Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av toffie »

Wow... 4/8 ner till 1/2.. hur kan man ens komma på något sådant? Så häftigt, bra jobbat!!

Sånt där kort skulle man ha för framtida reparationer :P
N3M0
Inlägg: 135
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:03:44
Ort: Lund

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av N3M0 »

Det går att ordna, jag har både extra kort och minnen...
szymon
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 januari 2024, 22:52:59
Ort: Märsta

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av szymon »

Hi, I am electronic hobbyist recently moved to Stockholm area. Do anybody plan to order some PCB from JLCPCB or any other low cost manufacturer and willing to split cost of shipment? It is sad to pay 3$ for PCB and 20$ for shipment.

Can you advice what is procedure/cost of import to Sweden, does it works to pay VAT directly to JLC and get it with one-stop-shop procedure, or Tullverket will stop parcel by default and query for explanation?
van
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 april 2023, 19:28:59

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av van »

I ordered from JLCPCB last week, i just pay around 5eur including shipping. You can choose a less expensive shipping option. But i don't know yet how slow the shipping will be.
When i ordered the tax is included (IOSS) so no additional fees will apply. However i haven't received anything yet, so we will see how it goes.
Edit
It was actually less than 4eur, here is the invoice;

Product Value:
EUR €0.00
Shipping:
EUR €1.40
Subtotal:
EUR €1.83
Customs duties & taxes:
EUR €0.58
Discount:
-EUR €0.91
Paypal fee:
EUR €0.46
Grand Total:
EUR €3.35
szymon
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 januari 2024, 22:52:59
Ort: Märsta

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av szymon »

It is sad how I overestimated the total price, 20$ (for fastest shipment) is a little more than 200SEK, even if split it into half, still need somehow to get PCBs from another person. Postnord will take about 50SEK, SL ticket at least 40SEK, there is no economic sense to combine order and pay for transport in Sweden. Forget about my question, I can definitely order it myself and pay cost of shipment. I would appreciate if anyone share his story, if there is any additional tax or special custom procedure.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Hedis »

Take a look at https://aisler.net/ and see what cost you will get there. They are located in Germany and produces and ships really quick without any additionell VAT or customs costs.
van
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 april 2023, 19:28:59

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av van »

I did receive my PCBs from JLC now. No additional fees.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Idag kom mina 'busbars' till analogsynten.
Kortet ska klippas isär så jag har fem strips som räcker över baksidan på synten. De får skarvas ihop och skruvas på trälister och så ansluts modulerna via flatkabel till kontaktdonen på listen. Översta listen är den som ska anslutas till nätaggregatet. Borde gjort plats/hål för kondingar men det går lätt att pilla dit ändå.
Nederst fick jag plats för enkla mixer - det kan behövas en del sådana.
IMG_8930.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Shimonu »

Tänkte jag skulle försöka testa PCBWay eller JLCPCB för ett litet kort jag slängt ihop eftersom de verkar så populära men kan inte förstå hur man lyckas.

På PCBWay kom jag så långt att jag hade en order men den skulle tydligen granskas vilket kunde ta 24 timmar om jag förstod det rätt. Ett enkelt 2-sidigt kort utan några speciella krav. Det kändes inte så lockande eller är det något jag missar här?
Då hoppade jag över till JLCPCB där jag inte ens kunde ladda upp mina filer rätt från KiCAD, jag använde ett plugin som skapar .zip för JLCPCB. Kan väl vara fel på pluginet men det verkar ganska vanligt att folk fastnar på 96%. Den sa att den lyckats men informationen blev inte korrekt inmatad och även om jag valde att skippa preview kunde jag inte komma vidare.

Visst känns det lockande med 5 kort för 100kr eller så men om processen är så jobbig så dras jag inte direkt till det.

