Sida 1 av 1
Termostat
Postat: 18 april 2007, 00:25:14
av Tengil
Hej!
Jag har suttit och skissat på en termostat som skall vara ställbar som minst mellan ca 80-190 grader. Elektronik är rätt så nytt för mig så jag skulle vara mycket tacksam ifall om någon tog sig tid och kontrollerade så att min krets verkligen funkar nu innan jag beställer komponenterna för den.

Har i stort sett allt utom termistorn och trafon som tur är!
Kopplingsschema
Jag har tänkt att använda mig av en
PTC-termistor för 15k från Conrad. Några kommentarer på valet av denna?
Termostaten skall styra ett relä som i sin tur är kopplat till ett värmeelement i en laminator (från Rusta så klart!

).
Postat: 18 april 2007, 17:03:51
av Mindmapper
När temperaturen ökar så drar reläet! Vill inte påstå att det är fel men det vore mera logiskt tvärtom. Om du slår av spänningen till termostaten, men har kvar spänning till laminatorn kommer den att värma. Sitter termostaten i laminatorn (slås till med samma nätbrytare) och du använder NC-kontakten på reläet är det ok.
Kanske du ska lägga till någon konding på 0,1uF för avkoppling.
Du kanske får finlira med lite motståndsvärden för att få till hysteres och mätområde.
Nogranheten beror lite på matningsspänningens tempstabilitet. Gör ingen stor affär av det.
Men annars ser det bra ut (ingen garanti) tycker jag.
Postat: 18 april 2007, 18:43:12
av Tengil
Jag tänker sätta dit 0.1uF vid + och - ingångarna, kanske ääven på utgången...?
Det är tänkt så att reläet skall slå ifrån värmelementet när temperaturen överstiger det inställda värdet. Notera just att det var lite galet kopplat och att + och - borde byta plats. Märkte även att 300 ohm är vid -40*C och inte vid 20. Skall justera motstånden efter det
Vad jag är väldigt osäker på är hur jag ställer in hysteresisen. Jag bara drog till med nåt när jag valde 100K. Vad borde värdet ligga på för att vara kanske +-2 grader och hur räknar jag på det?
Postat: 18 april 2007, 22:52:17
av Mindmapper
Din koppling är inte riktigt standard kopplingen för schmidt triggern men ganska lika. Länge sedan man höll på med den så jag kommer inte riktigt ihåg allt. Men.....
Från utgången har du en spänningsdelare till GND. Mittpunkten går tillbaka till +-ingången.
ut ---- R1 ---- +-in------R2 ---- GND
När utgången går mot +12V åker +-in i positiv riktning. Spänningsdelningen kommer att bestämma hur mycket. liten R1 i förhållande till R2 ger lite hysteres och stor ger stor hyst.
Du har R9 och PTC men även R4 som komplicerar det hela.
PTC är så pass lågohmig så du får kanske problem att få så liten hysteres.
Jag skulle nog sätta in en op till. Eller en 8 pins microcontroller med AD och ett piezo element som spelar "the heat is on" när den har arbetstemperatur.
Edit: Glömde När temperaturen minskat och utgången går mot GND åker +-in i negativ riktning. Hoppas att förklaringen är någotsånär förståelig.
Postat: 19 april 2007, 13:04:07
av Tengil
Jag har ändrat på det som var fel. Är detta den helt perfekta termostaten nu eller?
Version2
Edit: Jag skulle behöva en Pspice simulation av kretsen. Jag vet inte hur man skriver pspice filer. Försöker lära mig, men skulle någon kunna hjälpa mig?
Postat: 19 april 2007, 13:50:09
av Icecap
Spola C5 direkt, den har inte att göra på utgången.
Vilken op-amp vill du använda? Är det en '741 eller liknande kan utgången inte gå under ca: 1,5V vilket gör att transistorn aldrig släpper. kan lösas med en spänningsdelare.
Vilken funktion har R7?
Postat: 19 april 2007, 15:46:13
av Tengil
Menar du att op-ampen inte kan ge 0v på utgången?

Kopplingen med R7 kommer
härifrån. Det finns en förklaring där varför han gjorde så.
Jag har inte beställt nån op-amp än, men jag hade tänkt att använda en LM324, vilket jag antar i stort sett är 4st 741:or. Hur löses problemet?
Postat: 19 april 2007, 15:52:01
av Mindmapper
Jag vet inte om det blev sämre eller bättre.
Det var inte riktigt nödvändigt att invertera sgnalen, så länge du bara hade koll på att matningsspänningen bröts samtidigt till lamineraren och termostaten. Annars går det på ett ut.
Problemet är fortfarande, att få nog lite hysteres. I och med att du flyttade tempvredet till återkopplingen, kommer temp och hysteres att hänga ihop så att vid hög temp får du liten hysteres och vid liten får du stor eller tvärtom möjligen. Finns en chans att det blir bra också, känner mig lite för tung i huvudet idag för att fundera.
Simulering vore bra vid ett sånt här fall för att se hur det hänger samman.
Få se om du kan få hjälp med simulering eller kretsen det finns säkert flera som kan ge bra tips.
Spice tror jag är krångligt och svåranvänt, finns enklare simulerigar.
Jag antog tidigare att du hade R7 därför att du körde med en komparator med open collector, få se om det var rätt!
Postat: 19 april 2007, 16:00:52
av Mindmapper
Du kan använda LM339 eller 2st dioder i serie med basen om du fortsätter med LM324. Det kan vara bra att fortsätta med LM324 då du enkelt kan få ett separat steg för hysteres och komparering.
Edit. Comparatorn han använde hade open collector utgång, därför R7. Med en vanlig OP behövs den ej, men gör ingen större skada heller.