Sida 1 av 3

Någon som provat tillverka rullskruvar (Roller Screws)

Postat: 25 januari 2007, 21:43:43
av Dennis_F
Är det någon som testat göra egna rullskruvar?
Alltså en gängstång med ett antal kullagrade rullar runt om som roterar med skruven.
Svårt att förklara med ord men kolla på http://www.hobbycnc.hu/CNC/Otletek/Otletek.htm (kolla inte på de första bilderna utan kolla längre ner.)

Tydligen skall dessa gå att justera till väldigt låga backlash värden med rätt lite jobb.
Att sen effektiviteten blir mycket bättre än med trapetsgäng eller vanlig gängstång är ju också bra.

Postat: 25 januari 2007, 21:53:16
av rehnmaak
Jo, jag började för ett par år sedan... jag har rullarna klara men måste fixa lager och spännskruvar och ytterhöljet.

Postat: 25 januari 2007, 22:04:43
av Dennis_F
Om man kollar på hobbycnc´s sida så behöver man ju inget "hölje". Bara 2 plattor med ett par hål i och några distanser.

Tror jag ska prova göra en "mutter" imorgon ifall jag har tid efter jobbet.

Postat: 25 januari 2007, 22:16:27
av rehnmaak
Man måste antagligen härda rullarna för att det ska hålla i längden.

Jag härdade genom att hetta upp med gas tills den var mörkröd och därefter kylde jag i vattenbad. Någon som vet om det finns något bättre sätt?

Min tanke var att använda rostfri gängad stång. Återstår att se om den håller om man blir klar någon gång.

Postat: 25 januari 2007, 22:26:00
av gunne
Disskuterade detta tidigare i en annan tråd.

Det knepiga är ju att få tag på en M-gänga med noll i stigning till "planetskruvarna".

Postat: 25 januari 2007, 22:29:14
av rehnmaak
Det är därför man gör dem själv i svarven 8)

Postat: 25 januari 2007, 22:43:26
av Henry
Jag härdade genom att hetta upp med gas tills den var mörkröd och därefter kylde jag i vattenbad. Någon som vet om det finns något bättre sätt?

Ju kallare vatten desto bättre. Jag härdade en kort bit stång som jag hade gjort toppen på till en skruvmejsel för schrader ventiler. Denna härdade jag som vanligt och kylde snabbt i isvatten och biten blev hur hård som helst. Men sedan när jag skulle använda den så höll den inte för lika stora krafter som jag förväntade mig, för bladen som skulle hålla i ventilen bröts av utan några extremt stora krafter. Läste på lite om härdning och kom fram till att det normalt brukar värmas upp i några 100 grader för att att skall bli lite segt och hålla bättre. Kanske skulle testa för högre hållbarhet om det skulle behövas? Har dock inte själv testat det än och sett om det håller bättre men det borde det tycker jag.

Postat: 25 januari 2007, 23:16:59
av Andax
Jag läste någonstans att man ska kyla den en kort kort stund och ta upp den för att värma upp sig av den inre värmen och sedan slutligen kyla av den. Ska se om jag hittar källan där de beskrev varför det skulle vara bra att göra så. Det var någon som jobbade professionellt med metallurgi som beskrev härdning.

Postat: 25 januari 2007, 23:52:23
av Mizzarrogh
Det ni talar om låter som anlöpning, dvs efter härdning återupphetta ämnet till ett par hundra grader (exakt temperatur beror på vilket stål det rör sig om, men kontrollera mot stål tabeller för exakt resultat, då det kan skilja ganska mycket, vill man ha absolut garranti bör man använda ugn)

men, ca 200 grader är ett bra riktmärke, går man för mycket över detta kan härdningen gå ur för tex vissa fjäderstål, osv.

Anlöpa kan man göra tex i ugnen, eller på en spisplatta, och tillgår så att man först polerar upp eggen något, så att man kan se färgen, värmer tex till "böckling brunt" (ett bra riktmärke)
(försök få värmen jämnt fördelad, för att slippa spännings zoner)
varpå proceduren avbryts något ögonblick inna exakt temp uppnås (processen vill gärna fortsätta en stund efter, pga den lagrade värmen)

Blir stålet "blåbrännt" har härdningen tagit skada.

I ugnen tar proceduren ca 1 timma (för vanliga stålsorter)

För optimalt resultat bör temperaturen mellan härdning och anlöpning ej sjunka under ca 20 grader om man vill vara extra petnoga.

Postat: 26 januari 2007, 00:53:54
av funkis
Har jag förstått denna länk rätt om att man tager M10 som
drivaxel och tre stycken kortare M10 och lägger emot
drivaxeln M10?

Postat: 26 januari 2007, 02:30:44
av maha
Som gunne och rehnmaak skrev så ska rullarna inte ha någon stigning. Vanlig M10 fungerar nog inte så bra, det borde väl stå helt stilla då?

Postat: 26 januari 2007, 13:40:47
av John Eriksson
Hej.

Skulle vara intresasant med en översättning från Ungerska till vrkade det vara eller har jag fel, husom helst en översaättning till svenska.
Om man tittar på den bild (den 12e tror jag två bilder sida vid sida) där man ser de tre rullarna och gängstången i mitten. Skall man tolka funktionen på detta vis att de tre perifiera "rullarna" ligger mot gängstången och har samma gängstigning som gängstången. när man sedan roterar gängstången i mitten så roterar "rullarna med men då dessa sitter fast i ändarna så flyttas hela detta paket med , och då rullarna kan jusrteras mot gängstången i mitten så trimmas glappet bort.
Min tanke blir genast skulle det vara möjligt att använda denna princip med en trapetsgängat stång eller måste det vara en vanlig maskingänga i metriskt eller tum system dvs en gänga där som har en gängprofil med annan vinkel än
traspetsgänga, dvs. där Gängan "lutar" från toppen av gängan ner mot botten av gängan.

Mvh John Eriksson i Bopllnäs.

Postat: 26 januari 2007, 14:16:42
av Mizzarrogh
Borde nog gå, även med trapetsgängor, annars kanske man kan använda sig av det faktum att dessa är rundade i toppen, tror jag.

:humm:


Edit: Ev kan resultatet bli en lätt tvärställning av planet som rellativ kompensation (eller vad man nu skall kalla det för), om "lutning" saknas helt, Rent teoretiskt sett.

Postat: 26 januari 2007, 14:33:38
av Dennis_F
John: På den konstruktion som de gjort själva i ungern så har rullarna 0 i stigning medans gängstången har 1,5 eller nått liknande.

Om man vill ha stigning på gängorna i rullarna måste man binda samman alla rullar med ett utvändigt kugghjul. (Det är detta som visas på de första bilderna på sidan). Annars kan din "mutter" ställa sig snett eller så får du en utväxling på hela paketet och vet inte hur mycket muttern flyttar sig per varv.

Det kanske skulle fungera med trapetsgäng, men jag tror det blir svårare pga trapetsgängen´s rätt stora stigning (oftast iaf) och kraftiga vinklar på gängorna.
Dessutom är det inte lika lätt att hitta verktyg för trapetsgäng som för vanlig gäng.

Postat: 26 januari 2007, 17:02:25
av John Eriksson
Hej.

Om jag då har fattat detta rätt så om man vill göra denna anordning riktigt kompakt så skulle rullarna ersättas av ett eller två lager där ytterringens tvärsnitt beskriver ett eller flera v-formade ryggar med samma vinkel som gängan har (lagrets ytterbana, ytterdiameter). Kanske skulle gå att använda koniska rullager som tar upp den axiella belastningen som blir i ett fräsbord.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.