Nu körde jag Aislers plugin i KiCAD, då ploppar sidan upp direkt med filerna laddade och jag får ett pris på ~€15 inkl frakt och sen kan jag lägga på €5 för att få ner ledtid från 8 till 1 dag. Redo att beställas direkt, totalpris ~€20 för 3 kort. För så smidig service betalar jag gärna lite extra, det är inte direkt svindlande priser.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man gjort allt rätt är det gjort i en flugfjärt att få in sina mönsterkortfiler på JLCPCB.

Kolla att alla filer finns med, jag missade Outline nån gång. Borrfilen ska med.
Zip-filen måste vara felfri. Använd ett bra zip-program som 7-zip.

Har man gjort allt rätt visas uppladdade designen med en offert. Och det går som sagt på en flugfjärt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av toffie »

Vi beställer mängder med kort via PCBWay och JLCPCB.

Personligen tycker jag att JLCPCB har varit långt mycket enklare, det är mer gjort för privatpersoner som är nya till kunniga. PCBWay är lite mer omständigt, men som Huggbävern säger, gör man det "rätt" så går det väldigt snabbt och enkelt - vilket kan vara svårt om man inte gjort det ett par gånger förstås.

Vi drar iväg en hel del prototypbeställningar och några riktiga beställningar också någon gång, jag började med JLCPCB som var enkelt för en massa år sedan, de har ju med tiden uppgraderat sig och blivit mer avancerade. PCBWay kändes som att de redan var avancerade när jag började använda de, de hade långt många fler inställningar och möjligheter. Men om man vet vad man designat, att man håller sig över specifika minimimått och efterforskar lite om de inställningsval som är möjliga så är det ganska enkelt oavsett vilken fabrikatör man väljer. Viktigaste egenskapen här är intresse, man måste intressera sig för detaljerna och lära sig mer om de olika valmöjligheterna med kretskortstyper, behöver jag möjlighet till tunnare ledare/kretskortsbanor, hur små får mina VIAs vara osv. Jag säger inte att du inte är intresserad, men jag lovar att det lönar sig i längden och bara man gått igenom detta ett par gånger så går det hur snabbt som helst att beställa kort hos i stort sett vilken fabrikatör som helst.

Med tiden producerar man sina egna regel- och CAM-filer som passar JLCPCB och/eller PCBWay (som man får uppdatera då och då när de känner för att ändra sig). När man kör CAD programmet med dessa filer så blir det allt som oftast inga problem med designerna.

Om man inte använder en ny krets från Maxim som använder en SOT23-6 kapsel förstås.. Som man anser ska vara INGA PROBLEM med eftersom det är en standard kapsel.. neeeej då.. då tycker PCBWay att nej, sådana här kretsar kan du inte använda.. de är för små.. Sen kan de montera 0201 komponenter utan problem, som är långt mycket mindre.. men nej.. en SOT23-6 kapsel.. det är för litet :rofl

Aja, jag fixade det också.. så visst, personligen tycker jag att JLCPCB är långt mycket enklare, har alltid varit. Men då de inte haft PCBA service som passar oss, så har vi varit "tvungna" att använda PCBWay för PCBA för att få "snabba" (ca ~1månad) och framförallt jämförelsevis billiga prototypkort producerade och monterade.

Att ta exempelvis Eurocircuits skulle kosta 3-4 gånger mer och de vill inte ta i komponenter som vi skickar vilket har varit ett extremt krav, speciellt under pandemin när vi sitter på egna lager för att kunna producera hur mycket som helst, medan Mouser, Farnell, DigiKey mfl. inte har komponenter på flera månader.

Likaså har vi tittat på att producera i Irland, Polen, Tyskland mfl - de vill helst inte ta i våra egna komponenter och det är allt som oftast 3-4 gånger dyrare än PCBWay och JLCPCB. Sverige ska vi ju inte tala om som är 10 gånger dyrare.

Och detta är oavsett produktionsstorlek. 5 kort eller 100 kort, spelar ingen roll. Runt 10 gånger dyrare oavsett - oavsett 1, 2, 4 eller 6 lagerskort.


