Sida 1 av 1

Rostfritt vs. vanligt stål

Postat: 23 mars 2007, 08:44:38
av gvs
Funderar på att köpa 10mm rostfri vagnsbult, svarvabort huvudet och värma med gasol för att sedan böja den 90 grader. Kommer det att funka? Vanligt stål är ju inga problem, men rostfritt är ganska hårt....

Postat: 23 mars 2007, 10:03:47
av grym
funkar, men ha gärna några millimeters radie när du böjer den, ochputsa den så den inte börjar rosta efteråt

Postat: 2 juli 2007, 22:07:20
av blackadder
rostfritt är inte hårt, det är segt.
:razz:

Postat: 2 juli 2007, 22:20:39
av Averell
Rostfritt ändrar sträckgräns (höjs) vid sträckning. Om du börjat böja, fortsätt tills du har böjt klart.

Postat: 3 juli 2007, 10:15:18
av pjator
Det går alldelens ypperligt att värma och böja rostfritt, men tänk på var grym säger och putsa den efteråt då den kan börja rosta annars.

Postat: 3 juli 2007, 12:57:44
av Andax
Varför finns det risk att det rostar om man inte putsar? Trodde att rostfritt var en homogen legering och då borde den inte väl inte rosta oavsett mekanisk bearbetning.
Upplys mig gärna, för jag är som en svamp när det gäller att lära sig nya saker! :)

Postat: 3 juli 2007, 15:17:29
av pjator
Man kan gräva ner sig i detta hur mycket man vill. Men att det benämnes rostfritt är för att när du har en kromhalt över 12% kommer en kromoxid som är tillräckligt tät för att förhindra fortsatt oxidation bildas, detta kallas passivering.

Det finns dock två saker som gör att detta skickt ger med sig och släpper igenom syre till det undervarande materialet.

1. Gropfrätning, finns det små gropar i materialet så kommer du p.g.a. luftföroreningar få en ökande koncentration av kloridjoner i gropen som gör att materialet inte längre passiveras och en oxidation kommer ske i gropen.

2. Spänningskorrison, det är väl inte helt uträtt varför detta uppkommer. Men en teori är att då du deformerar materialet så kommer intrasslingar i disslokationsnätverken ge ett deformationshårdnande (materialet blir hårdare, eller rättare sagt det får en kvarstående förhöjd sträckgräns). När du sedan släpper spänningen på materialet kommer återfjädringen p.g.a materialets e-module ge tryckspänningar respektive dragspänningar. Dessa dragspänningar kommer skapa mikrosprickor i det passiverande oxidskicktet och en kombination av ovanstående fenomen (gropfrätning) och propagerande sprickor kommer ge en oxidation.

Kort sammanfattning: Rostfritt är rostfritt p.g.a. en tunn "film" på materialet, har du böjt det så spricker denna tunna film -> materialet rostar!

Edit: Vill du se exempel skall du gå ner till någon båthamn, hemgjorda rostfria kättingar är typexempel, du ser hur kättingen har rostat på de ställen där materialet har böjts kraftigast.

Postat: 3 juli 2007, 15:49:44
av Mizzarrogh
OT, Men När ämnet ändå är uppe...

A4 mot A2?

Såvitt jag fattat är A4 (syrafast) inte lika känsligt när det gäller ytor det ligger an mot, och liknande i motsats till A2 (vanligt "köksknivs stål") Eller har jag missuppfattat något?

Således skall det gå att tex gjuta fast A4 bult i betong (ta som exempel en båtbrygga som utsätts för fukt), men A2 kommer att rosta i övergången (A4 håller väl inte heller för evigt i sammanhanget, men mer än dubbelt så läng om jag fattat saken rätt?)?e

Brukar undvika A2 om det går om det gäller annat än köksinredning. :)


Antar förvisso de man hittar på tex biltema och liknande är billigast tänkbara legering.

Postat: 3 juli 2007, 23:50:15
av Khaki
OT, Men När ämnet ändå är uppe... igen.

>Vill du se exempel skall du gå ner till någon båthamn.

Jag har undrat lite över det där, båtägare som man är, över skillnaden mellan rostfritt och rostfritt. Vissa rostfria detaljer kan se ut som f-n efter några månader (även om det inte böjts) medan annat håller sig i åratal.

Är det helt enkelt priset (kvalitén) på prytteln? Jag trodde förr i tiden att rostfritt är rostfritt men nu vet jag bättre.

Vad är det för skillnad mellan rostfritt och syrafast?

Postat: 4 juli 2007, 00:07:55
av Jim_the_one
Har rostfritt stål varit i kontakt med vanligt stål börjar det rosta där.
Vanligt stål & järn smittar rost sjukdomen så att säga.

Det där med "hinna" vete fasiken om jag kan hålla med om, det är samma stål raktigenom.

Vete sjutton hur man ska förklara, men tar du/ni tex en galvad bult för att skruva fast ett rostfritt beslag så vandrar dom små "blandar sig" materialen.
Det "oädla" (om man nu kan kalla rostfritt för en ädelmetall) tar det rostfria stålets egenskaper och för över dess egen dåliga men kan inte ta tillvara på dom bra.

hmm får säkert ångest imorgon över det jag nu skrivit :roll:

Sen finns det skillnad på rotfritt å rostfritt, precis som det finns olika sorters stål. jämför vanligt bondjärn och hardox tex :roll:

Postat: 4 juli 2007, 07:59:57
av pjator
Det där med "hinna" får du lov att hålla med om, min tidigare arbetsplats var outokumpu stainless. Jag ger mig inte =)

http://www.outokumpu.com/pages/Page____ ... anguage=EN

Sedan är skillnaden på syrfast och vanligt rostfritt att du tillsätter molybden för att få upp korrisionsmotståndet!

Postat: 4 juli 2007, 11:20:36
av grym
pjator verkar ha mycket god koll på läget, jag har gått den hårda vägen och provat mig fram och det behövs poleras för att hålla det rostfritt, betning vid svetsar och alldrig annvända några slipande verktyg på rostfritt som man annvänt på vanligt järn

det räcker med några mikroskopiska korn av vanligt järn som ligger på rostfri yta för att det dka börja rosta där

Postat: 4 juli 2007, 12:18:05
av Mizzarrogh
OT.
Khaki skrev:OT, Men När ämnet ändå är uppe... igen.

>Vill du se exempel skall du gå ner till någon båthamn.

(...)
Vad är det för skillnad mellan rostfritt och syrafast?

Använd A4 (Syrafast), det håller mer än dubbelt så länge i båtar.
Undvik A2 , som är en billigare "snikvarianten" av RF.

Har själv också sett bultar som varit blanka och fina i ovankant, men nästan genomrostade i andra änden redan erfter någron sesong.