Sida 1 av 1
12v från bil batteri
Postat: 29 april 2007, 19:16:16
av joka90
Hej, jag skulle ha en stabil 12volts matning från ett bil batteri.
Nu undrar jag hur man ska koppla.
Har fattat det så att input ska ha matning från batteriet och ground tar i mot överflödig volt och output är den stabila 12 volten
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10105.htm
Är det något mer att tänka på eller är det bara att koppla?
Min utström: 5 mA typ
Betyder det att jag måste ha igång en pryl på outputen helatiden? eller sätta en strömbrytare före regulatorn.
Postat: 29 april 2007, 19:22:50
av grym
rätt, men sen behövs kondesatorer på in och ut, men men, om batteriet får mindre än ca 12.5v , vilket är ganska normalt så får du mindre än 12 v ut på den, eller är det så att du ska maxbegränsa spänningen?
välkommen till forumet förresten
Postat: 29 april 2007, 19:45:37
av Kjelle
För att få 12 V stabilt så måste du ha minst 14-15 V tillgängligt,
det går inte få någon stabil reglering annars.
Däremot går det med switchade regulatorer men det blir lite mer jobb,
du måste ha en spole bl.a.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 004191.htm
Kjelle
Postat: 29 april 2007, 19:48:58
av v-g
Dropout voltage är minimum c:a 0,9 volt så under 12,9 volt så börjar det svikta. DOV ökar dessutom med belastning. Grafen finns uppe på sid 4 tv.
Postat: 29 april 2007, 20:10:15
av joka90
tackar för de snabba svaren
fattar inte riktigt allt, ska bara använda det för att spänningen inte ska komma under ca 11v och över ca 13v, det därför att inverten till vissa lysrör har en förmåga att börja ryka ibland
ska jag sätta en kondensator på input och en på output och sedan ska dessa till jorden? hur många π på kondensatorerna?
duger det med clas ohlsons spännings regulatorer eller ska man skaffa från elfa?
Postat: 29 april 2007, 20:39:42
av squiz3r
Hur mycket ström tar sakerna du ska koppla till den?
Edit: nationalsemiconducturs har spänningsregulatorer för ner till 0,3v drop-spänning.
Edit2: Oj

Det blev dubbelpostat... Vad gör jag åt det?
Postat: 29 april 2007, 21:03:07
av v-g
Kondensatorerna skall sitta över input & output sen till GND på den bilden som är här ovan. Välj rätt polaritet om du har elektrolytkondensatorer. De är ofta märkta var minus skall vara.
Postat: 29 april 2007, 23:15:31
av joka90
lysröret drar 3watt, det är så att jag vill ha ett foolproof system så att inte några mera inverters ryker.
det måste väll inte vara några supergrejer för att få det att funka?
Postat: 29 april 2007, 23:23:36
av sodjan
> ska bara använda det för att spänningen inte ska komma under ca 11v...
Det kan en enkel regulator aldrig garantera.
Om du t.ex vid start ligger på 8-9V från batteriet så kan
du naturligtsvis inte få 11V ut från regulatorn.
EDIT: Konstig meningsbyggnad åtgärdat...
Postat: 29 april 2007, 23:31:53
av maxxflow
squiz3r skrev:Edit2: Oj

Det blev dubbelpostat... Vad gör jag åt det?
Ingenting... Men jag gör
Går att ta bort sitt eget inlägg om det är det sista i tråden, dvs. ingen har postat något inlägg efter ditt.
Postat: 29 april 2007, 23:46:03
av Marta
Är Du säker på att det är spänningsvariationer som knäcker sakerna? Det skulle ju också kunna vara så att det är skarpa spänningstoppar från olika störkällor i bilen.
Exakt vad är det för typ av lysrörsarmatur som går sönder? Är den gjord för 12V och att användas i bil så borde den rimligtvis klara den ström som förekommer där, förutsatt att inget är sönder.
Postat: 29 april 2007, 23:47:42
av rehnmaak
Är det inte bättre att göra något åt den sunkinvertern du har istället? Jag skulle tro att invertern ryker pga transienter om det är något. Sätt dit en fet transorb tvärs över matningen tex 1,5KE15A.
Postat: 29 april 2007, 23:50:07
av sodjan
> Är den gjord för 12V och att användas i bil så borde den rimligtvis klara den ström som förekommer där,
"Ström" ?
Var det inte *spänningen* som var problemet ?
Postat: 1 maj 2007, 11:14:55
av xxargs
Det hänger ihop på olika sätt
Nu vet jag inte vad det är för lysröskonvertrar som ryker vid underspänning - om dessa kör med konstanteffekt så kan de göra detta då strömmen ökar ju lägre spänning och kanske inte byggd för detta...
Vad är det för typ av konverter - blockoscillator (bygge med typ 1 transistor, en trafo, par tre motstånd och ett par kondingar typ och möjligen någon diod och zenerdiod som skydd)???
- denna princip används i batteridrivna lysrör, blixtaggregat etc. sedan stenåldern och så vitt jag vet brukar dom inte gå sönder pga dåliga batterier....
---
Det är nog som de andra spekulerar i - att aggregaten får spänningspikar och för hög spänning då spänning i fordon under drift kan närma sig 15 Volt
i långa tider + induktionsknäpparna som blir när olika elmotorer, reläer och solenider, etc. slås av och på.
den enkla agregatet som du skissar på hjälper mot höga späninngspikar, men inte mot underspänning. Du blir dessutom av med 0.5 -3 Volt spänningsfall över regulatorn beroende på typ.
att hitta switchare eller beskrivningar till konstruktioner som hanterat 10.8 Volt till 15 Volt in och 12 Volt ut med lite mer effekt är ganska knepigt då switchprincipen måste gå mellan buck och boost-arbetsprincip när den passerat 12 Volt nivån.
Enklare är då att bygga en galvanisk isolerad switchare med trafo för aktuell effekt då den principen inte bryr sig om hur det är lindat på sekundärsidan (dvs spänningen ut) utan bryr sig bara om hur spännings återkopplingen från sekundärsidan reagerar.