Sida 1 av 1
dsPIC och mp3 ?
Postat: 18 maj 2004, 19:56:49
av Garfield
Jag har beställt dsPIC utvecklingpaket. Jag undrar om dsPICen kan dekoda mp3 i realtid? Jag vet inte hur mycket datakraft kräver för dekoda mp3.
Kollar man data om dsPICen så har den 30mips , 8KRAM , 48KWORD och den har dsp-instruktioner som borde underlätta mp3 dekodningen.
Jag har försökt kolla på nätet utan framgång kanske någon här vet mer om detta.

Postat: 18 maj 2004, 23:12:32
av strombom
tyvärr kan jag inte svaret på din fråga men vad är det för utvecklingspaket du har beställt? Jag fick något erbjudande om "Digital signal controller development tool contest kit $139" där man fick det mesta man kan behöva om man ställer upp i deras tävling, är det det?
/Johan
Postat: 19 maj 2004, 00:32:23
av Garfield
Exakt vad jag beställde för $139 det tyckte jag att det var bra pris. Jag använder redan ICD2 till mina små picar så behöver inte skaffa den. Jag ska bygga en spectrumanalysator för satellit signal sedan ska visa på en TV-LCD skärm.
Postat: 19 maj 2004, 13:31:52
av cyr
Jag har sett mp3-avkodning på en DSP med ungefär samma antal MIPS, men det var en med 32bits flyttal. Vet inte om dsPIC har precisionen som krävs.
Postat: 19 maj 2004, 15:38:03
av matseng
OGG är ju ett fritt alternativ till MP3. Där finns det en integer-only decoder.
http://www.vorbis.com/faq.psp#fpsupport
Is it feasible to port the Vorbis decoder/encoder to a platform without floating point support?
It's been done for the decoder.
Tremor is a fixed-point implementation of the Vorbis decoder suitable for chips found on portable devices. However, a fixed-point encoder has not been written.
Postat: 19 maj 2004, 15:46:29
av cyr
Jo, det finns fixed-point MP3 också (MAD t.ex.). Det är snarare det att dsPIC bara är 16 bitar (tror jag).
Postat: 19 maj 2004, 16:15:48
av matseng
Jag är ingen dsp-expert, men en snabb titt i programmers ref för ds-serien verkar inte helt fel ändå:
The DSP engine features a high speed, 17-bit by 17-bit multiplier, a 40-bit ALU, two 40-bit
saturating accumulators and a 40-bit bi-directional barrel shifter. The barrel shifter is capable of
shifting a 40-bit value, up to 16-bits right, or up to 16-bits left, in a single cycle. The DSP
instructions operate seamlessly with all other instructions and have been designed for optimal
real-time performance.
Postat: 19 maj 2004, 18:07:46
av cyr
åh...
Hade bara läst "16bit microcontroller" så jag antog att den enbart hanterade 16 bitar rakt igenom.
Kanske kan vara nåt att leka med trots allt.
Postat: 19 maj 2004, 19:11:57
av Garfield
Bra tips Matseng med OGG jag ska kolla på Vorbis hemsida.
Det vore kul om den klarade OGG/mp3 realtid.
Vad menas fixed point ?
Jag får utvecklingpaketet nästa vecka
Postat: 19 maj 2004, 19:59:32
av Chribbe76
Fixed point betyder att decimal-delen av talen har ett fast antal bitar.
När man räknar med fixed point så använder man bara enkla heltals-beräkningar men man bestämmer att en viss del av talen är decimaler.
Funkar ofta lika bra som floating point.