En sak man måste tänka på med PCBWay och JLCPCB är att de sitter i en helt annat tidszon. Något de faktiskt anpassat sig väldigt bra till när det gäller Sverige, de har nästan 24/7 betjäning och oftast kollas kretskortdesignen igenom inom någon timme från det att man lagt upp de. Av alla de kontakter jag har där borta så känner jag att jag får kontakt med de fram till 9-10 på förmiddagen, sen efter 17-18 får jag svar igen. JLCPCB och PCBWay svarar dock oftast ganska direkt oavsett tid på dygnet. Sen hjälper det ju mig att jag också jobbar kvällar och helger, så jag har väl anpassat mig lite efter företagen och kontakterna där borta också förstås.

Lägger jag upp en design på förmiddagen eller tidig eftermiddag så är oftast produktion igång redan samma kväll eller under natten till nästkommande dag med både JLCPCB och PCBWay.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skapar, kan jag säga, mina layouter i ett enklet tyskt program - Sprint-Layout - vilket genererar en uppsättning Gerberfiler (koppar över/undersida, lödmask över/undersida, text ovansida, outline och en drill-fil). Zippar, som sagt i 7-sip, lassar upp och har bara haft bekymmer EN gång då jag missade outline-filen.

En vild gissning - din zipfil är inte frisk.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av toffie »

Inte nödvändigtvis något fel på ZIP filen. Kan ju vara någon fil som saknas i zip filen, gerber filerna från CAD programmet kan vara i felaktigt format, eller så är designen i sig felaktig..

Det finns ju hur mycket som helst, därför är det viktigt att preview fungerar på sidan där man laddar upp. Annars finns det oftast, ibland fungerar det inte men oftast, en rapport till höger på sidan som säger vilken eller vilka filer som saknas eller är felaktiga.

KiCAD har ju exempelvis en Gerber viewer så man kan titta på Gerber filerna och se så de ser ut som man tänkt sig, jag har bara använt det någon gång och jobbar normalt sett inte i KiCAD men det har hjälpt när fabrikatören säger att det är fel, men inte kan säga vad som är fel. Och då har det oftast varit att fabrikatören har ändrat på någon parameter som de godkänner och då har jag fått ändra i genereringen av Gerber filer så de stämmer enligt deras nya regler.

Viktigt att följa hur man genererar Gerber filerna, fungerar allt som oftast både på JLCPCB och PCBWay utan några direkta skillnader
https://jlcpcb.com/help/article/4-how-t ... t-software

Annars kan man alltid fråga supporten också, de har inte alltid den bästa Engelskan, men det har väl inte vi heller för den delen så man får försöka så gott det går.


Huggbävern, en gång är väldigt lite, men när man sitter med ett 50-tal olika designer och fabrikatörerna ändrar sina regler och bestämmer att nu är inte längre denna "funktion/inställning/valmöjlighet" tillgängligt på 2 lagers, utan bara 4/6 lagers eller tvärtom, eller att man behöver betala extra för en mindre VIA storlek m.m. så är det ganska enkelt att skapa fel i gerberfilerna, som oftast är enkelt att fixa. Jag ligger på runt 500 beställningar bara de sista 7 åren, så jag vet att det kan bli fel :D
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Shimonu »

Testade nu igen med JLCPCB och av någon anledning så accepterade den filerna nu. Men som någon nämnde tidigare. Frakten ligger på runt $20+ som billigast vilket är lite dyrt när man gör ett litet kort för några dollar. Är det något alternativ jag missar här eller är frakten så dyr?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får ju ett gäng fraktalternativ. Väljer du Europacket kostar det under tian. Välj detta alternativ.

Det finns något alternativ som heter Global Standard Direct Line där man kanske skickar med nån fiskedjonk och då betalar ett par dollar, men frakten tar längre tid.
Skriv svar