det är enkelt att driva ett bakhjul.
Jag behöver alltså plats. Ett annat argument är även att axelavståndet inte får bli för långt, detta vill påverka styrutslagen på hjulen och därmed kräva onödigt plats under kåpan, med 4 hjul kan man korta axelavståndet utan att förlora plats eller stabilitet.
Att det är mer än 2 hjul beror på att kåpan även ska täcka underdelen samt att cykeln ska kunna användas vid halka.
OK, man har en välfungerande 4-hjulig cykel, stryktålig och välkörande med bra bromsar, dags för:
Steg 2:
Kåpan! Den ska vara strömlinjeformad, täcka allt inkl. hjulen och vara delbar på ett så sätt att man kan komma i och ur cykeln utan en burköppnare. Luftintag som kan justeras behövs och en framruta som har luft strömmande förbi för att hålla den imfri. Leitras idé med backspegel i taket är bra, kan kopieras.
När detta steg är klart har man alltså en särdeles användbar cykel där man är torr även om det pissregner, som man kan åka och handla med och som är lättkört. Då jag kallt räknar med att luftmotståndet är 25% av "fet gubbe med fladdrande jacka på en vanlig cykel" kan man alltså hålla 40km/t för samma energi som när man cyklar 20km/t (tanthastighet).
Då jag över kortare sträckor kan sparka upp min vanliga cykel i ca: 55km/t bör det således vara möjligt att komma upp i en ungefärlig fördubbling av denna hastighet, 100km/t bör alltså vara inom räckhåll men man ska nog räkna med ca: 80km/t vilket i mina ögon bör kallas en skaplig hastighet på en cykel!
Här kan man stoppa utvecklingen och känna sig nöjd men det gör inte jag.
Steg 3:
Bygga till ett svänghjul som kan kopplas till eller ifrån på något vis, gärna med en slirkoppling och möjlighet att kunna trampa upp svänghjulets hastighet med frikopplat drivhjul vid t.ex. rödljus. Detta svänghjul medger uppsamling av energi när man kör nedför och hjälper till uppför men är egentligen bara till för att bevisa ett princip.
Dokumentera allt och få skriftligt från VV och/eller polis att det är en cykel, detta skriftliga erkännande är mycket viktigt.
Steg 4:
Byta ut växlar, kedja, svänghjul osv. med en generator + BLDC-motor. För att inte spänna bågen för hårt skaffas ett antal "super-cap" till att utjämna drivspänning och elektroniken utvecklas ordentligt.
I detta läge kommer det en kritisk fas: är det en cykel eller inte? Jag vill påstå att det är, man kan inte "tanka på" energi, bara använda den energi man alstrar själv. Kontakt med VV och/eller polis för att avklara läget, den måste godkännas som cykel.
Steg 5:
Kräver att steg 4 avslutades med att det i lagens mening är en cykel.
Bygga släp med plats för batterier alternativt göra plats för ett lagom batteri i cykeln, detta medger att man kan trampa ihop mer energi, man kan rent av använda den som motionscykel utan att köra en meter och fortfarande spara ihop "lite" energi, allt beror ju på styrningen av motor osv. Det vore lämpligt att använda motorn att bromsa cykeln med vid inbromsning, den energi man då kan ta vara på kan sedan ladda upp ackumulatorn.
Nu har man alltså en cykel som medger att man kan trampa samma takt och kraft konstant och likaväl klara av kullar utan att behöva trampa som en idiot på väg uppför och köra frihjul nedför, mycket behagligt! Väntar man vid rödljus är det bara att trampa på i normalt tempo och sedan gasa på när det blir grönt.
Om man har olagliga vanor kan det bli till att man har en laddare som under natten t.ex. laddar upp energikällan så det gör man ju inte!!!! Dock måste man kanske ha ett system till att se till att cykelns batteri inte laddas ur vid längre tids stillestånd.....
Jag har kollat upp belysning osv och det är helt lagligt med en LED lampa, bromsljus och blinkers enl. de regler som gäller (ska kunna lysa upp vägen, synas på x meters avstånd osv.) så den bit kan enkelt uppfyllas med lite lagom färgade och placerade reflexer och LED-samlingar, jag tänkar en Luxeon 3W som framljus, ett gäng röda LED till bak + bromsljus och ett gäng gula LED till blinkers osv. Detta är i lagens mening OK!