Sida 1 av 2

Spärra elfläkt?

Postat: 16 april 2007, 21:04:38
av PHermansson
I min gamla Saab har jag monterat en elfläkt för att hjälpa till med kylningen. För tillfället slår jag av och på fläkten genom att sätta i säkringen, senare ska den bli styrd av en termogivare.
Fläkten fungerar bra, problemet är fartvinden. När man kommer upp i runt 70 hörs ett ansträngt vin från motorrummet som inte har hörts förr. Antagligen får fartvinden fläkten att snurra alltför fort, vilket inte känns som en bra idé. Frågan är om man skulle kunna spärra elfläkten på något smart sätt? Ett elektriskt jalusi? Ström åt fel håll? En solenoid som spärrar bladen? Fler idéer?
Fläkten är en Delta datorfläkt, avsedd för 12 volt.

Postat: 16 april 2007, 21:17:04
av Tekko
Skaffa en riktig bilkylarfläkt ist.

Postat: 16 april 2007, 21:17:43
av grym
är det en vanlig motor i fläkten, prova att kortsluta den, då minskar varvet ordentligt

Postat: 16 april 2007, 21:35:33
av MadModder
Det brukar vara borstlösa motorer av vanlig datorfläktmodell i en datorfläkt ;)

Datorfläktar är inte gjorda för att dras runt av luften i så hög hastighet. Lagrena lär ta stryk osv. som du säkert själv kommit fram till. Misstänker att det kan gå för hög ström i lindningarna om man kortsluter matningen för att bromsa på det viset.

Postat: 16 april 2007, 22:03:50
av JimmyAndersson
PHermansson:
" I min gamla Saab"

Är det samma som din avatarbild? Den ser riktigt fin ut. :)


En solenoid (varför säger man inte elektromagnet?) borde fungera bra.

Postat: 16 april 2007, 22:58:54
av PHermansson
Det är det, tackar! Här finns fler bilder:

http://www.garaget.org/?car=31192

En vanlig bilfläkt skulle väl funka, men då får man ta bort den mekaniska fläkten. Och det vill jag inte... Elfläkten finns inte på denna bild, sitter nu i kylets övre vänstra hörn till vänster i bilden.

Edit: Råkade citera lite fel :)
Edit 2: Gick visst inte att länka bilder så :/

Postat: 16 april 2007, 23:54:40
av JimmyAndersson
Ojdå.. den var välvårdad! Den ser ju ny ut! :) :)

Går det att få tag i delar till en sånhär? Tänker på t.ex "gummi-stänkskydden" och diverse detaljer som borde åldras.


Det blev ganska off-topic, men det var svårt att låta bli. :D

edit:
"Gick visst inte att länka bilder så"

Mjo? Jag såg bilden utan problem.

Postat: 16 april 2007, 23:55:18
av Mindmapper
Håller med MadModder.

Jimmy: Solenoid låter mycket mera rymdmässigt och borde därmed passa mycket bättre till en Saab än en "sketen" elektromagnet. Prova själv att lägga orden på tungan och hör hur dom låter. :wink:

Postat: 16 april 2007, 23:57:48
av JimmyAndersson
Nuö haj jag eng elekomanget på tugan och get låker konsctit... :wacko:

Översättning: Nu har jag en elektromagnet på tungan och det låter konstigt

Postat: 17 april 2007, 00:00:39
av PHermansson
Hmm fick upp nånting om att Hotlink inte var tillåtet... Jaja ni fattar nog vilken av bilderna på Garaget jag syftar på :)

För att fortsätta Offtopic, så ja, det mesta går att få tag i vad gäller delar. Vissa detaljer nytillverkas, annars är det mest NOS-delar och begagnat som gäller. Just Saab är väl sådär med detta, kör man tex PV så finns det mesta att köpa nytt.

Jo det är ju det jag är rädd för, lagrena i fläkten lär inte hålla länge med det varvtalet den kommer upp i, och det är just därför jag vill låsa den. Solenoidelektromagneten är det bästa jag kommit på, tänkte typ att när termogivaren/relät slår av fläkten går solenoiden in och hindrar fläkten från att rotera. Blir en liten utmaning att montera det snyggt, men det löser sig :)

Postat: 17 april 2007, 00:17:58
av Mindmapper
Solenoidelektromagnet: jojoo

Blir det inte problem med solenoiden om du kör och fläkten snurar när solenoiden går in? Alternativt om du sätter den så att den bara trycker från en sida så blir fläkten kanske skev. Jalusi eller gardin kanske skulle vara bättre!

Postat: 17 april 2007, 08:39:56
av danei
Jag undrar om fartvinden verkligen kan få upp den i så hög hastighet. Det borde inte blåsa så mycket där.

Postat: 17 april 2007, 10:42:55
av PHermansson
Jimmy: :)
Slå av och på strömmen lite också :shock:

Danei: Det är ju tanken att det ska blåsa mycket där då kylet sitter där, även om det inte räcker till vid cruising varma sommardagar.

Mindmapper: Det har du rätt i, det är nog också ett effektivt sätt att förstöra fläkten. Har funderat lite mer, och en sån lösning skulle ju egentligen inte fungera perfekt heller. Om motorn är varm och fläkten snurrar och man drar upp farten så kommer ju fläkten i alla fall att snurra för fort. Alternativet vore att slå av fläkten först och spärra sen, kanske med nån gummimoj som trycker mot fläktens centrum.

Men, med (Tony-brytning):
Jag tror jag kommit på något enklare och bättre, med lite hjälp av Mindmappers förslag. Funderar på om man kan göra en platta som är lika stor som fläkten som hängs upp med gångjärn i fläktens underkant. Plattan böjs på något smart sätt som gör den till ett vindfång.
Vid låg fart pekar plattan rakt ut från fläkten, när farten ökar tar vinden tag i den och drar upp den mot fläkten som därmed täcks.
Frågan är bara hur man ska få till rätt storlek på vindfånget, går ju inte att se vad som händer när man kör...

Postat: 17 april 2007, 16:46:58
av Variosboy
nu kommer jag visserligen in lite sent i debatten och har kanske inte riktigt koll på allt som skrivits.

Jag tycker det ser ut som du har ungefär 70 mm mellan fläkt och kylare, har jag fel?

köpte en fläkt till min förra audi, av märket SPAL, det fanns då modeller som bara byggde typ 30mm, kostade en knapp tusing..

sen har jag en fundering till, varför inte sätta en tryckande fläkt framför kylaren istället!? där måste det ju finnas en del plats, eller!?

Postat: 17 april 2007, 18:26:54
av Cryptomaster
En grej jag tänker på är att fästa en magnet på nått av bladen, och sedan en elektromagnet som du kan aktivera och den "håller fast" fläkten.