Sida 1 av 1
Hur kontrollera saldo på mitt SIM-kort på GSM-modemet?
Postat: 12 januari 2007, 10:17:33
av ensten
Jag har ett Wavecom gsm modem som jag använder att skicka larm från pannan med. Jag använder ett kontantkort och skulle vilja ha möjlighet att kolla saldot utan att ta ur SIM-kortet och sätta det i en telefon.
Jag har TELE2/Comviq och normalt skall man trycka *101* [lur] för att få saldot på displayen, jag har provat att skicka den strängen i ett SMS men det fungerar inte (dvs jag får inget tillbaka från op). Någon som har tips eller idéer på hur man skall gå tillväga? Kanske någon som vet om det är en speciell typ av kommunikation för att kommunicera med op?
Alla tips mottages tacksamt.
Postat: 12 januari 2007, 14:08:32
av Stinrew
Du kan inte ringa upp det numret mha AT-kommando?
När du SMSade, skickade du ett tomt SMS till det numret?
Postat: 12 januari 2007, 14:34:36
av ensten
När jag ringer upp (vilket borde vara det som närmast liknar den tidigare beskrivna manövern) så får jag tillbaka "NO CARRIER" från modemet.
När det gäller SMS så tror jag inte att det är lösningen ... (*101*[lur]) borde ju vara samma som att "Ringa *101*.
Postat: 12 januari 2007, 15:28:54
av JimmyAndersson
Comviq har sedan en (ganska lång) tid tillbaka bytt kod för att kolla saldot.
Det ska vara *111#.
Jag tycker det borde fungera med ATA *111#. (Förutsatt att ATA är "ring upp" på gsm-modemet.)
Om det inte fungerar så kan du lista några AT-kommandon här i tråden så det blir lite lättare att se vad som gör vad.
edit: Använder man *101* så försöker den bara ringa upp nummer 101. Det ska vara en # i stället för den sista stjärnan för att det ska uppfattas som ett "kommando" hos Comviq.
Det var länge sedan jag pysslade med modem. Nu får man nästan lust att börja labba med det igen.

Postat: 12 januari 2007, 17:16:29
av ensten
ehhm
Jo, jag såg det, tyvärr samma resultat ... dock. Återkommer med mer info snart
Postat: 12 januari 2007, 18:30:00
av Spunk
Kollade på Tele2/comviq hittade då i
manualen:
på sid 33:
Mina Sidor.
Som Comviq-kund får du tillgång till vår tjänst Mina Sidor som
ger dig möjlighet att kolla ditt eller dina abonnemang på internet.
Om du är 3G-kund kan du också nå Mina Sidor via mobilen.
Genom ett enkelt och säkert registreringsförfarande får du bland
annat tillgång till:
din PUK-kod
giltighetstid
vilka tilläggstjänster du har aktiverade
saldo & bonus
beställa nya tilläggstjänster
tanka på dit kontantkort
Så det är nog enklast att göra på nätet
Postat: 12 januari 2007, 21:14:35
av JimmyAndersson
Ensten: Vad har du kopplat modemet till? Dator eller PIC/AVR med display?
Spunk: För att hämta de uppgifterna på nätet och visa i displayen så måste man göra ett script som loggar in och plockar ut saldo-uppgifterna från sidan. Sedan spara i en fil på datorn. Denna fil visas på displayen. Det låter knappast lättare än att bara hämta saldot direkt med modemet.

Postat: 12 januari 2007, 21:19:47
av eriikh
Han skrev bara att han ville se vad saldot var, inte hur han ville se det
/Erik
Postat: 12 januari 2007, 22:02:29
av zus
Vad är det för modem? Är speciell kommunikation, men jag har fått för mig att det bygger på sms-liknande teknik.
Postat: 12 januari 2007, 22:44:24
av ensten
Jag har ett Wavecom gsm modem
ATA = inställningar för att svara på inkommande telefonsamtal. ATA utan parameter betyder "lyft luren" dvs svara direkt på inkommande samtal.
ATD[nr] = Ring upp [nr]
Jag har föjldaktligen testat "ATD*111#" i hyperterminalen och får bara "NO CARRIER" tillbaka. Och i och med det så får du svar på din fråga, JimmyAndersson, det är en PC med Windows XP.
Postat: 13 januari 2007, 00:15:56
av zus
Ah, stod ju att det var ett Wavecom ja. Det verkar som om man använder AT+C-kommandon för att utnyttja "*-tjänsterna". Enligt
denna sida ska AT+CAOC ge "Advice of Charge" vilket torde vara det du söker. AT+CCFC till för att ställa in eventuell vidarekoppling o.s.v. Hoppas detta ger något.
Postat: 13 januari 2007, 00:17:33
av JimmyAndersson
Det kan inte vara så att * och # används för några AT-kommandon och därför inte kan användas på detta sätt? Det borde stå i någon manual eller liknande.
NO CARRIER brukar betyda att det inte finns något som svarar på modemets anslutningsförsök. (Alternativt att anslutningen brutits.)
Fungerar det att ringa andra telefoner med modemet?
Postat: 19 maj 2008, 17:04:26
av cbrunnkvist
(Vid det här laget är detta en rätt så vällagrad gammal tråd, men allt är ju relativt.)
Jag hade nyligen samma fråga, och råkar faktiskt också sitta med ett MultiTech/Wavecom-modem på USB-porten...
Nummer som börjar på "*" är inte vanliga telefonnummer i mobilvärlden. Det rör sig om servicekoder,
USSD som din terminal (
mobben dvs) hanterar annorlunda. Ditt GSM/GPRS-modem fixar denna typ av meddelanden med
+CUSD-kommandot. (enligt
manualen)
Så, i praktiken, för att be modemet att ladda mitt Comviq Kontantkort:
Svar:
Kod: Markera allt
OK
+CUSD: 2,"Du har angivit en redan förbrukad kod.",1
(ptja.. det där gick ju inte så bra)
Och för att till sist svara på enstens fråga,
kontrollera saldo:
Svar:
Kod: Markera allt
OK
+CUSD: 2,"SALDO: 248.62 Prisplan: Kontant. Kortet f n giltigt till 19/5-2009.
Visste du att du kan tanka på kontantkortet med ditt kontokort? Läs mer på
www.tele2.se.",15