Omvandling av analog tempsignal

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mr_fatise

Omvandling av analog tempsignal

Inlägg av mr_fatise »

Håller att bygga en koppling med en analog tempsensor som har en skala mellan 1k-2kohm. Problemet är att jag inte får ut någon stor spänningsskillnad.

Motståndet innan op är högohmigt (ca:200kohm<) som ligger i serie med själv givaren. Det ger en späningvid "1k på X,volt" och vid "2k på 2x,Volt" alltså en dublering av spänningen som sedan för stärks med hög förstärkning.

Problemet är denna att ajg aldrig får ut mer än en dubblering av spänningen exempelvis 0,25-0,5V, 0,5-1V eller liknande.

Bild

Skulle vilja ha en utsignal som är mycket bredare. 1-4V. (Absolut bäst 0-2,5volt) Vet att något typ av skiljeförsträkare borde fungera, dessvärre kostar de ganska mycket. Någon som har ett tips eller får jag nöja mig med denna upplösning. Signalen ska in i en mikroporocessor! V+=5volt
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tolkar det som om dubleringen är innan op och förstärningen i op hög.
Antar också att övre ingången är icke inverterad och nedre = inverterad.

Matar du op med symetrisk matningsspänning så att du har en positiv och en negativ spänning i förhållande till gnd? Då har du förutsättning 1. att komma ner till noll på utgången annars kommer du aldrig riktigt ner till noll på utgången.

Du får inte ha så hög förstärkning i op. förhållandet mellan motstånden på utgången bestämmer förstärkningen. Förstärker du 2V 2,5ggr har du 5V.

Problemet är att du aldrig har 0V in. Lösningen är att ta en negativ spänning och addera till icke inverterade ingången. Koppla -V ...... 10k .....pot 1k .... gnd. pottens mittlöpare ...... 5k ...... up.

justera sen potten så du får noll på utgången vid den temperatur du vill ha det. Justera sedan förstärkningen så du får 5V vi den temperatur du vill ha då. Upprepa noll max, upprepa noll max
Skriv svar