PM3217 Problem med ljuskontrollen

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

PM3217 Problem med ljuskontrollen

Inlägg av Marta »

Mitt PM3217 har fått ett problem med ljuskontrollen, även med ratten helt nedvriden så är där fortfarande en tydlig linje och arbetspunkten ligger så fel att återgångssläckningen inte fungerar till 100%.

Är här någon som vet om det finns något typfel på detta skop i detta avseende?

Mätpunkt 19 är korrekt och själv misstänker jag att dioden V1526 kan vara felet. Den kanske får lite för mycket backspänning när instrumentet stängs av. Felet uppstod i samband med avstängning eller påkoppling.

Originaldioden är specad 250V 200mA 50µs. Jag hittar ingen hos ELFA som är lika snabb och tåler mera spänning. I varje fall inte hålmonterad.

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nu har jag mätt en gåg till och signalen i mätpunkt 19 ser ut precis som på bilden, förutom att den har 15V högre amplitud. 1V/ruta som det står är angett utan hänsyn till 10:1 probe.

Bild

Den förhöjda amplituden ka ju tyda på för låg belastning. Är C1508 trasig och ar tappat kapacitans? Är -1.5kV för "mjuk" och följer med upp i pulserna så kondensatorn inte kan laddas? Den är avkoppladmed 22nF i nätdelen, kanske den är sönder?

V1526 är bytt utan resultat och de mätbara (<1kV) spänningarna runt röret är OK.

Vad kan det mer vara? C1511 läcker? Något motstånd som har stigit? Eller, hemska tanke, CRT som är kaputt....

Utan hsp-probe har jag inget annat val än att gissa. Vad tycker Ni experter att jag skall satsa på att byta? Säg inte CRT, för då blir det översväming :cry:
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Är signalen OK i pkt 18 ?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den är en rät linje, annat kan jag inte se när oscilloskopet skall "serva sig självt". Pulserna där är bundna till återgången.

Meningen är ju att det skall uppstå en negativ spänning relativt rörets katod på anoden av V1526. R1553 och C1511 skall sedan filtrera denna till en någorlunda jämn DC-nivå samtidigt som C1511 även är kopplingskonding för snabba signaler till styrgallret.

Antagligen är väl det enklaaste att byta båda dessa kondingar samt kondingen i nätdelen på -1.5kV. Tycker bara inte om att byta planlöst, skulle hellre vilja veta vad det är som är sönder så det kan bli riktigt lagat och inte hända igen.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Du säger:

"Nu har jag mätt en gåg till och signalen i mätpunkt 19 ser ut precis som på bilden, förutom att den har 15V högre amplitud. 1V/ruta som det står är angett utan hänsyn till 10:1 probe."

Sedan säger du att du inte kan mäta på signalen i pkt 18, det förstår jag inte riktigt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag har bara ett scope och för att mäta pulserna i pukt 19 så är det bara att haka fast proben där. I pnkt 18 blir det bara en rät linje, kan skymta antydan till en puls i början av svepet. Dennapuls är ju återgångssläcknigen så utan ett andra skope att mäta med så syns det inte mera än som så.

Den mätning jag skulle vilja göra härnäst är att se om pulserna i punkt 19 finns kvar efter kondingen och att -1.5kV håller emot så att kondingen kan laddas upp.

Det får bli en improviserad hsp-probe. 1.5kV är ju faktiskt inte så där hiskeligt mycket.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det försvårar ju naturligtvis om du bara har ett scope. Jag antog från början att pkt 19 bara var en mätpunkt och signalen kom från pkt 18. Men som jag nu förstår det är både 18 och 19 insignaler. Om V1524 är trasig borde amplituden i pkt 19 bli för hög
Skriv svar