Programvara + kabel SIEMENS Simatic OP7

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Henrik_C
Kontakt:

Programvara + kabel SIEMENS Simatic OP7

Inlägg av Henrik_C »

Hallåj! Jag undrar om det finns nån som skulle kunna hjälpa mig med att hitta programvara för en Simatic OP7 som jag kommit över..

Ska nog tillägga att jag kan NOLL (0) om PLC-programmering men det man inte kan får man lära sig.. En ritning på en RS232-kabel vore inte heller allt för dummt.. :)

Frexten!... Vilket kanonforum! :D
Henrik_C
Kontakt:

Inlägg av Henrik_C »

Ahaaa... hmm.. efter att testat den fenomenala funktionen "SÖK".. så upptäckte jag att PROTOOL är ett program att använda..

nästa fråga.. Är det nån där ute som skulle kunna tänka sig att dela med sig av det?? :oops: :)
Henrik_C
Kontakt:

Inlägg av Henrik_C »

INGEN som kan hjälpa mig med nått tips på program??? :cry:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

http://www.automation.siemens.com/hmi/h ... /index.htm
Dom är nog mer än villiga att hjälpa dig, mot en liten avgift såklart.

Ska du ha en ritning på en RS-232-kabel, så kan du leta upp hur en 25 pins D-Sub ser ut.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _44_062_52
Klicka sen på lilla bilden uppe till höger.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Protool går att hitta för nerladdning, men det är ju inte lagligt. =)
Vad har du tänkt att göra med OP7an?
Henrik_C
Kontakt:

Inlägg av Henrik_C »

jojje: Tack för länkarna! :) men vad gäller RS232-länken så sa den mig iiingenting.. den kontakt som sitter på OP7:an är 15pin D-sub (varianten med 2 rader)..

DeeJayPA: Projekten som varit uppe på tapeten är ju ett par.. hähä.. men har nog bestämt för att bygga ett "hem-automationssytem" dvs. 1/0 armaturer, dimning armatur, timer till div. saker.. :)

Tankarna och möjligheterna är lika många.. :D
Senast redigerad av Henrik_C 6 mars 2007, 09:28:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Henrik_C skrev:jojje: Tack för länkarna! :) men vad gäller RS232-länken så sa den mig iiingenting.. den kontakt som sitter på OP7:an är 15pin D-sub (varianten med 2 rader)..
Alla mått står där, även till 2 raders 15-pin.

Sen tycker jag att det har gått lite väl långt när man uppmanar till brottslig aktivitet på detta forum. Att man hittar saker själv, som man sen lastar ner, kan jag ha överenseende med, men att uppmana andra att hjälpa till, då har man trampat över strecket. Det tycker iaf jag.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Om du vill tanka ner grejer så är det upp till dig.
Men be inte någon här hjälpa dig att leta fram det.

Du får nu chansen att editera ditt tidigare inlägg, om så inte görs så plockar jag bort tråden.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Henrik_C: Tryck! mindre länk och mer hjälp kommer du nog knappast att få.
Henrik_C
Kontakt:

Inlägg av Henrik_C »

GeekJoan: Jag har nu ändrat mitt inlägg och ber om ursäkt för den uppvigling till brott jag till trots har skapat.. :oops:

jojje: nu var det ju inte måtten på en kontakt jag var ute efter.. utan hur pinkonfigurationen ser ut för RS232 i OP7:an (alltså i den 15pin D-sub som sitter i OP7:an) :)

Å du James Bond.. spydiga kommentarer och inlägg får du gärna se som lika överflödiga som mitt övertramp av lagen.. :?

För övrigt så verkar det ju vara riktigt trevliga människor här.. :D
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

I manualen för OP´en finns det bra beskrivet om hur du kopplar programmerings kabeln. (trodde jag, finns annars på siemens sida iaf. Kan kolla upp det på jobbet i morgon)
Varför jag frågar vad du ska ha den till är för att du kan inte använda den utan en PLC. Du måste ha Simatic S5 eller S7 CPU eller någon annan kompatibel för att kunna styra något. Op`en är bara en HMI= Human Machine Interfaces.
Simatic programvaror brukar funka i 5dagar som Demo.
Manual OP7

Edit: "Infoga något smart här"
Henrik_C
Kontakt:

Inlägg av Henrik_C »

DeeJayPA: Ahaaa... joda.. jag hittade inte heller vid första kollen i manualen... men den finns där .. :) hähä..

Nu ska jag löda och pyssla.. mm.. 8)

fresten.. jag har 2 st PLC'er liggandes.. en Mitsubishi FX0n-60MR-ES + en lite mindre... kommer inte ihåg modellen.. men det är en Mitsu den åsså..

Men.. om jag förstått denna rätt (FX60'an) så behöver man nån form av extramodul för att få analog styrning?? eller? det sitter väl bara ett gäng reläer i den..??
Mikkis

OP7

Inlägg av Mikkis »

Den gamla programvaran heter ProoTool.
Har kommit en ny programvara som heter SIMATIC WinCC flexible.

Du behöver en av dessa för att programmera OP7:an.
Sen behöver du förstås en PLC som gör jobbet. dvs styr det du nu vill styra.

OP´n har inga in/ut-gångar.

Jämför det med ett vanligt kontrollskåp som har reläer.
PLC´n är reläerna och sladdarna inuti skåpet, de som får saker o ting att hända.
Vill du starta o stoppa skåpets funktion, behöver du vred o knappar i skåpsfronten. Kanske en o annan lampa ocskå, för att visa att visa vad som styrskåpet har startat o stoppat.
OP´7:an är dessa knappar, vred och lampor.

Tror det finns drivrutiner för att OP7 ska prata med andra PLC-märken, t.ex. Mitsubishi, omron Allen Bradley o.s.v.

lycka till
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Hur gör man för att programmera äldre OP´ar med WinCC??
Skulle programmera en OP3 med WinCC men lyckades hitta dom äldre panelerna i menyn. Däremot kan man fixa så program för äldre paneler funkar i nyare paneler. Men jag har inte pillat så mycket med WinCC.
Budda

Inlägg av Budda »

Till OP3, OP7, OP15, OP17 Måste du använda dig av Protool. WinCC flexible klara resten av alla paneler som finns. WinCC är Siemens Scada system, med det kan du inte konfigurera några paneler alls.

/Budda
Skriv svar