Sida 1 av 3
Shuntregulator för hoj
Postat: 22 januari 2007, 16:05:07
av Flummo
Jag har en hoj med 12V elsystem som huvudsakligen är växelströmsbaserat (halvvågslikriktning och batteri finns för bromsljus etc bara). Nu ska jag ha grejer på den som drar mycket ström och bara fungerar med likström, så generatorn ska lindas om och till det hela behöver jag en (helvågs)likriktare/regulator. Det finns en användbar regulator för 350kr avsedd för några snöskotrar, men det är en billig piratregulator som jag inte vet om jag vågar lita tillräckligt mycket på.
Jag har sökt både här och på google men har inte hittat så mycket som hjälper mig. Infon finns ju garanterat någonstans, men att hitta den är problemet...
Jag hittade detta
http://www.elexp.com/t_shunt.htm
Denna variant är tyvärr inte allt för lämplig, med 13-14V över transistorn och uppåt 6-7 A som värst blir värmeutvecklingen orimlig. Jag vill inte heller ha en resistor i serie med lasten som på bilden (R1) då jag helst vill ha absolut minimalt spänningsfall över regulator & likriktare. Varje volt som försvinner där betyder förlorad effekt som jag skulle ha nytta av på andra ställen... Jag har t.o.m. tittat på schottkydioder till likriktaren för att få fram några tiondels volt till, får se hur det blir med det.
Den typ av regulator jag är ute efter är den där generatorn kortsluts med en/flera tyristorer när spänningen är för hög. All form av info, tips och scheman uppskattas, och självklart även om någon har en bättre lösning.
Postat: 25 januari 2007, 00:24:13
av Flummo
Efter en del letande, tittande, tänkande och annat otrevligt har jag kladdat ner detta schemat:
Klaga nu inte på mina paintskillz.
Likriktarbryggan till vänster behöver ingen närmare förklaring hoppas jag.
Båda zenerdioderna är på exempelvis 7,2V, och spänningen över R1/R2 är givetvis "spänning efter likriktaren" - 7,2V då.
Upp till 14,4V är komparatorns utgång låg eftersom "+-ingången" är lägre än "- ingången". (Korrekta namn, någon? Det är 8 år sedan jag pysslade med sånt.)
Över 14,4V blir komparatorns utgång hög och aktiverar tyristorn som kortsluter generatorn till nästa nollgenomgång då det hela börjar om. Utspänningen efter sista dioden blir något lägre än 14,4V, snarare 13,4-13,6. Bör vara ganska lagom för en liten blyack.
Ser det ut som att det skulle kunna fungera?
Postat: 25 januari 2007, 00:31:55
av bengt-re
Ser inget principfel. Kanske hade jag lagt små keraniska kondingar över likriktar dioderna, men du har väl ingen radio som kan störas på en hoj.
Eftersom thyristorn ändå kommer att tända vid hög strömnivå så ser jag inte riktigt finessen med använda thyristor istället för MOSFET. Och jag hade kopplat kompartor ingången till batterisidan för att slippa diodtempdiffen.
Måste man har shunt på denna generator? Dör den om man bryter istället? Jag menar du loosar ju någon tiondels hästkraft på att kortsluta istället för att öppna.
Postat: 25 januari 2007, 00:32:39
av rehnmaak
Att kortsluta generatorn med en tyristor verkar inte bra tycker jag....
Varför helt enkelt inte göra regleringen som i vanliga bilgeneratorer? Styra fältlindningen för att reglera spänningen?
Postat: 25 januari 2007, 00:48:53
av Flummo
Valet av tyristor framför andra komponenter beror på att det är det jag vet att det har använts i andra regulatorer och jag vet hur den fungerar. När jag ritar scheman undviker jag komponenter som jag måste börja med att läsa på om.
Funderade på att koppla komparatorn på batterisidan, men det skulle också betyda en hel del extraändringar av elsystemet för att koppla bort regulatorn från batteriet när motorn är avstängd. Annars drar den ju ur batteriet sakta men säkert.
Om man MÅSTE ha shunt vet jag inte, men det är det som brukar användas. Generatorn ger närmare 100V obelastad redan nu och det kanske ökar efter omlindningen som ska göras, jag kan tänka mig att spänningen blir ganska hög om man kopplar ifrån generatorn när det går 6-7A igenom den. Dels behöver man komponenter som tål hög spänning, och dels måste det isoleras bättre. Jag kan tänka mig att en användbar kompromiss är att använda halvvågslikriktning bara när strömförbrukningen är låg (läs: rätta lyset är släckt), men jag vet inte om jag vill ha så avancerade grejer... Bygger helst enligt "KISS" - keep it simple, stupid!
Reglera som bilgeneratorer är omöjligt eftersom det helt enkelt inte finns någon fältlindning att reglera. Bara fyra permanentmagneter och en stator.
Postat: 25 januari 2007, 09:16:08
av BMI
En honda XR 600 har den typen av regulator som du beskriver. Dvs bara bränner av effekt under sadlen.
Det fanns en kille som förbättrade elsystemet på dessa hojar
Prova sökning med parametrar som MEGAWATT , XR600 ,HONDA.
