Hjälp mig förstå ett impulsrelä
Hjälp mig förstå ett impulsrelä
Jag förstår inte riktigt hur reläet funkar/skall kopplas.
ELFA nr: 37-051-18
http://www.elfa.se/pdf/37/03705118.pdf
Vad jag vill göra:
Tänkte använda en piezo-switch för att slå av och på en signal. Switchen ger en puls när man trycker på den. Därför vill jag ha ett relä som växlar varje gång switchen lämnar en puls. Är jag på rätt spår?
ELFA nr: 37-051-18
http://www.elfa.se/pdf/37/03705118.pdf
Vad jag vill göra:
Tänkte använda en piezo-switch för att slå av och på en signal. Switchen ger en puls när man trycker på den. Därför vill jag ha ett relä som växlar varje gång switchen lämnar en puls. Är jag på rätt spår?
Är lite trött så det kan bli ett märkligt svar nu.
Tror det skulle gå o andvända den där saken men jag skulle nog ge mig på att andvända vanliga flipflop kretsar o sätta en hög klocka på dem.
när en ingång blir hög så fångas den o kan skickas åter till inputsidan på flipflopen för att bibehålla "uppe läget".
Eventuellt kan man behöva en opamp före för o stärka signalen.
Sedan kan man stänga signalen när man andvänt den om man vill
Tror det skulle gå o andvända den där saken men jag skulle nog ge mig på att andvända vanliga flipflop kretsar o sätta en hög klocka på dem.
när en ingång blir hög så fångas den o kan skickas åter till inputsidan på flipflopen för att bibehålla "uppe läget".
Eventuellt kan man behöva en opamp före för o stärka signalen.
Sedan kan man stänga signalen när man andvänt den om man vill

Jag har precis byggt en "strömbrytare" där jag kan styra ett impulsrelä mha. magneter. Jag använder en magnet för att switcha ett tungelement. När strömmen är på så startar en µC och togglar impulsreläet samt spelar en fin melodi. Jag stänger av reläet med en annat tungelement.
Tanken är att jag ska ha strömbrytaren inne i en modell och där jag ska stänga av strömmen till mottagaren utifrån mha. en magnet. Om man bortser från en lysdiod som blinkar 50ms/5s så drar "strömbrytaren" 7 µA i stationär drift.
Det jag vill komma till är att det finns riktiga impulsrelä (bistabiltrelä) som du kanske kan få samma funktion av bara mha. transistorer.
Tanken är att jag ska ha strömbrytaren inne i en modell och där jag ska stänga av strömmen till mottagaren utifrån mha. en magnet. Om man bortser från en lysdiod som blinkar 50ms/5s så drar "strömbrytaren" 7 µA i stationär drift.
Det jag vill komma till är att det finns riktiga impulsrelä (bistabiltrelä) som du kanske kan få samma funktion av bara mha. transistorer.
- prototypen
Beffo har du tänkt rätt?
JK vippan är nog rätt men kopplingen? jag kopplar såhär J och K höga, piezoswitchen in på clockingången, då togglar det. Set och reset ingångarna ansluts så de ej sätter eller resettar vippan, på ena kan man sätta ett RC nät så startar vippan alltid i ett bestämt läge (power on reset)
Glöm 74XX76 den verkar ha gått ur sortimentet
Prototypen
(fy vilken svengelska, sätter eller resettar vippan)
JK vippan är nog rätt men kopplingen? jag kopplar såhär J och K höga, piezoswitchen in på clockingången, då togglar det. Set och reset ingångarna ansluts så de ej sätter eller resettar vippan, på ena kan man sätta ett RC nät så startar vippan alltid i ett bestämt läge (power on reset)
Glöm 74XX76 den verkar ha gått ur sortimentet
Prototypen
(fy vilken svengelska, sätter eller resettar vippan)
Senast redigerad av prototypen 28 februari 2007, 07:28:41, redigerad totalt 1 gång.
Låter som om du söker ett bistabilt relä. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4987.htm
Ett sånt relä växlar varje gång det kommer en puls på spolen.
Edit: missade att du gått över till vippor...
Ett sånt relä växlar varje gång det kommer en puls på spolen.
Edit: missade att du gått över till vippor...
- prototypen
Gorgus: om du läser tråden och tittar på ditt föreslagna relä så är det inte rätt
<en piezo-switch för att slå av och på en signal> Beffo behöver ett impulsrelä ett togglande relä eller en JK-vippa. Av dig föreslaget så är det att jämföra med en RS-vippa med 2 ingångar.
Bistabila relän ska man hålla sig undan, de krånglar för mycket.
Prototypen
<en piezo-switch för att slå av och på en signal> Beffo behöver ett impulsrelä ett togglande relä eller en JK-vippa. Av dig föreslaget så är det att jämföra med en RS-vippa med 2 ingångar.
Bistabila relän ska man hålla sig undan, de krånglar för mycket.
Prototypen
- prototypen
Beffo>> En annan variant:
Tryckknappen kopplas till (den ena) klockingången på en 4017 (ev. via kontaktavstudsning).
Reset kopplas till utgång nr 2.
Utgång 0 eller 1 är ut eller styr en mux (kan byggas av nand) eller ett vanligt relä via transistor etc.
4*** drivs med 3-15V
RDX* & Gorgus >> Ni har blandat ihop impulsreläer (EN spole) med bistabila reläer (TVÅ spolar).
Båda fungerar enligt principen att slå om mha. en strömpuls.
Kretsen Beffo länkar till omvandlar ett bistabilt relä till ett impulsrelä.
Tryckknappen kopplas till (den ena) klockingången på en 4017 (ev. via kontaktavstudsning).
Reset kopplas till utgång nr 2.
Utgång 0 eller 1 är ut eller styr en mux (kan byggas av nand) eller ett vanligt relä via transistor etc.
4*** drivs med 3-15V
RDX* & Gorgus >> Ni har blandat ihop impulsreläer (EN spole) med bistabila reläer (TVÅ spolar).
Båda fungerar enligt principen att slå om mha. en strömpuls.
Kretsen Beffo länkar till omvandlar ett bistabilt relä till ett impulsrelä.
- prototypen