Oscilloskopråd

Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Oscilloskopråd

Inlägg av Zyxel615 »

Jag går i oscilloskopköpartankar men med min ringa erfarenhet vet jag inte riktigt vad som är vettigt. Först och främst är det tänkt för vanligt, enkelt hobbybruk men jag resonerar som så att det är bättre att slå på stort med en gång så jag har något att växa i.

Hittade detta på blocket: http://www.blocket.se/vi/10773662.htm?ca=10_s (ett Tektronix 465) och vad jag förstår så är det ganska bra. Eller har jag fel? Är det värt 3000 spänn eller ska jag pruta på det?

EDIT: Kan specificera lite noggrannare vad jag kanske kommer använda det till. Signaler från en AVR, flankerna hos en PWM-signal, kanske lite radiokretsar vad det lider, matningsspänningsrippel och så vidare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har annvänt en lite äldre syskon modell av en sådan på mitt föregående jobb och jag tyckte mycket om den,

jag har svårt för det där med skop, man klarar sig icke utan, och man vill ha så rimligt bra som möjligt, men för det mesta klarar man sig bra med ett billigast möjliga, men med digitala kretsar bör man ju klara minst dubbla frekvensen mot det man håller på med

letar smått efter ett 400Mhz tekskop beg, ska tydligen vara bland dom bästa analoga som finns nu, allt bättre är ju digitalt och kostar därefter

förden med kända skop är att man lättare kan få hjälp om det krånglar, så det höjer ju priset lite

kolla runt på ebay för prisjämförelser om inte annat

tycker den känns aningen dyr , men jag skulle kunna tänka mig en sådan ändå, hellre det än något lite billigare av mindre känt märke och lägra bandbredd
Mindmapper
Inlägg: 6423
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Finns det kvar efter en månad så är det inget större sug efter det.
Ring och kolla om det är kvar, isåfall prova pruta. Tycker också den känns dyr, men är ett trevligt scope. Håller med grym.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Jo det var vad jag tänkte också. Då kör vi på prut då :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tek 465B är förmodleigen ett av de bästa oscilloskopen som tillverkats.

Men det är gammalt, och gammal elektronik visar ålderskrämpor.
Bla brukar kondingarna i nätdelarna vara slut.
När man bytt dem, blir man tvungen att kallibrera om det, vilket av naturliga skäl kräver en del utrustning och tid.

3k njae, kolla på ebay vad de går för.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Jag kollade det och hittade allting mellan strax över 1000-lappen och 10 000 (!). Beroende på om det är hyfsat kalibrerat eller inte, kan 1500-2000 vara ett rimligt bud att lägga?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har storebror 475. Har väl samma egenskaper förutom dubbla bandbredden. Köpte det för 1500:- + 500 för en originalpärm med scheman han köpt efteråt, plus en pärm med kopior på allt, med anteckningar från senaste översynen.

Skopet har haft lite trasiga trissor, kondingar och oxid i socklar mm (alla halvledare sitter i socklar), men efter lite allmän service funkar det klockrent.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 871#190871
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Jag har haft ett 465B i snart 15 år, köpte det beggat av en kabeltvreparatör som gick i pension, 600:- gav jag!
Det har gått som en klocka utan några som helst problem, jag använder det mest till audio/synthgrejer, generell felsökning och mätningar på PIC:ar.
Pröva med 1500:-!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Visst kan man försöka pruta, men annars verkar inte priset vara
så där värst högt, speciellt med tanke på att det verkar komplett
med manualer och probar, Förutsatt att det fungerar OK, så klart,
annars ökar prutmånen i rellation till bristerna... :-)
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

tror vi slängde en just sådan på jobbet för någon månad sedan, har för mig att den funka,

synd att man inte tänkte på att de kanske var någon som ville ha ett såpass gammalt scop, för mig att de funka fint.

attans :oops:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

:shock:

Ser man något som fungerar och är på väg att slängas är man ju där omedelbart och roffar åt sig, så är det bara! Börja nu leva enligt denna filosofi och inred hemmet med lagerhyllor. ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

:wall: :wall: :wall:
instämmer med föregånde talare
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

om jag skulle roffa åt mig allt som man kunde komma åt, "sällan hela grejer" så skulle hela lägenheten vara fylld,

nu är bara halva fylld :D

jag har redan ett renoverat a´la Tektronix 4ch 100Mhz skåp hemma så, de gammla la jag inte så mycket tanke på. kunde inte tänka mig att de skulle vara sådan efterfrågan på så gamla grejer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nya 100MHz kostar ju skjortan...
Innan mitt tek-skop använde jag ett 1MHz röroscilloskop från 1960, så det här är ur den synvinkeln relativt nytt. Varför köpa ett nytt 1-kanals 20MHz-skop för 3000 när man kan få ett 2-kanals som kan mycket mer för 1500...
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Inlägg av lizerdboy »

ska ha ett philips 20Mhz 2ch liggandes någonstanns här, kommer inte i håg vad de heter, men den ligger bara här och samlar damm.

någon ?? :wink:
Skriv svar