Sida 1 av 1
Seriekopplade motorer= differential??!!
Postat: 25 april 2007, 23:01:15
av Smoothmachines
När jag labbade idag med ett gäng nygjorda småbilar med PWM, två motorer/hjul bak och ett caster-hjul fram, skulle jag testa kraftöverföringen mellan motor och hjul. Motorerna är små och det är mkt känsligt med spänningen på kuggremarna som sitter mellan de och hjulen. Av ren lathet seriekopplade jag motorerna med en bit lödtenn och anslöt till aggregatet på vardera motor. Det var lite ojämt och när ena motorn stannade vid låg spänning satte den andra igång med högre fart... När jag väl bjöd motorerna på lite motstånd och högre spänning verkade det som om de fungerade parvis som en differentialbakaxel. Bromsade jag den ena hårdare gick den andra fortare. Tänker jag rätt nu, är detta en gratis differential? Någon som använt det i praktiken?
Postat: 26 april 2007, 21:40:50
av JJ
Så kan det väl inte va?
Jo men vänta...differentialen fördelar momentet lika på båda hjulen. Momentet i en vanlig simpel DC-motor är proportionellt mot strömmen. Det måste vara så som du skriver! Tufft!
Postat: 26 april 2007, 22:05:22
av Smoothmachines
Jag testade idag igen, det stämmer...
Finns det ngt hållhake tro, kan det fungera ihop med en duktig PWMstyrning med wigwag throttle (curtis 1203A) eller blir den heldum av seriekopplingen?
Postat: 27 april 2007, 00:53:17
av Henry
Blir nog mer eller mindre det samma som om dom regleras linjärt men med den skillnaden att det blir mer effektivt med PWM.
Visst är det så med DC motorer, har man 2 stycken i serie och bromsar den ena så snurrar den andra snabbare. Jag ser det dock som något ineffektivt att göra så i stället för att tex PWM styra motorerna för olika hastighet då energin som frigörs vid bromsningen (med tex friktion) på den ena motorn är en ren förlust.
Postat: 27 april 2007, 01:06:29
av Smoothmachines
Jag tänkte inte bromsa ena eller andra hjulet för att få fordonet att svänga med ett casterhjul fram, då är det som du säger en individuell PWM per motor som gäller.
Jag tänkte bara använda effekten för diffentialfunktion och ha en PWM som kör båda motorerna ihop i serie, styrningen skulle isåfall ske traditionellt på framhjulet/hjulen.
Fungerar det "förlustfritt" då?
Postat: 27 april 2007, 10:56:46
av danei
Jag har sett den lösnignen på mindre elfordon. Då handlade det om seriemagnetiserade motorer. Vet inte om det funkar lika bra med andra motorer. Men AC motorer är ju mycket jobbigare att använda så. Har sett det med. Men då med vinkelgivare på styrningen och separata motorstrningar.
Postat: 27 april 2007, 13:09:22
av Smoothmachines
Perfekt, att pejla varje hjul med vinkelgivare och kompensera via individuell styrning är ju mer jobb och prylar än en styrning och ingen återkoppling...
Jag har ett par extremt fina 24vdc godingar som har väntat länge på det här.
Se om jag klarar mig ner till dig för att bjuda på test-drive och kexchoklad

Postat: 27 april 2007, 19:00:42
av Andy
Denna typ av diff har använts i mindre motviktstruckar och i golfbilar under mer än 30 år och det fungerar även med elektronisk styrning. Man bör tänka på att spänningen över den drivande motorn ökar efterhand som den andra bromsas och när ena motorn är stallad så har den andra motorn hela spänningen över sig.