Megawatt var om jag minns rätt firmanamnet
Det verkar inte vara lika aktivt som för några år sedan, men kanske en start
Postat: 25 januari 2007, 09:33:46
av bengt-re
Nej, jag tror nog att ditt schema är rätt oki enligt KISS-modellen. Nog säkrare att förlora lite effekt gentemot att få så höga spänningar. Thyristor bör nog fungera bra, jag vet inte hur snabba de är då jag aldrig använt thyrsitorer till snabbare saker än fasvinkelstyrning på 50Hz prylar. Klok tanke med att slippa stadbyförukningen genom att lägga regulatorn där den ligger.
Postat: 25 januari 2007, 13:25:06
av Flummo
Hastigheten på tyristorer är nog inget problem, är ett tag sedan jag läste data på de jag använde när jag byggde tändsystem men jag vill minnas att tyristorns hastighet bara skulle påverka en bråkdel av en grad @ 12000rpm (en grad är ju 1/360 av ett varv, och det blir 200varv per sekund vid 12000rpm). Får titta lite närmare på de tyristorer som kan passa till detta.
Gjorde en sökning på XR600 och diverse annat, det jag hittade var ungefär detsamma som jag har settt förr när jag har sökt info om generatoromlindning. Matnyttig info om man har den typen av stator med lediga platser, men tyvärr har jag bara tre platser för generatorlindningar och de är redan upptagna. Men däremot är det plats för betydligt mer tråd på dem, så jag ska linda om med grövre tråd för att minska resistansen, och några färre varv för att ge högre ström (men tyvärr också lite lägre spänning på låga varv). Jag snubblade över denna guldgruvan för generatormodifierare för ett par veckor sedan:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=189734
Vad tror ni om att använda schottkydioder som likriktardioder för att minimera spänningsfallet över regulatorn? Jag har tittat på 70-246-31 på Elfa (
http://www.elfa.se/pdf/70/07024581.pdf ), en dubbeldiod som tål 2x10A och 90V, framspänning 0,8V vid 25 grader och 10A. Med dubbeldioderna paralellkopplade blir strömmen genom varje diod runt 3-4A och spänningen bör hamna på något runt 0,6V.
Postat: 25 januari 2007, 13:27:22
av SvanteTre
Schotkydioder är snabba och bra då de har lågt framspänningsfall.
Postat: 25 januari 2007, 13:29:42
av bengt-re
paralellkopplade schotkydioder brukar inte vara någon bra idé dock. När dioden blir varm så sjunker dess framspänningsfall och den fortsätter att ta mer ström, blir varmare och så vidare. paralellkopplade dioderna så kommer ena dioden normalt sätt att ta i princip hela lasten
Postat: 25 januari 2007, 13:49:04
av Flummo
Det har du förståss rätt i, ganska självklart om man tänker efter egentligen. Då stryker vi dubbeldioden.
Ett annat förslag är då istället denna:
http://www.elfa.se/pdf/70/07022379.pdf
18A singeldiod, max 45V (Bör hålla så länge regulatorn gör sitt jobb, right?) och 0,4-0,5V vid 8A.
Postat: 25 januari 2007, 14:14:11
av bengt-re
Ja den skall hålla. Visst är det skönt om den hade tålt 90-100V, men man måste ju lita på sin konstruktion också

Man kan ju om man är feg sätta en liten kondenstor över den för att dämpa eventuella spikar. 2nF eller så. Troligen behövs den inte.
Postat: 25 januari 2007, 14:38:41
av danei
Den typen av generator ska regleras på just det här sättet. Kärnan mättas så det blir inte några farliga förluster. Jag skulle tor att största möjliga stömutag är omvänt proportinellt mot antalet varv i lindningen. tyristorn släcker när den ska så jag ser inga fördelar med en FET. Men jag skulle nog byta Z1 mot en pott så att man kan trimma in laddspännignen. Matas OPn ochså med spänning innan "ladd dioden"?
Postat: 25 januari 2007, 14:43:34
av Flummo
Lita på sin konstruktion? Aldrig i livet, jag vet ju vem som har byggt den!
Appropå det, vad tycks om en PNP darlingtontransistor paralellt med tyristorn som styrs av resistor/zenerdiod så den börjar leda vid kanske 16V. Som extra idiotsäkring ifall det andra lägger av alltså, xenonlyset som ska sitta på hojen ska fungera med 9-16V och det känns dumt att bränna grejer för en tusenlapp bara där om något skulle hända...
Edit:
Strömmen ska visst vara omvänt proportionell mot lindningsantalets kvadrat. Med andra ord, hälften så många varv = fyra gånger så hög (kortslutnings)ström, sånär som på en liten del som lindningens resistans står för.
Matning av komparatorn funderade jag på att ordna med en diod och en kondensator, strömmen tas innan "ladd-dioden", ja, och bör hållas hyfsat stabil av kondensatorn.
Justerbar laddspänning är inte dumt, det har du rätt i.
Postat: 25 januari 2007, 14:58:33
av bengt-re
Nej tror inte heller att det bllir bättre med FET, bara att man gärna konstruerar med komponenter man är van vid. Konstruktionen är bra om den fungerar, är billig och pålitlig - bygg/testa och när det känns klart klarlacka och/eller kör med ingjutningsmassa.