Sida 1 av 1

Dimensionering av stegmotor till vridbord

Postat: 6 februari 2007, 15:06:20
av kakan123
Jag ska bygga ett vridbord och funderar på villken stegmotor som är lämplig. Det jag undrar är hur man dimensionerar motorn så att den klarar att driva vridbordet. Jag har kollat på vridmoment och tröghetsmoment men jag förstår inte hur man ska räkna på det. Dimensionerna på bordet är
r=40cm
m=10kg
tänkte att vridbordet skulle se ut som på bilden i denna pdf.
http://www.ets-lindgren.com/manuals/2188-1.23.pdf
någon som har tipps på motor eller hur man ska räkna?
vore jättebra :P

Postat: 6 februari 2007, 21:06:50
av bengt-re
Tja, tröghetsmomentet är ju vad det är - sen hur mycket moment som krävs ifårn motorerna beror ju på friktion, utväxling, hur snabbt du behöver accelerera vridningen och i viss mån hur bra din stegmotordriver är...

Skall du vrida långsamt och utan snabba ramper så klarar du dig på en liten motor, skall du vrida snabbt och inte kan tollerera missade steg så blir det en större motor....

Vad som skall sitta på vridbordet påverkar också - kommer det att utsättas för några dynamiska krafter?

Mer data behövs innan det ens är någon mening att gissa på vad du behöver...

Postat: 8 februari 2007, 18:28:11
av Spruft
Satt på tunnelbanan o tänkte lite på det där med tröghetsmoment. Om man skulle vilja att y-axelns motor ska klara att accelerera så och så mycket, en viss massa (alltså spindeln, y-rälsvagnarna och hela Zkonstruktionens massa, plus friktion från tätningarna och kulmuttern) hur skulle en sån förenklad funktion se ut? Gärna så att man räknar med si-enheter och får ut ett svar som går att omvandla till vridmoment för motorn :) då vet man ju på ett ungefär vilken storlek på motorn man behöver. Nog fler än jag som skulle ha användning av det.

I stil med att man sätter in den acc. man vill ha och alla givna värden såsom massa och friktion och låter vridmomentet vara okänt. Minns inte mycket från fysik B :) är nog lite överkurs för B ändå kanske

Edit: ska ta fram min gamla formelsamling o se om ja inte kan kombinera ihop något.

Postat: 8 februari 2007, 18:37:54
av strombom

Postat: 8 februari 2007, 18:40:09
av Spruft
Jag gillar det här forumet :lol:
Ska räkna på det där o se vad jag får ut.

Edit: Formlerna verkar innehålla många konstanter för motorn. Som jag ju inte vet. Dom är lite overkill dom där formlerna?

Postat: 8 februari 2007, 21:17:30
av Millox
Med mycket stor sannolikhet är tröghetsmomentet och bromskraften i lager i motorn så små att du kan anta att de är noll. Vill du räkna ut närmevärden kan du exempelvis ta och beräkna ett teoretiskt tröghetsmoment från en antagen storlek på rotorn och densiteten för järn. Det finns nog enkla formler att hitta på wikipedia eller så. Man kan också mäta den om man vill, men det är lite komplicerat. Man tar helt enkelt och vrider in strömmen så det blir ett konstant varvtal. Notera ström och varvtal. Sen ställer man in en ny ström. Vänta tills det blir stabilt och notera ström och varvtal. Sen tar du, medan den går stabilt på ett varvtal och ställer in strömmen för det andra varvtalet. Mät tiden det tar för varvtalet att ändras till det andra uppmätta värdet. Från 0 till 63% är tidskonstanten. Med den behöver man inte tröghetsmomentet...

Usch, det här blir rörigt... Orkar inte ändra.