Pyttedator med RS232 och Ethernet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Pyttedator med RS232 och Ethernet?

Inlägg av arvidb »

Jag behöver en liten dator med både RS232 (alternativt RS422) och ethernetanslutning. Övriga specar: gärna >=64 MB RAM, möjlighet att köra linux som OS, prisklass 1000:-.

Med liten menar jag något i stil med gumstix, som jag kollar på nu. Fast storleken är inte jättekritisk.

Datorn ska användas som interface mellan en sorts scanner som snackar RS232 på ett ganska jobbigt sätt (500 kBaud, med ganska höga krav på timing), och en annan dator.

Tips mottages tacksamt.

Arvid
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

En enda till dig privat eller är det jobbet?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

FOX Board är trevligt men kostar lite mer, 1220:- ex moms. Kör Linux som standard, RS232, USB, Ethernet, lediga I/O-pinnar med mera.
USB-portarna ger intressanta möjligheter som usb-minne och trådlöst nätverk.
Finns hos Lawicel.
Edit: Har för mig att storleken är 66x74 millimeter eller något liknande.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Har ett PC104-kort liggandes med ethernet, 64MB RAM, 256MB flashdisk, serieport och inbyggt grafikkort.

Storlek 100x150x15mm. Vet dock inte om jag kan avvara det...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Wow, massor av svar! :)

Det är till jobbet, och det kommer att behövas flera (kanske 5 st). 1220:- + moms är ok, ska kolla upp FOX:arna, de lät väldigt trevliga!

Gumstix:arna verkar ha problem med 500 kBaud på serieporten, får se om det går att lösa.

Arvid
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja FOX är både smidiga, roliga och användbara. Att tillverkaren dessutom är lyhörd gör inte saken sämre. Några länkar:
http://www.acmesystems.it - Tillverkaren
lawicel.se - Svensk ÅF
http://groups.yahoo.com/group/foxboard - Aktiv maillista
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det verkar vara ett riktigt härkel att använda just 500 kbaud/s på både Gumstix och Fox board. :( Fler förslag mottages tacksamt!

Axis-processorn på Fox board delar en 25 MHz-klocka på minst två (prescaling), och sen finns ytterligare en skalning som används för att få själva baudraten. För mottagning används sedan 8x oversampling, vilket ger 25M/2/8/500k = 6.25 i skalning. Jag måste alltså variera skalfaktorn mellan 6 och 7 för att få det att funka, och det blir jobbigt iom att jag tänker köra linux och inte har direkt tillgång till alla register. (Skulle ha varit jobbigt annars också iofs...)

Gumstixen har ungefär samma problem, förutom att det är svårt att komma åt de två snabba UART:arna på den. :(

Det som behövs är en riktigt flexibel UART, eller en som råkar ha en klocka som är jämnt delbar med 500k.

Idéer?

Arvid
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

En usb-uart från ftdi klarar 500kbit. Tex FT232R är väldigt trevlig med inbyggd klocka och eeprom. Det finns färdiga donglar med den kretsen om man inte vill bygga själv. Finns på farnell tex.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Linksys NSLU2 är en 100/10mbit nätverksfileserver för USB-diskar och kostar ca 1000:-.
På nedanstående sida finns massor med info och linux kärnor och applikationer.

http://www.nslu2-linux.org/
hh

Inlägg av hh »

SSV embedded har en hög, kör uCLinux eller eCos

http://www.dilnetpc.com/

Ganska trevliga små manicker, speciellt om man behöver I/O-pinnar också
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det blir nog Foxen iaf. Efter lite grävande i manualen och serieportsdrivrutinen så visade det sig att man kan driva UARTen med en extern klocka. Så det borde funka att få till 500 kBaud om jag löder dit en 4 MHz oscillator, och det ska ju ändå till en level converter till RS232 eller RS422 så...

Fast nu kommer nästa problem. Jag har slagits med Fox-SDK:n rätt länge nu:

Kod: Markera allt

devboard-R2_01> make
...
...
...
cd /home/arvidb/FoxBoard/devboard-R2_01/apps/shells/dash/dash; \
MAKEOBJDIR='/home/arvidb/FoxBoard/devboard-R2_01/packages/apps/shells/dash/readline-R1_0_4/obj' MAKEFLAGS= pmake \
        CC:='  gcc-cris  -isystem /home/arvidb/FoxBoard/devboard-R2_01/target/cris-axis-linux-gnu/include -mlinux -mno-mul-bug-workaround' \
        CFLAGS:='-Wall -Wshadow -O2 -g  -DUSE_READLINE -DBSD=1 -DSMALL -D_GNU_SOURCE \
        -DGLOB_BROKEN -DHAVE_VASPRINTF=1 -DIFS_BROKEN \
        -D__COPYRIGHT\(x\)= -D__RCSID\(x\)= -D_DIAGASSERT\(x\)=' \
        LDFLAGS:=' -L/home/arvidb/FoxBoard/devboard-R2_01/target/cris-axis-linux-gnu/lib -Wl,-rpath-link,/home/arvidb/FoxBoard/devboard-R2_01/target/cris-axis-linux-gnu/lib' LDADD:='-lreadline -ltermcap' \
        YACC:=bison
pmake: don't know how to make arith.h. Stop

pmake: stopped in /home/arvidb/FoxBoard/devboard-R2_01/apps/shells/dash/dash
make[2]: *** [all] Error 2
make[2]: Leaving directory `/home/arvidb/FoxBoard/devboard-R2_01/packages/apps/shells/dash/readline-R1_0_4'
make[1]: *** [install-recurse] Error 1
make[1]: Leaving directory `/home/arvidb/FoxBoard/devboard-R2_01'
make: *** [everything] Error 2
PHermansson, har du sett detta förut? Jag hittar inget på google och har inte fått några användbara svar på vare sig axis-dev eller fox yahoo-lista.

Arvid
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har inte sett det felet vad jag minns... vilken SDK-version kör du? Följt instruktionerna på http://www.acmesystems.it/?id=701?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag använde scriptet på installationssidan (install_svn_sdk.sh). Har följt alla instruktioner till punkt och pricka, och testat på två olika datorer med olika linuxdistributioner. :(

Det kanske är dags att maila direkt till ACME och fråga.

Arvid
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ok.
Annars kan man testa att uppgradera Pmake och Bison/Yacc. Har du kört samma dist på bägge datorerna? Provat Phrozen-patcharna?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

En liten fråga på samma tema.

Jag behöver nämligen oxå prata seriellt med lite udda hastighet (DMX = 250kBaud). Jag kollade då i "Designers Reference" manualen till Etraxen.
Enligt den så verkar man ju kunna skruva in serieportarna till ganska valfri hastighet mellan 48 och 1562500 Baud... Eller har jag missat något? Har iofs inte kollat så noga ännu så det är ju inte omöjligt att jag fattat fel...

Jag har iaf beställt ett FOX Board från Lawicell och sitter vid brevlådan och väntar med spänning! =)

//B1N4RY
Skriv svar