Sida 1 av 1
Första försöket på en H-brygga
Postat: 1 april 2007, 18:30:26
av Tengil
Hejsan!
Efter att insett att en LMD18201 inte alls klarade av att driva min 2A / 18V motor speciellt bra har jag suttit och planerat på hur jag skall bygga min egna H-brygga.
Jag har tänkt att använda
IRF530N/IR power MOSFET'ar och
TC4423A MOSFET-drivare.
Som jag har ritat det på mitt kopplingsschema så sitter det en kontakt som kan kopplas till min "Huvudkrets" men det kan bli så att jag integrerar hela kretsen på ett stort kort.
Och slutligen min fråga: Ser allt bra ut?

Jag kan inte elektronik! Många av värdena är gissade och jag vet inte om det ens går att koppla så som jag har gjort. Kan jag använda samma strömkälla för logiken och motorn, eller måste de isoleras galvaniskt från varandra?
Såhär ser mitt schema ut (första jag ritat i Eagle f.ö):
Kopplingsschema
Notera att MOSFET'arna skall vara IRF530N/IR och inte IRF540 som står i schemat. Fungerar de komponenterna jag angivit tillsammans?

Postat: 2 april 2007, 04:05:43
av spaceniggah
Hej,
Har du tänkt på att de övre mosfetarna är NMOS och således behöver 10V över source på gaten för att hållas öppen. Detta problem lösaes enklast genom att använda en PMOS trissa istället eller genom att använda en mosfet driver som nyttjar en boot-strap kondensator för att hålla gate spänningen 10V över source.
Kondingarna och dioderna du har parallellt med trissorna är eventuellt inte nödvängift men kanske bra o ha =)
Dina gate resistorer är på 330Ohm vilket verkar lite mycket. Du har ju valt en gate driver som klarar hög ström så varför inte uttnyttja det?
Mina små funderingar iaf.
Lycka till
Postat: 2 april 2007, 07:34:39
av Millox
För att få en stabil snubberkrets bör du ha dämpning också. Sätt i serie med kondensatorn en diod och resistor parallellt, dioden i riktning så att kondensatorn laddas upp snabbt när irf:en stryper och laddas ur genom motståndet när irf:en leder. Sen kan man ifrågasätta om du verkligen behöver snubbern. Irf:en klarar väl en 200 V och det tycker jag inte den ska orka upp i, men det kanske inte skadar.
Dina flybackdioder kan du strunta i om du använder 4004:or, antingen inga alls eller schottkydioder. Har du 4004:or kommer mosfeten ändå ta större delen av strömmen.
Som tidigare sagt, gatemotståndet borde vara mycket mindre. Räkna ut det genom att dividera drivspänning med maxströmmen hos drivaren. Dioden är sannolikt en slags primitiv dödtid-generator så gör du den i mjukvaran istället kan den tas bort och du får då en stabil ström som håller sig säkert inom toleranserna.
Edit: Lookilooki, jag hade en snubberritning sen tidigare:
http://www.wot.se/~mattias/screen2.png
Postat: 2 april 2007, 11:20:18
av tusse
Nu lite funderingar för andra att fördjupa sig i. Pic 16f84 som du valt har nog lite svårt att skicka ut PWM på två portar samtidigt, risken finns för lite tidsfördröjning och då är risken att du släpper ut den instängda röken i fet-trissorna. $tiff var med och konstruerade en brygga här på forumet och den använder jag
http://moffa.nu/stiff/robot/hbrygga.html
Postat: 2 april 2007, 15:11:15
av Tengil
Tack så mycket för era svar. Jag är jätteglad att ni tar er tid och hjälpa mig!
spaceniggah:
Menar du att gatespänningen måste ligga på (inspänningen+10) för att de övre MOSFET'arna skall öppnas helt, dvs 28V? Jag trodde bara att det krävdes 10V oavsett spänningen på drain.
Millox:
Då kanske det är lika bra att ta bort skyddskomponenterna på trissorna då. De har ställt till med bekymmer för mig vid PCB-ritningen i Eagle för mig ändå så jag gör mig gärna av med dem!
Tusse:
Jag är inte säker på att du har rätt. Med 4Mhz oscillator så är varje instruktion 1uS. Programmet jag har tänkt att köra är väldigt kort och kommer köras i en evig loop. Så länge som PWM frekvensen inte är löjligt hög och jag tänker inte köra med högre än ca 40kHz, så bör det inte vara ett problem. PIC'en används ju endast för att slippa koppla logiska kopplingar med gates och trissor.
Postat: 2 april 2007, 16:47:14
av Tengil
Nytt kopplingsschema kommer här!
Kopplingsschema v2
Jag vet inte hur man byter beteckningar på komponenter i Eagle, men de övre trissorna skall vara IRF9540N/IR och de undre är IRF530N/IR.
Postat: 3 april 2007, 16:51:30
av Tengil
Bumpar upp min tråd
1. Är mina pull-down motstånd nödvändiga eller "sköter det sig självt"?
2. Är det lämpligt att använda en strömbegränsare likt
denna? Det är en RC-bil som skall drivas.
3. Skall H-bryggan optoisoleras från övriga kretsen eller inte? Går det att få en stabil ström för logiken om jag väljer att låta allt gå på samma batteri?
Postat: 4 april 2007, 10:57:39
av pagge
1) De behövs inte, som du ser på första sidan i databladet för tc4423 så driver den både hög och låg. Vad är C1,C7,C8,C9 till för? De kommer att göra omslagen långsammare, samtidigt som de lastar drivkretsen onödigt.
2) Du behöver ingen strömbegränsning om du dimensionerar trisserna för att klara att driva motorn när den är som tyngst (när du håller den helt låst) dvs. klarar att driva motorns lindningsresistans
3) Visst går det utan optoisolering om du tänker till när du drar jordningen.