Sida 1 av 8

Spänningsregulator för MC

Postat: 7 april 2007, 13:11:15
av bearing
Spänningsregulatorn på min hoj har brunnit. En ny piratkopia kostar >1000 kr.

Generatorn ger ca 20 volt trefas vid 4000 rpm obelastad, så vid varvstoppet 9000 rpm borde den ge närmare 50 volt obelastad. Hojen drar ca 15A när den är igång. Tror orginalregulatorn ger 13,8V ut. Antar att det är analog reglering orginal, det bildas alltså en hel del värme.

Tror ni att det är möjligt att använda en LM317T och några 2N3055 för att tillverka en egen?
Går det att göra en step-down regulator som klarar 15A för ett par hundra kr?

Postat: 7 april 2007, 13:16:46
av danei
Brukar det inte vara chuntregulator på sånna generatorer? Då ska du ha en sådan.

Postat: 7 april 2007, 13:17:47
av grym
ska den värme bort över 500w?

men visst går det att göra, men det blir mycket värme att kyla bort

dum fråga, är det inte några sådanna regulatorer som är shuntregulatorer, som enbart belastar ner till given spänning?
fanns förr men med betoning på förr, riktigt förr

borde gå att göra en switchad variant, kanske till och med i moduluppbyggnad
det finns flera enkal modeller som klarar några A, då är det betydligt lättare, men maxspänningen in kan vara lite mer problem med

Postat: 7 april 2007, 13:23:20
av Kjelle
Dyra grejor det där, vet att en regulator till en Suzuki kostade
1200 kr för över 10 år sedan.

Jag har en byggbeskrivning från AOE 3/84 med bl.a MJ2955,
bc 557, ställbar med pot. går nog bygga för under 100 kr.

Kan maila dig ritningen om du vill.


Kjelle

Postat: 7 april 2007, 13:26:27
av danei
Ja man kan kanske utrycka sig som du gör. Men det är den regulatorvariant som är den vanliga till permanentmagnetiserade MC generatorer. Men kortsluter generatorn med en triac när spänningen är tillräckligt hög. sen är den kortsluten resten av den halvperioden. Det blir en låg spänning och generatorn mättas så strömen blir inte så mycket högre än vad man kan ta ut ur den över lasten. Så det blir inte alls så mycket värme.

Att det bara fanns för länge sedan är helt fel.

En switchad regulator kan kanske gå. Men det är inte generatorn avsedd för. Och det lär bli dyrare.

Postat: 7 april 2007, 13:36:19
av bearing
Kjelle, maila gärna ritningen.

Generatorn är en y-kopplad trefas. Vet inte om centrum på y-et är ansluten till jord.

Fungerar shunt-regulatorn även när det är trefas? Tänker på att triacen slutar väl inte leda då eftersom det inte blir några nollgenomgångar. Eller använder man en triac per lindning?

Postat: 7 april 2007, 13:40:36
av danei
en triac per lindning måste det nog till.

Postat: 7 april 2007, 14:15:09
av Kjelle
Har mailat dig en byggbeskrivning Bearing .

Danei, det med triac i generatorregulatorer har jag aldrig sett innan,
möjligtvis tyristorer, skulle vara intressant att se något schema på det ?


Kjelle

Postat: 7 april 2007, 16:19:45
av Flummo
Du får gärna lägga upp beskrivningen här, annars vill jag också gärna ha den.

Postat: 7 april 2007, 16:49:42
av bearing
Det går tyvärr inte att använda Kjells regulator för min motorcykel, ty den är avsedd för generatorer som regleras genom att ändra spänningen i rotorns lindningar. Min MC har permanentmagneter i rotorn.

Hittade denna, antar att det är en sån som danei syftar på. I detta schema används dock tyristorer istället för triacar. Funkar verkligen det?

Re: Spänningsregulator för MC

Postat: 7 april 2007, 16:50:09
av Mindmapper
[quote="bearing"]Generatorn ger ca 20 volt trefas vid 4000 rpm obelastad, så vid varvstoppet 9000 rpm borde den ge närmare 50 volt obelastad./quote]
Någon som vet! Stämmer det att spänningen ökar linjärt med varvtalet?

Postat: 7 april 2007, 17:09:31
av danei
bearing: Det är den typen du ska ha. Det stämmer nog det är tyristorer som är det vanliga inte triac. Men de påminner ju om varandra.

Postat: 7 april 2007, 17:24:53
av BEEP
"Generatorn är en y-kopplad trefas. Vet inte om centrum på y-et är ansluten till jord."

Nej det är den inte. Kolla så att du inte har någon kontakt mellan dom tre faserna och jord för att om du har det så är generatorn kass.

Postat: 7 april 2007, 18:16:40
av bearing
Det ska jag kolla.

Jag gjorde en varukorg med komponenterna på ELFA, det blev 150 kr incl. moms. Sen tillkommer ju kretskortet, kylflänsarna och inkapsling.

Kanske blir billigare att köpa en begagnad, men den kan ju gå sönder efter en kort tid också.

Postat: 7 april 2007, 18:35:25
av BEEP
Vad är det för hoj?