Sida 1 av 1

Söker MOSFET....var hitta

Postat: 5 mars 2007, 12:45:16
av jowin
Denna på bilden har brunnit och mäter kortis mellan samtliga ben.

Den används för att styra fläkten i en Volvo 850 med ECC (= stegös fläkt). Styrkortet är tillverkat av ALPS och har nummer ANJ97010E.

På tyristorn står det

K1423
2H2

sökning på internet ger inga träffar.

Var hittar man en sådan eller likvärdig. (12V/30A)

Tacksam för alla tips.

VH

/Johan Bild

Postat: 5 mars 2007, 13:01:04
av RDX*
Är det ingen MOSFET? På kortet står det
G, D, S= Gate, Drain, ,Source?

Postat: 5 mars 2007, 13:39:38
av jowin
Säker är det en MOSFET....

Var hittar man en dylik?

VH

/Johan

Postat: 5 mars 2007, 19:20:58
av Micke_s
skulle gå att testa med en MOSFET som tål ström och spänning som fläkten kräver.
Ta reda på om S leder till +12 v eller GND, detta för ta reda på om det är en N-mos eller P-mos. Antagligen N-mos men man vet aldrig.

Postat: 5 mars 2007, 19:45:42
av Lars H
Lägg till 2S framför K1423 och vips så har du din sökta transistor!

Datablad: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/san ... SK1423.pdf

MVH Lars H

Postat: 5 mars 2007, 21:26:59
av jowin
Verkar vara just den! Tusen tack för snabb hjälp. Konstigt dock att på styrenheten står det 345W och max kontinuerligt överförd effekt för 2SK1423 verkar ju vara 150W...eller läser jag fel?

Hur som helst nr och dimensioner stämmer. Ska nu bara hitta en leverantör.

Nån som har några tips??

Tack igen

/Johan

Postat: 5 mars 2007, 21:46:17
av Lars H
Njaaaaa....
Dom där 150 Watten du ser är nog egentligen den absolut maximalt tillåtna förlusteffekten i transistorn när du kör igenom max tillåten ström (80A) och har den monterad mot en perfekt kylare som ser till att hålla kapseltemperaturen på ett värde mellan 0 och + 30 grader. Vid högre temp så sjunker tillåten max. förlusteffekt enligt diagrammet.

Det är alltså hur mycket du måste kunna kyla bort vid maximal belastning.

MVH Lars H

Postat: 5 mars 2007, 22:00:02
av jowin
Ok, jag förstår.

Anledningen till att denna gått sönder, är att fläktmotorns lager och kol gått för tungt och därför har strömmen rusat. Dock inte så högt så att säkringen på 30A har gått.

Kylflänsen är instucken i luftkanalen på fläktens "nersida", och har alltså blivit utan kylluft samtidigt som strömmen genom MOSFET-en varit på topp....genialiskt Volvo

Men så har man ju sett en och annan 850(5)/(S)V70 som brunnit också...

Vet du var man kan finna man ny 2SK1423:a?

VH

/Johan

Postat: 5 mars 2007, 22:22:53
av Lars H
Den som söker han finner....

www.jec.se har mycket "japanesiskt", hänvisar i detta fall till IRFP064 som är en ersättare med bättre data, exempelvis (mycket) lägre RDS (on), vilket ger lägre förlusteffekt om du belastar den på samma sätt som originalet.

Finns hos Farnell: http://www.irf.com/product-info/datashe ... rfp064.pdf
Sen är ju en del leverantörer lite olika villiga att sälja till privatpersoner..
Men den finns säkert på fler ställen, kanske www.rsonline.se ?

MVH Lars H

Postat: 5 mars 2007, 22:53:02
av jowin
Farnell kan jag handla från på jobbet. Får bli en IRFP064. 32:- och på lager också...top

Får hoppas lödbenen är 20mm på denna också.

VH

/Johan