Trasig lcd

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Trasig lcd

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Började härromdagen bygga på ett projekt med min gamla 4x16 Hd44780 kompatibla lcd.

men till min förvåning så var den trasig, den hade bara legat i en låda.
allt jag gjort efter jag tagit framm den var att löda på en stiftlist på den istället för sladdar.

när man startar den kommer lite linjer fram utspritt som nästan direkt försvinnger igen. men om man därimot sätter sitt finger på metallramen runt själva displayen så kommer linjerna tillbaka..
det ser ut ungefär som följande, linjernas placeringa och storlekar varierar lite från gång till gång när man startar den.
Bild


skulle det gå att laga eller är det bara att skrota den?

/Mullemeck
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Är du säker på att din styrande krets (mikroprocessor) gör en korrekt initiering av displayen? Utan korrekt reset och initiering kan en del displayer bete sig konstigt.

Kan även vara den berömda gummilisten som glappar. Testa att trycka lite på ramen och se om det gör skillnad. om det är så får du spänna de vinklade ram-flikarna på undersidan lite mer.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Har för mej att hela första och hela tredje raden ska vara fyllda när man startar displayen, innan någon initiering ska påbörjas från en mikrokontroller eller dator.

på bilden är bara plus och minus och spänning till kontrasten inkopplade
Skriv svar