Matematik kring motorer och dess fordon
Postat: 21 februari 2007, 18:31:53
Håller ju som sagt på med en bromsbänk. Men det vore ju jävligt kul om man kan koppla bromsbänken till simuleringar på datorn. Till exempel skulle man ju kunna modifiera valfri bilsimulator och låta lastcellen på bromsbänken styra vridmomentet på den virtuella bilen på skärmen. På så vis skulle man ju kunna simulera en motor på bana utan att ha skruvat i den i bilen och köra banan. Eller nu blir det iofs bara småmotorer. Får väl simulera en gokart eller något annat litet. 
En annan kul grej vore ju till exempel att simulera tiden man kör 402 eller 201 meter på. Man har ju såklart effektkurvan, men man vill ju ändå kunna räkna in tiden det tar att växla, hur hårt man gasar och vilket grepp man får då, osv, osv. Det skulle ju vara mer realistiskt än att bara simulera från effektkurvan och ställa in luftmostånd, förluster i transmission och tiden det tar att växla, osv. Dessutom skulle man ju logga all data på motorn för att se hur den mår, hur man växlar osv. Det kan ju säkert vara nödvändiga parametrar om man ska bli en bra förare.
Självklart finns det ju hur mycket som helst som man kan beräkna/simulera på en dator. Så det vore kul att höra era tips, ideer och synpunkter. Råkar ni dessutom ha några länkar eller tips på var man kan få tag i information/formler är det ju ännu bättre. Kanske finns någon här som gjort liknande simuleringar?

En annan kul grej vore ju till exempel att simulera tiden man kör 402 eller 201 meter på. Man har ju såklart effektkurvan, men man vill ju ändå kunna räkna in tiden det tar att växla, hur hårt man gasar och vilket grepp man får då, osv, osv. Det skulle ju vara mer realistiskt än att bara simulera från effektkurvan och ställa in luftmostånd, förluster i transmission och tiden det tar att växla, osv. Dessutom skulle man ju logga all data på motorn för att se hur den mår, hur man växlar osv. Det kan ju säkert vara nödvändiga parametrar om man ska bli en bra förare.

Självklart finns det ju hur mycket som helst som man kan beräkna/simulera på en dator. Så det vore kul att höra era tips, ideer och synpunkter. Råkar ni dessutom ha några länkar eller tips på var man kan få tag i information/formler är det ju ännu bättre. Kanske finns någon här som gjort liknande simuleringar?