Sida 1 av 1
Basfilter
Postat: 22 januari 2007, 10:20:06
av MNorrgren
Hejsan.
Jag har en ny fråga på gång här nu.
Jag ska bygga en ljudstyrning till mitt stroboskop.
Med ljudstyrning menar jag då att den ska blinka i takt med musiken, bastoner med andra ord.
Jag har lyckats bygga ihop mikrofonen till en lite liten förstärkare med en lm358. Så långt inga problem.
Men nu kikar jag runt lite på ett basfilter, har inte fått det jag byggde att fungera.
Så tänkte höra mig för om någon har nåt schema på ett väldigt enkelt sådant.??
Det enda det ska göra är att filtrera bort allt som är över 300 Hz ungefär +/- 100 Hz, inte så noga.
Sen ska jag även lägga en förstärkare till efter basfiltret, sen ska det kopplas till en triac i stroboskopet, triacen styr pulserna till urladdningtransformatorn....
Micke
Postat: 22 januari 2007, 10:59:53
av v-g
Det du letar efter heter lågpassfilter eller lowpass filter på englesiska.Googla det eller sök på forumet så tror jag du finner kunskap!
Postat: 22 januari 2007, 11:58:08
av JimmyAndersson
Litet kort tips när du letar lågpassfilter: Bygg ett aktivt. Det kommer ge bättre resultat än ett passivt.
"englesiska"
Tja, varför inte.

Postat: 22 januari 2007, 12:52:13
av $tiff
>> citizendildo
Ska du filtrera lågnivån eller högnivå ut från slutsteget? En bra idé är nog att göra en binär signal av det och optoisolera innan du matar din strobe, fast det kanske du gör ändå i triac-drivaren...
Postat: 22 januari 2007, 14:06:28
av JimmyAndersson
Såhär kanske:
Ljud ---> (Förstärkning) ---> Aktivt lågpassfilter ---> Schmitt-trigger ---> Optokopplare ---> Triac osv...
Postat: 22 januari 2007, 14:42:30
av oJsan
citizendildo skrev:
Sen ska jag även lägga en förstärkare till efter basfiltret, sen ska det kopplas till en triac i stroboskopet, triacen styr pulserna till urladdningtransformatorn....
Om jag förstått dig rätt så vill du få _ett_ blink vid varje basdunk? Isåfall behöver du nog en envelopeföljare eller liknande mellan lågpassfiltret och schmitt-triggern, annars kommer du att få flera blixtar med samma frekvens som bastonen...
Postat: 22 januari 2007, 16:21:43
av JimmyAndersson
Inte nödvändigtvis.
Om man har rätt nivå på signalen in till schmitt-triggern så får man ju en sorts eh.. digital envelopeföljare.
Men hur eller hur så har bastonerna/bastrumman så "hög" frekvens att man ändå inte skulle hinna se om det blinkade.
Postat: 22 januari 2007, 17:20:27
av MNorrgren
Jag har en mikrofon som tar upp ljudet...
Ja jo jag har kikat på just lowpassfilter... men var inte säker på om det gick att använda dem till detta endamålet, men nu när jag har fått det bekräftat så är det bara att bygga ihop ett sånt. Ganska enkelt som tur är iaf hehe.
Tänkte på det, är det inte bättre att ha:
Mikrofon -> förstärkare -> basfilter(aktivt, självklart) -> förstärkare -> triac.
Enligt mig så skulle det nog behöves en förstärkare efter basfiltret med, med tanke på att den nite kan leverera några större strömmar?
Ojsan, hur menar du då?? Att det kommer "fladdrar" ltie så det kommer flera blixtrar eller??
Jag får prova helt enkelt, om det inte skulle gå så får man ändra det sen...
Postat: 22 januari 2007, 19:47:16
av oJsan
Har gjort
en bild för att visa vad jag menar.
Den bit som visas är en takt (4/4) av en mindre nogräknad discodänga. Det nedre spåret är filtrerat med ett tredje ordningens butterworth, brytfrekvens 200Hz. Överst i bilden finns fyra röda trianglar, dessa visar var bastrumman faktiskt finns. Utav det nedre spåret är det mycket svårt att bedömma detta.
Det övre spåret visar samma musikstycke men filtrerat med ett bandpassfilter vid 100/200Hz, (också tredje ordningen).
(Bandpass behöver nog inte implementeras eftersom micken förmodligen är rätt så begränsat nedåt i frekvens)
Nu ser man tydligare var bastrumman finns, och man skulle kunna använda en rätt inställd schmitt-trigger. Flyttar man upp gränsfrekvenserna till 200/300 så ser man ännu tydligare var trumman finns, men det skulle nog ändå behövas någon form av AGC för att hitta topparna. (Någon form av derivator med OP skulle kanske också fungera?!)
Kikar man på det tredje trumslaget i det övre spåret så kan man ana två toppar. Tiden mellan dessa motsvarar en frekvens av ca 40Hz och borde alltså trigga mer än en blixt.
Edit: Hade råkat skriva 100Hz istället för 200Hz för det nedre spåret..
Postat: 25 januari 2007, 15:53:21
av MNorrgren
Okay... ja jo det har du helt rätt i.
Får kika på det och prova bygga det först. BLir det inte bra så kan jag alltid fixa det sen.
Annars har jag en annorlunda lösning på det hela.
Jag tar och bygger en vu-meter med en 3914 eller så. Har en dröse sådana liggandes så. Bygger en vu meter och använder bara en av de "övre" utgångarna till att plocka ut "basslagen".
Borde gå tycker jag iaf.
Sen kan man alltid ha vu-metern på kontrollen för det ska vara fräckt med... så ser man musiken.
Sen kan jag ju fakstikt istället för att ha sladd från högtalaren/lågnivå använda min mikrofon med förstärkare som jag har byggt att plocka upp signaleran istället...
Ja får prova det efter semestern:)
Postat: 26 januari 2007, 01:47:05
av MNorrgren
Någon som tror det kan funka??
Postat: 26 januari 2007, 09:12:26
av pern