Sida 1 av 2
Strömavbrott - ladda med bilen?
Postat: 15 januari 2007, 10:51:48
av G-man
Nu har vi snart haft strömavbrott i 2 dagar och jag har ett par saker som inte får bli utan ström så jag har 2 bilbatterier och växelriktare för att driva detta, men nu är vi på upphällningen på det sista batteriet och även fast jag har med mig ett batteri till stan som står på laddning så kommer det inte hinna få mycket kräm innan det är dags att åka hem igen. min fråga
Kan jag koppla batteriet till bilen och ladda det med bilen? inte ersätta bilens utan koppla starkabelar emellan dem och på så sätt ladda det!
Det kanske blir för kraftig laddning? eller jämkningsladdning heter det kanske...
Tacksam för snabbt svar då det är 1,5 tim kvar innan hemfärd igen!

Postat: 15 januari 2007, 11:02:45
av Fagge
Det ska inte vara några problem!.
Postat: 15 januari 2007, 11:46:27
av anlamotte
Jag tycker det låter lite riskabelt att koppla samman ett fullt laddat batteri med ett tomt. Risken är att det blir en väldigt stor strömrusning mellan batterierna.
Du kanske kan sätta någon strömbegränsare mellan. Åtminstonde tills
det tomma batteriet fått lite laddning. t.ex en 12V lampa på någon 100W eller så..
Postat: 15 januari 2007, 12:04:22
av danei
Det ska inte vara något problem alls. I en bil drar generatorn upp spänningen till 14 även om batteriet är urladdat. Så strömen är inte värre än vad som är normalt i en bil. Gelbatterier kan ha maxström för laddnignen. Men vanliga bilbatterier klarar det bra.
Postat: 15 januari 2007, 12:30:34
av v-g
Ställ gärna upp tomgången också då många bilar laddar betydligt mer på bara 500 rpm's ökning.
Postat: 15 januari 2007, 19:56:45
av MadModder
Jo men nu är det inte frågan om vad generatorn ger, utan vad det ordinarie bilbatteriet ger när man parallellkopplar. Det kommer gå flera hundra Ampere! (eller iaf så mycket som startkablarna pallar)
Vi behövde starthjälp till en gammal firmabil förut, och batteriet var toktomt. När vi kopplade ihop skiten började det smälta och brinna och ha sig om klämmorna på kablarna.

Postat: 15 januari 2007, 20:21:59
av danei
Många startkablar är bara klämda med tokhög kontaktresistans. Dessutom ofta klena kablar med mycket isolering så att de ska se bra ut. Jag har bytt startmotor på en traktor för att jag litade på startkablar av den kvaliten. Lödde dem sen... Men om generatorn orkar orkar ge 14V så ger den mer ström än vad det kan gå mellan batterierna. Och min erfarenhet är att generatorn orkar det även med urladdade batterier. Med andra ord det är inte flera hundra Ampere.
Postat: 15 januari 2007, 21:12:32
av squiz3r
Är batterierna av samma sort?
Edit: Lite sent ute

Postat: 15 januari 2007, 22:20:29
av prototypen
Detta är inte värre än att hjälpa igång en bil som haft lyset på. Du kan koppla på båda batterierna samtidigt så spar du bensin (eller diesel). Blybatterier klarar sin egen laddreglering om generatorn ger max 14 volt.
Generatorn kommer att klara sig också, den tål ju att ladda det tomma batteriet när lyset varit på.
Det gnistrar lite när du kopplar ihop men det är inte så farligt men koppla + till +
Prototypen
Postat: 15 januari 2007, 22:28:40
av björn
Som redan sagt, det är inga problem att ladda batteriet från bilen. Se till att ha bra kablar mellan bara så att inte kablarna blir onödigt varma (bör gå med även startkablar som jag medflera anser vara junk då det inte är så höga strömmar och du inte skall dra runt en trögstartad motor också via kablarna)
Postat: 15 januari 2007, 22:42:38
av G-man
Det gick bra!
Inte lösningen som är att föredra men nöden har ingen lag, jag har ett par kablar som är min 20mm2 + isolering så de är kraftiga, könde ingen värme alls i dem! tack för alla svar!
(Nu är jag och lämnar batterierna hos folk som har ström och laddar med vanliga CTek laddare)
Postat: 15 januari 2007, 22:52:17
av AndLi
Kanske dags att satsa på ett elverk till nästa avbrott?
Eftersom du kör på växelriktare låter det inte som någon stor belastning, en liten motor + 12 generator -> bilbatteri -> växelriktaren..
En liten bilmotor med startmotor, så kan den starta automatiskt när batteribanken blir för urladdad (startas lämpligen från separat startbatteri)
Postat: 15 januari 2007, 23:01:26
av Tekko
Bara det när man laddar ett batteri med ett batteri så slutar båda på 50% om ena var fullt och andra tomt.
Postat: 15 januari 2007, 23:04:15
av grym
tror inte att jag håller med om det, man har alltid förluster vid laddning, blybatterier har jag för mig ligger på 1.2 i laddfaktor, man fär trycka i 1.2 gånger mer ah an vad man kan ta ut sen, nicd och nimh har 1.6 om jag inte mins fel, någon som vet vad som gäller för dom nya tjusiga batterierna?
Postat: 15 januari 2007, 23:05:33
av danei
Tekko: Och?
Ska man bygga en bensindriven laddare så skulle jag sätta en bilgenerator på en gräsklippar motor. Och bygga en styrkrets som stoppar motorn när strömmen går under inställt värde. Men visst var det någon som sålde en sådan.