GMSK med AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
blastur

GMSK med AVR

Inlägg av blastur »

Hej!

Jag skulle behöva avkoda en signal som är kodad med GMSK-kodning. Har inte hittat någon färdig krets som kan ordna det för mig, och teorin verkar inte vara hopplöst svår att implementera på egen hand. Nu är bara frågan, tror ni en AVR processor klarar att dekoda signalen i realtid? Det är ju en hel del flyttalsberäkningar med trig. funktioner osv.

Eller om ni har några andra tips på hur jag kan dekoda GMSK (billigt)
Matte

Inlägg av Matte »

Va gäller d för basbands freqvens och bit rate?
Har en gissning att det kommer att bli alderles för tufft för en AVR. Att bara sampla en sådan signal kräver 2xbasbandsfrekvensen,för att inte tala om att sdan ha tillräckligt med uns för at köra nån fft på de sen.

dock vet jag inte hur man decodar GMSK digitalt.

Om du postar lite mer info kanske jag kan hjälpa.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag är inte insatt i just GMSK, men har precis skrivit en dekoder för FFSK på en Mega88. Fast det är betydligt enklare förstås.
CML brukar göra bra kretsar för trådlös kommunikation. Kanske den här skulle vara något:
http://www.cmlmicro.com/Products/WData/CMX589A.htm

Redogör gärna hur/om du löser GMSK-dekodningen på något annat vis! Alltid intressant med data över RF. :)
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Hmm, ja, det där chippet ser intressant ut. Ni råkar inte veta vart man kan köpa det? Googlade runt lite, och kollade även ELFA etc, men inga större framgångar.

Det jag vill göra är att avkoda AIS-signaler, de kör på ca 161 MHz med en baudrate på 9600 så jag antar att det kan bli tufft att sampla (?) .. innebär detta att jag behöver en klocka på över 320 MHz?

Förresten, är inte FFSK samma sak som MSK-kodning?
GMSK är ju MSK-kodning, fast man har filtrerat signalen innan man kodar.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Tänkte väl att det handlade om AIS när jag lästa rubriken :D
http://rl.se/ais - En göteborgare som byggt en AIS-avkodare. Han använder CMX589, datablad på den har du här.
Den verkar vara lite svår att få tag på, men man kan ju alltid maila honom och fråga var han hittade den.

Sen finns det ju några program för att avkoda AIS i PC via ljudkortet, t.ex. AISmon och ShipPlotter, men det är ju inte lika roligt..

Sen vet du kanske att du måste lyssna på bägge kanalerna (alltså två mottagare) för att få in alla båtar. I teorin har jag hört att allt ska sändas på bägge kanalerna, men i verkligheten blir det inte så..

Och glöm inte att berätta hur det går :) Funderar själv på hur jag kan fixa en billig AIS-mottagare, att köpa en tvåkanalig är dyrt.
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Jag satte ihop en mottagare själv med hjälp av Radiometrix moduler. De går att beställa för vilken VHF-frekvans som helst. Avkodningen sker med hjälp av Shipplotter. Jag tar in signaler från ca. 15 sjömil.
// Fredrik
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Är inte de ganska dyra? 600kr/st eller nåt?

Länk: http://www.radiometrix.co.uk/products/tx1rx1.htm
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

jo de ligger på ca 600 kr/st
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

CMX589 kostar "bara" ca 180:- /st om man köper dom i hundrakvantiteter...
Nej du kan inte avkoda det med en MEGA128 eller en ARM7 dom räcker inte till, jag lovar, 100++ timmar nedlagt för tester. Men med en DSP av Blackfin nivå (600MHz) så skall det gå bra enligt studier av problemet.
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Ja, jag har också kikat lite på RL.se, helt klart intressant lösning. Men som sagt, det verkar väldigt svårt att få tag på den där kretsen.

Att avkoda med ljudkortet är trist, vill ju helst slippa att använda en dator överhuvudtaget!

Ang. Radiometrix modulen .. vad är det den gör exakt? Analog till digital konverting via sampling? På sidan läser jag "The RX1 module is a single conversion NBFM superhet receiver capable of handling data rates of up to 10kb/s." .. det här NBFM är ett okänt begrepp för mig, enligt någon sida jag hittade på google står det tydligen för Narrow Band Frequency Modulator, men hur går det ihop? Om signalen är kodad med GMSK, så kan man man väl inte använda en NBF modulator? *förvirrad*

Som jag ser det är det inte speciellt klurigt att implementera en GMSK-demodulator i mjukvara. Det enda som kan vara bekymmer är väl just att det krävs en del kraft. Jag skulle speciellt vilja veta hur man gör A/D-omvandling på analoga signaler med höga frekvenser med en AVR som har en klockfrekvens på 8 MHz? :) Jag antar man skulle kunna ställa AVR:en att trigga A/D på en extern källa, men finns det kristaller som har så hög frekvens? (ursäkta om det är uppenbart, nybörjare här :)

Vidare kan det nog bli tungt för den lilla AVR:en att omvandla till frekvensplanet. Men det kanske finns färdiga väloptimerade bibliotek ute på nätet för att göra fouriertransformationer på en AVR-processor?
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

På Radiometrix modulen finns det "Data out" vilket ger en "ren" signal ut, dvs. den går inte igenom diskriminatorn.
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Så med andra ord använder du bara Radiometrix modul för att gå A/D-omvandling upp till 10 000 bitar / sekund?
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

På en "normal" radio måste man koppla in sig innan diskriminatorn för att få en ren, icke behandlad signal. RX modulen har ett sådant uttag. Kolla med databladet.
Matte

Inlägg av Matte »

Blev helt plötsligt jävigt intereserad av d här projektet... e inte nått stort fan av att designa RF men nu blev jag lite sugen.

tog o läste lite i AIS specen och insåg då detta:
"The NRZI encoded data should be GMSK coded before frequency modulating the transmitter."

(alla kanske har fattat det tills nu utom jag)

men då blev allt bra mycke lättare i mina ögon...hitta en FM demodulator (mottagare) o sen borde juh data ligga på hörbara freqvenser alltså max 20kHz då kan man juh andvända en vanlig PCM-encoder(ADC 44KHz) digitalisera signalen. Nu måste jag bara fatta hur GMSK funkar men hittar man ingen MPU me tillräcklig muff så lär man välla klara sig me en mindre FPGA.

Nä nu ska jag fortsätta läsa
Skriv svar